Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4079 ggr
Goerleena
0

Glasyrrecept översättning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Har precis köpt en glasyrbok på engelska och skulle behöva lite hjälp med översättning av vissa "ingredienser".

Cornish stone, Whiting, China clay, tin oxide, Potash Feltspar, nån som kan hjälpa mig med dem?

En annan fråga, nästan alla lergodsrecept innehåller ju blyfritta, kan man ersätta det med nått? Eftersom min ugn inte vill upp i topptemp så letar jag efter recept till lergodsrecept just nu. Om det är nån som har ett bra transparent grundrecept får ni gärna dela med er:)

pyromanen
1

Cornish stone= cornish stone

Whiting = krita (tror jag)

china clay = kaolin

Tin oxide = tennoxid

potash feltspar = kalifältspat

[rolnor]
0

Whiting är Krita, det är jag säker på!

Det finns ju alkalifrittor och även borhaltiga frittor, tyvär är jag inte så haj på lergods, men visst kan man slippa blyet???Glad

pyromanen
0

Jo, det finns blyfri hos återförsäljare har jag sett. Men har inte heller egen erfrenhet tyvärr.  Att fråga någon av återförsäljarna funkar nog!

Eva-Karin
0

Jag har för några år sedan hittat en ordlista på nätet med alla tänkbara keramik material mm översatta från engelska till olika språk. Hittar den inte nu när jag söker men jag har listan utskriven och adressen till den i verkstan. Återkommer när jag har kollat upp om ingen annan här på forumet vet. Glad

Eva-Karin
0

Här hittade jag den! Behövde bara leta lite till. Glad

Den är kompletterad sedan jag såg den senast med massor av bra ord.  http://www.dinoclay.com/

Goerleena
0

Hej!

Jättebra, tack alla! Glad

[perlennart]
0

Det finns olika frittor som lämpar sig till detta och bly är bara nödvändigt i få tillfällen. En fritta som innehåller kalcium och bor är lämpligt att börja med och med en sådan fritta är det också lätt att styra värmeutvidgningskoeffesienten. Men som alltid så beror det ju på vad för ett resultat du vill ha

Per

[rolnor]
0

Det här med koeffisienten handlar då om glasyren krackelerar eller??Glad

[perlennart]
0

Ja det är det. och det är ju det som är en bra sak med bly, med bly kan man få en felfri glasyr även under 1040 grader. Det är normalt den gränsen man sätter, men man kan få fram ganska bra glasyrer också utan bly, men man skall då helst bränna över 1040 annars så kan man om man har råd till det byta ut blyet mot wismut men det kostar minst 16 gånger så mycket och det vill dom flesta inte betala.

Per