Piplera som stengods
Hej
Jag undrar om det är någon som har testat att göra engobe av piplera och färgkropp och sedan använda och bränna som stengods?
Jag brukar bara använda min engobe (piplera+färgkropp) på lergods men på piplera-förpackningen står det att den klarar 1300 grader.
Någon som testat?
Om pipleran tål vad som står på förpackningen, borde det inte vara några problem.
Men man skall dock inte dra alla pipleror över samma kam, eftersom "piplera" är ett vidsträckt och litet slarvigt använt begrepp, som täcker in många lersorter, med en hel del variationer i maxtemperatur….
Bäst att alltid testa först….

Ja det är lustigt det där med standard namn på saker som är helt olika, det är ju inte bara pipleran som det är så med, standard porcelain kaolin är vel ett annat exempel. Det finns speciella engobeleror hos lerproducenterna som jag skulle rekommendera och även glasyr/emalie lera är utmärkta typer om man vill ha en ljus engobe. Jag skulle också prova att blanda Ball clay och kaolin, procentfördelningen beror på vilken lera du använder och om det skall på i rått tillstånd eller om det är skröjat.
Per