Reduktion i el/gas ugn
Hej.
Vår keramikförening har precis provbränt vår nya ugn i helgen, en kombinerad el/gas ugn.
Med våra 15 år gamla (ingen av oss har bränt reduktion på 15 år!) kunskaper om att bränna reduktion så lyckades vi inte att få till det den här gången. Det ska tilläggas dock att vi inte har öppnat ugnen än för att se resultatet men inga blåa lågor slog ut från skorstenen så vi misstänker att det inte var särskilt mycket reduktion inne i ugnen.
Jag undrar om det finns några här som har erfarenhet av att bränna reduktion i en sånn ugn och som skulle vilja dela med sig av sin erfarenhet.
/Eva-Karin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en el/gasugn, det brukar synas lågor när jag bränner; Kan det vara så enkelt att ni hade för lite gasol? Med min ugn kan man reglera trycket på gasen, samt ställa in tider för gasinsprutningsimpuls och paus däremellan. Jag har en Scandiaugn.

Vi provade att höja trycket på gasen och stänga till skorstenen och allt däremellan i kombination! Lågor såg vi men inga reduktionslågor. Det enda som hände var det omöjliga att det började sota! Kanske detta beror på att ugnen inte varit uppe i så hög temperatur förut?!
Det du skriver om insprutningsimpuls förstår jag inte och de har vi inte men vad gör det med bränningen och reduktionen? Går det att fixa manuellt? Reduktionestiden är ju så pass kort att man troligen kan vara så allert tänker jag.
Vi har köpt ugnen från Brännpunkt AB i Örebro och den är av märket
Padelttherm.
Jag är tacksam för alla tips vi kan få.
/Eva-Karin
Ni har en annan ugn med andra möjligheter än på min, så mina tips är inte så mycket värda i ert fall är jag rädd. Kan ni inte höra med ugnsleverantören?
Sotande lågor tyder i alla fall på syreunderskott (= reduktion).
Se bara upp så att det inte byggs upp "kolkakor" i ugnen. Kolet leder ström och kan i olyckliga fall orsaka kortslutning mellan elementen (= skador). Har sett detta vid några tillfällen.

Ja, när jag bränner så kommer det gula lågor, det här med att reduktionslågor ska vara blå förstår jag inte?
Sen undrar jag, hur blev godset?
Ok. Det var bra att höra att de sotande lågorna tyder på reduktion. Då kanske vi har lyckats i alla fall. Får vara upppmärksam på ugnen.
Har inte inte öppnat ugnen än så jag vet inte något om resultatet. Vi är ju ett lollektiv så vi bestämde att öppning skulle ske gemensamt!!!
på söndag kan jag rapportera resultatet om jag inte smiter dit tidigare och öppnar i smyg
Leverantörens tips har vi provat med och vi tyckte inte att det hjälpte. Han pratade dessutom om blå lågor vilket vi inte som tidigare sagt såg några.
Tack för era svar. Nu återstår att kolla in resultatet och bränna igen! Så spännande och det jag har fått här kommer att vara till stor hjälp.
/Eva-Karin
Har ni sett lågor överhududtaget så tror jag att det gått bra, håller tummarna!!
Förstår att ni ska öppna gemensamt, lite av en religiös upplevelse, speciellt om det gåt bra…..
Lycka till!

>> Har ni sett lågor överhududtaget så tror jag att det gått bra, håller tummarna!! >>
…tror jag också…
Vid reduktion med el-gasugnar utvecklas inte så "dramatiska" flammor som hos renodlade gasugnar eller vedugnar, så även om lågorna upplevs som litet "futtiga", kan man ändå ha en god reduktion. Detta medför att man i början gärna "överreducerar" i tron att "inget händer". Därav min varning i #6 för att "kola igen" ugnen, med kortslutna element som följd (jag har som sagt sett detta några gånger…). Man får helt enkelt lära sig att avläsa reduktionsgraden på ett annat sätt, utifrån den aktuella ugnens egenskaper.

Åh, vad spännande det ska bli att öppna ugnen! Trots att jag bara hade några små glasyrprover och inget riktigt gods med denna första gång.

Hade ni inget gods i ugnen? I så fall tror jag att reduktionen påverkas om ni kör tom ugn men jag kan ha fel.
jodå, hela ugnen var packad med prover och nu kan jag berätta att efter en liten smygtitt
att vi verkar ha lyckats med reduktionen. Mer kommer!
/Eva-Karin
Grattis!!
Hej.
Nu har vi bränt igen och tog fasta på alla goda råd som vi fick här. En sak som vi funderade på den här gången var det här med sotet.
# 8 hur undviker man sotet? Även om vi minskade på gasen och öppnade spjället så sotade det på regält under hela tiden den här gången också.
Den här ugnen ska öppnas på onsdag och jag hoppas att jag hinner ta några bilder som jag kan visa upp.
/Eva-Karin
Ja! Bilder vill vi se 
I min ugn så blir det inget sot, men jag har hört av han som installerade ugnen hos mej att andra med samma slags ugn haft problem med sot, jag tror att ni är inne på rätt spår, minska gasen, det går ju inte åt så mycket att fylla ugnen och det är ju i princip tillräckligt för att skapa en reducerande atmosfär, det krävs mycket lite lågor egentligen.
Ja, sot/kolbildning i en el/gasugn = överreduktion.
En sådan här ugn visar inte lika tydliga yttre tecken på att atmosfären är reducerande, som hos en "vanlig" gas- eller vedugn, och den som är ovan vill gärna "dra på" med gas, "så att det syns"….och det är alldeles onödigt, och i värsta fall t.o.m. skadligt.
Precis som rolnor säger, krävs det väldigt små gasmängder för att skapa syreunderskott i en (nästan) sluten ugnskammare.
Man får se upp så att det inte börjar byggas upp en "kolkropp" inuti ugnen. Eftersom kol är strömledande, kan det orsaka kortslutning mellan elementen. Jag har sett detta hända vid minst 2 påvisbara tillfällen.
Så, det lönar sig att ta det lugnt med gasen, och att lära sig "läsa" sin ugn. En el/gasugn har ett betydligt "lugnare" beteende än en ugn som använder gasen som bränsle….

Hej. Här kommer bilderna från bränningen. Bra reduktion men kanske lite för mycket. Bilderna är tagna med mobilen så kvalitén är inte den bästa!
ugnen innan den plockas ur
/Eva-Karin
och botten.
Mest prover som ni ser men de röda skålarna är rödare i verkligeheten.
/Eva-Karin
Funderar på dom röda skålarna, glasyren ser lite matt ut, blir nog bättre oxblodsfärg om ni bränner högre eller ändrar lite i receptet??