kalk-krita
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är den egentliga skillnaden mellan krita och talk? Som ingår i en del recept. Vad har de för enskild betydelse?
Kalk kallas flera olika föreningar som innehåller grundämnet kalcium Ca.
Krita är kalciumcarbonat CaCO3
Även gips är en kalciumförening, kalciumsulfat: CaSO4 . 2H2O
Talk och kalk är helt olika saker
Talk innehåller inte kalcium men däremot magnesium: Mg3(OH)2 Si4O10
Vad de olika ämnena har för funktion i glasyr lämnar jag till någon annan att svara på 
Liten protest; "calsium" stavas kalcium på svenska!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalcium
Talk;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Talk
Jag har lärt mej att kalk ger styrka hos glasyren, den blir mer hållbar,talk bidrar för modligen också till detta, men min känsla är att det kan ge en matt trevlig egenskap hos glasyrer, MEN, jag vet inte xakt vad det bidrar med, det är en ganska komplex sak att reda ut…
Vad jag vill minnas ur huvudet så ger krita en matterande effekt hos lägre temp glasyrer och vid högbrännande en flussande effekt, ger en tålig hård glasyr.
Talk används ofta som flussande i glasyr och lera, och för att ge mer tålighet för temperaturväxlingar.
#2 Tack Rolnor, nu har jag rättat det. Stavar som en slarvig invandrare (och ÄR en slarvig invandrare
)
Har kollat i Wikipedia men såg inte just det som du #1 skrev. Talk innehåller inte------------. Den meningen säger ju allt.
Visst finns det mycket att hitta på Wikipedia
. Fast när det gäller oorganisk kemi så är det fortfarande gamla Hägg jag brukar kolla i när jag är osäker på nåt. Otroligt så mycket som finns en den boken!
#6 Den boken låter intressat! Ser nu att den finns att köpa. För Wikipedia är lite för kortfattat och inte alldeles tillförlitlig.
#7 Största problemet är väl att Wikipedia inte talar om vilken effekt olika material har i en glasyr? Underligt nog… 
Jag kan lägga till att magnesium ger en len yta och är vanligt i sidenmatta glasyrer. Jag tror inte någon nämnde det. Det gäller förstås inte bara magnesium i talk, utan också dolomit och magnesiumkarbonat.
Mina materialbiblar är Finn Lynngaards keramikbok och Anders Fredholms glasyrkompendium. Där finns det mesta.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#8 nej, och i Hägg står ju inte heller nåt om glasyrer men det står en hiskelig massa annat
. Om man stort sett bara behöver kemi för glasyr/keramikändamål då är nog #8s bokförslag mycket bättre än Hägg!
Det hänger inte så samman som blir beskrivet här med glasyrkemin. Man kan inte säga att kalcium ger en starkare glasyr eller att magnesium ger en len yta, det beror helt och hållet på i vilka mängder och i vilken glasyr. Det är sant att magnesium kan ge lena ytor men det kan också ge en mycket spegelblank effekt om det är mindre m¨ngder vi talar om. Kunde vara kul att starta en kurs i detta
Överhuvudtaget mer kunskap inom ämnet kemi vore intresant.
#10 & 11 Anders Fredholm har bra kurser i glasyrkemi. Ni kan hålla koll på Formakademins hemsida, där det just nu bara står att info om hans kurser kommer snart.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag generaliserade en del, medges…