Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 6907 ggr
LenaStina
0

svart och vit glasyr

Jag brukar göra muggar med vit insida och svart utsida. Den vita glasyren blandar jag själv och det är zirkonsilikat i den. Den svarta köper jag färdig och den innehåller krom.

Nu till problemet….jag vill blanda en tennglasyr istället för att få den mer reptålig (?) och mer vit, men då färgas den rosa av kromet i den svarta glasryen. Dessutom vill jag sluta använda kromglasyrer helt och hållet eftersom de förstör ugnen (eller?)

Har försökt blanda svart glasyr med cobolt, mangan och järnoxid, men den blir mer brun.

Har någon av er en bra kombination av svart och vit glasyr, antingen köpeglasyr men helst egenblandad?

LenaR
0

Är den svarta glasyren matt eller blank? För jag har ett recept på en blank svart glasyr som faktiskt blir ordentligt svart. Den innehåller ingen krom.

Vad tror du annars om att ha mer kobolt i den bruna glasyren? Och/eller mindre järn? Jag tycker att en blåsvart glasyr uppfattas som mer svart (eller vad säger man, djupare svart) än en brunsvart.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Det där med reptålighet förresten, det beror vad jag vet mest på hur mycket kvarts och kalcium det finns i glasyren. Ju mer kvarts, desto tåligare. Och krita gör ytan hård. Så tennglasyrer är inte automatiskt mer reptåliga. Men vitare blir det förstås med tenn!

LenaStina
0

LenaR, jag tar gärna receptet på din svarta blanka utan krom.

Receptet jag har testat finns här på receptsamlingen, och jag kanske ska öka kobolten och minska järnet, för i övrigt blev den bra, men kobolt är ju så dyrt :(

Det här med zirkon och skör yta tror jag att jag läste i Anders Fredholms bok, men annars är det väl som du skriver mer kvarts man vill ha. Krita visste jag inte att det gör ytan hård så det var bra information.

LenaR
0

Då gäller det bara att jag kommer ihåg att kolla receptet. Du får påminna mig om du inte fått det inom några dar!

Jag har totalt missat att zirkon ger skörare yta än tenn. Bra att veta!

[perlennart]
0

Vilken temperatu bränner du på? Zirkon har den fördelen att det nästan är enda sättet att få en glasyr som tål både baser och syror, kan ju vara bra när det är bruksgods. Och det är inga problem med att den skulle vara mindre tålig än tennet, normalt i dag i industrin är att man blandar både tenn och zirkon, så får man fördelarna hos båda ämnena och så blir det ju mycket billigare än en ren tennglasyr. Ge mig en temperatur så skall jag se på vilken art av svart som är förnuftig och om du kan tala  om vilken typ av glasyr det är frågan om så blir det ännu enklare.

Per

LenaStina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bränner i 1240 med 25 min utjämning.

Jag visste inte att zirkon har dessa fördelar. Då verkar det ju smart att blanda zirkon och tenn.

Receptet på den vita är:

Fältspat 20, krita 30, kaolin 25, kvarts 25 + ca 12% zirkonsilikat.

Den svarta är ceramas 2422. Det blir en svag grön ton där den vita och svarta möts. Ju äldre elementen är desto grönare blir det. Beror väl på den ökade tiden i värmen antar jag. Är detta tecken på att det är krom i den svarta glasyren eller kan det vara koppar som färgar av sej? Har en precis ny ugn så jag vill ju inte pyra in den med krom i onödan.

Du verkar kunna det här och jag är jättetacksam för svar.

LenaStina

[perlennart]
0

man använder inte koppar till stains, men jag skall se om jag hittar en lämplig svart utankrom om det är det du önskar att använda, inte för att jag tror att stainsen skulle vara något problem.

Godsagare
0

Toppen med en svart utan krom!

Om du har så är jag otroligt sugen på en svart sidenmatt glasyr.
Bränner ca 1250 om jag minns rätt.
Vill också hålla mig borta från krom.

Min vita blanka är helt med tenn, kanske ska prova att byta ut lite mot zircon…

Hm, nu vill jag hem och prova!

[perlennart]
0

Det finns en stains som heter 13026 från ferro som innehåller Zr-Ni-Co

och det är en svart. Nästa gång jag pratar med min leverantör så frågar jag om dom kan skaffa andra typer eller vet vad dom heter. annars så kan man ju bara blanda en oxidblandning som blir svart.

Per

Godsagare
0

Ok tack!

Kan kolla hemma också om jag har nån svart färgkropp, tror faktiskt jag har det… Men det brukar bli så "dött".

[perlennart]
0

Lena Stina! till din glasyr kunde du prova att tillsätta ca. 11 % järnoxid och 0,8 % koboltoxid, eller 9 järn och 3-4 mangan kanske också kunde vara möjligt. Och så tycker jag att du skall prova att att kombinera så många olika oxider som möjligt, altså ett par procent av både järn, mangan, kobolt och om du har nickel så är det ju också mycket bra till svarta glasyrer. och till sist så kan man ju få franm svart med bara järn eller bara mangan eller koppar. Det finns så många möjligheter. Kom bara ihåg att kopparsvarta glssyrer endast lämpar sig till pynt.

Per

LenaStina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet inte vad stains är, kan det vara färgkropp?

Jag har provat en svart glasyr med 4% koppar, 4% kobolt och 4% mangan. Den blev ganska svart men tenderade att rinna.

[perlennart]
0

stain är färgkropp, prova med mindre koppar och mindre kobolt och mera mangan och järn. koppar kan du också utesluta.

[perlennart]
0

Som en liten extra kommentar så rekommenderar jag att man använder koboltsilikat i stället för koboltoxid, silikatet påverkar inte smältpunktet på samma sätt som oxiden. Och så är färgfördelningen mycket bra hos silikatet. Och till sist så är natrium halten i koboltoxid viktig, när det förekommer i oxiden så kan det orsaka blåsor i glasyren, men i silikatet är natriumet smält samman med silikatet så dessa problem undgås.

Godsagare
0

Spännande information.

Vad är prisskillnaden på dessa två?

Nu har jag iof sig flera kg oxid så jag får nog dras med den ett tag till…

[perlennart]1
0

silikatet är faktiskt billigare än oxiden, det är ju dagspriser på sådana varor idag men det ligger runt 60 euro/kg och vid stora mängder kan det fås billigare.

Per