Vodou på Etnografiska
I helgen var jag och såg Etnografiska muséets utställning Vodou. Det är ingen keramikutställning även om det finns otroliga keramikkrukor och -skulpturer där, men det är en fantastisk upplevelse. Det är en stor samling konstverk - stora speglar, altaren, en massa lwa i olika skepnader, och dockliknande skulpturer av krigare som lever vidare i andeform.
En del av utställningen var otäck. Särskilt spegelskulpturerna längst in i den mörka delen. Men jag gick därifrån med en känsla av upprymdhet och välvilja - inte alls vad jag associerar med voodoo!
Jag blev dessutom lite allmänbildad om Haitis historia på kuppen. Jag visste lite om ursprunget till kulten, men inte mycket om vilket politiskt sprängstoff den varit.
Utställningen pågår hela sommaren, så ni har tid på er att besöka den. Det är den väl värd!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det låter intressant, dit måste jag gå. Det jag vet om voodoo har jag fått från dåliga filmer. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Zombies och dockor med nålar i?
Det var mina associationer. Zonbie nämns som ett namn på fiender, men de hade skippat receptet på hur man förvandlar sin fiende till en slav. De hade massor med annat intressant att visa och berätta istället!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Precis, något man bli jagad av, som går ikapp dig när du springer för livet. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_