Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 7853 ggr
pluppan
1

vad för slags golv i verkstan?

jag kommer att fixa en ny verkstad till våren och funderar nu lite vad man ska ha för golv. det är en gjuten platta under.

vad är bäst? bara betong (lite trist kanske), plastgolv (kanske om man hittar en fin), klinker (hur blir fogarna då) eller vad……?

ni som har lite erfarenhet, vad tycker ni?

var nere hos en känd keramiker för ett tag sen och han hade ett jättefint trägolv men jag tror inte att det är ett alternativ för slabbfian mig.

mangobango
0

måla betongen, lätt att spola av då och lätt att måla om när det blir slitet

trä inget bra, svårt att hålla rent

plast är inget vidare heller tycker jag, blir lätt märken och slitage

Cool

poja
0

Klinker är ju lätt att svabba av och dessutom vackert. Värmeslingor inunder är ju extra plus.

Elorion
0

Målad betong röstar jag på!

Eller om du är sugen kan du ju göra ditt eget klinker…mmmm… skulle vara jättehäftigt!

pluppan
0

hmm ja måla hade jag ju inte ens tänkt på, det kan nog vara ett bra alternativ.

jag tänker också på klinker en del för det är så fint och praktiskt men några värmeslingor under blir det inte tyvärr

Hubert
0

# 4 men har du kollat alla möjligheter, för slingor har jag för mig att nu är det många alternativ. Det är ju så jättemysigt….

Elorion
0

Tvåkomponents golvfärg. Jag har ljusgrått i min verkstad för jag kom över den gratis.. men det kanske finns andra lite roligare färger. Min färg håller jättebra.

Petrea
0

Jag har klinker som liknar sten med mörkgråa fogar fungerar utmärkt!Glad Lätt att hålla rent.

Hubert
0

……ekparkett för jag har gjort om det som skulle kunna kallas för gillestugan där jag drejar och målar men glasering i ett annat rum som är som en tvättstuga.

abbis
0

Allt som går att ta slang och spola av är bra..helst med brunn…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

koko
0

Lergolv, stampat jordgolv torde välan vara lämpligt?

pyromanen
0

Om betongen är slät o fin i ytan håller jag på slitstark golvfärg!  Om betongen är skrovlig skulle jag kosta på ett lager spackel för att få helt slät yta innan jag måler.. I vårat pannrum som var det första betonggolvet vi gjöt själva blev det lite väl småskrovligt i ytan, vi tänkte det inte var så sjinkigt i ett pannrum och målade den… men det är lite för opraktiskt att städa.  Så när jag ska bygga drömverkstan ska golvet vara slät som en bäbisrumpa! och luta mot en golvbrunn med slam-mojs.

L.A.E
0

Skulle betongen vara skrovlig och ojämn .Så kan man hyra en maskin som fräser/ slippar ytan så att ojämna ytor försvinner. Finns där de hyr ut byggmaskiner m.m..  Har gjort det själv en gång ..

bonden
0

Håller också på så smått att bygga en verkstad i ett litet hus på gården. Skulle också vilja ha ett golv som man kan spola av med golvbrunn etc., men det funkar inte där då det tidigare varit bostad… (typ rum och kök)

Funderar istället på att till en början måla trägolvet och se hur det funkar eller ev. lägga klinkers.

minx
0

Vi har just behandlat vårat betonggolv i garaget.

Eftersom det var nytt så var vi till färgaffären och fick ett suveränt tips. Det finns en olja som man lägger på i tre lager och när den hårdnar blir det blankt och släpper inte igenom fukt.

Billigt  och enkelt. Vi lade in en vit brytning i det så det blev ljusgrått.

ijonsson
0

Jag har betonggolv med superstark färg som tål precis allt (tex att köra en handtruck). Nu har jag det så väl förspännt att min verkstad är ett fd slakteri - ni må tro att det är lätt att hålla rent dessa kakelväggar o proffsiga golv… Nackdelen är att det lätt blir lite kallt… Jag funderade på det där med golvslingor…Har inte ni arbetsskor på när ni drejar? Det har jag så jag skulle absolut inte ha någon nytta av golvslingor - eller ni menar att det är bra för att det torkar snabbt?

Dolomit60
0

Som dom flesta här inne skulle jag i första hand föredra målad betong. i Andra hand rå betong ( i alla fall om det går att spola, och har brunn) Att spackla igen lite sprickor är inte så omständigt, och absolut värt besväret ! 

Men i den verkstad jag håller på at bygga nu (äntligen!) låg det en filtmatta, stenhårt fastklistrad i trägolv. Så jag gick upp till bygghandlen och köpte en vinylmatta. Det visade sig at dom hade rea just då, och att det bara fanns en liten bit kvar., så jag fick drygt 40 m2 i ett stycke med hemkörning, för en tusenlapp ! (omkring 1250 svenska !)

Det var första gången jag lade vinylgolv (på riktigt) och i dagarna skall det läggas golvlist, och målas.

Brunn finns inte. Men jag hopps att det är trefas i alla fall…..(från det ena till det andra)

Rozzy
0

Du har förmodligen kört ett lager flytspackel redan den är ju väldigt finkornig annars om du inte fixat detta kan man polera golvet dagen efter flytspacklet, det blir som att glätta en leryta med siligatta i botten det finns maskiner för sånt. Man kan alltså få ett betonggolv att blänka som ett marmorgolv, innan kan du färga in flytspacket med tex terra, ochra, zinkvit eller kimrök det slits bara finare det ytan försvinner aldrig. Om du vill kan du marmorera i flytspacklet med pigmenten, det golvet jag såg liknade vit marmor de hade fixat "fusk skarvar" och strött i smulad glimmer i ett stråk men det var kanske en överdrift till en vacker ingång. Men spår i golvet kan vara bra om man vill leda bort vatten eller gojs . Man ska köra givetvis köra med stenolja i sista momentet. Jag såg något liknande på ett byggprogram för något år sedan det gåtr säkert hitta på nätet. Jag tycker det var så häftigt så nästa gång blit det ett sånt  i spa rummet i källaren det är snabbfixat, elegent, nästan giftfritt, billigt, unikt och egendesignat vad mer kan man begära! Det är mitt drömgolv.

I verkstaden har jag har ett fint golv i klinker, men det går sätta klinker utan fog du minns kanske gamla chark o butiker förr 10x10 svartvita eller terra röda plattor/vita det tar lite mer tid men är en lassiker som är lätt att hålla ren.

I skolan har de ett äkta linoliumgolv lätt att spola av och hålla rent, de är genomfärgade så de går tom att slipa upp vilket görs automatiskt när eleverna hasar runt i innetofflorna, det golvet har nog legat där i minst tretti år och det klarar nog minst tretti till. det går snabta att lägga men kostar mer än en plastmatta men håller desto längre, det viktiga är att inte anv fel polich eller joxa med fel rengöring.

Vavrakeramik
2

Jag har valt att lägga klinker i min nya verkstad och butik. Det är en gammal betongplatta direkt på mark som vi delvis gjutit på. Att vi väljer klinkers är delvis för att markfukten som kan tränga in ska kunna ånga ut genom fogarna. Har du ett betonggolv som kan innehålla fukt så tänk på att inte lägga en tät plastmatta eller måla med en färg som inte andas.

Sen klart att det är en ekonomisk fråga också, även om det finns klinker som inte kostar skjortan så kostar fix, fog, primer och framförallt ev. flytspackel massor. Lycka till!

pyromanen
0

#18  Det var ju en jätteviktig poäng detdär!! Nya betonggolv bruker ju gjutas ovanpå markisolering som förhindrar vatten i att sugas upp… men inte äldre betong.  I sommarsturgan på Bornholm har vi målat gjutet golv på toaletten (från 1928!) och fast vi använder svindyr färg så behöver det målas om typ vartannat år, det flagnar helt enkelt av pga fukt nerifrån.

pluppan
0

oj vad mycket bra svar jag har fått! tack alla jag får fundera lite och snacka ihop oss här hemma vad det ska bli

pyromanen
0

putt

[perlennart]1
0

i värkstäder (Inte bara keramik) jag tänker på industrigolv där använder dom någon slags olja till betonggolv så blir dom täta och kan spolas av. att måla är en dålig ide, det slits snabbt oavsett vilken färg man använder, och i en verkstad skall man ju kunna flytta på saker och ting utan att vara nervös för om golvet går sönder.

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har vinylmatta på ett spånplattegolv, lätt att göra rent.

Jag vill också varna för att måla betong, färgen kan släppa om betongen inte har något tätskikt under, det problemet har jag i min källare.

Glad

pyromanen
1

#23 Har samma problem i köket i sommarstugan i Danmark. Ett gjutet golv med direkt markkontakt och ingen värme i. Suger upp fukt om gör att färgen flagnar. Fult och mycket jobb.

Men i pannrummet hemma som har bättre underlag (först dränering och singel, sen markisolering (hårda skumplattor typ) och dessutom golvvärme i betongen där funkar målat golv utmärkt. Det finns skitstark färg som tål att köra traktor på år efter år så jag skulle våga ha målat betong i min verkstad (ska bli det i verkstan vi har bygglov för). Det är nog trots allt lite skillnad på behoven i industri jämfört med i en verkstad för hantverk.