Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1353 ggr
Victoria
0

Ojämn temperatur i ugnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde min första skröjbränning och ställde in tre plan med en kägla på varje. Den understa käglan böjde sig först men det hände inget med den översta. Jag ökade 20 grader men stängde sedan av. Är det vanligt att det är en såpass stor differans?

Kan man utnyttja detta på något vis? Tex kan små saker klara sig med lite lägre temp?

Vavrakeramik
0

Jag har en glasyr som behöver lite högre temp än de andra. Perfekt då med en lite ojämn ugn. Även de glasyrer som funkar i både ock blir lite olika beroende på vart det står, detta ger en bredd för kunden att välja mellan en matt eller blank kruka eller en som är lite både ock. Hur stor diff en kägla mptsvarar vet nog nån annan bättre.

LeWE
0

Jag har samma (problem) i min ugn, det skiljer ganska mycket uppe o nere. Jag måste planera när jag laddar ugnen för glasering, en del glasyrer ska stå längre ner och andra mittemellan, lite som att lägga pussel.. de flesta glasyrer "mår" bäst längre ner men de blanka går bra där uppe, vill inte gärna köra ugnen på högre temt (nu kör jag 1250 ca). Det funkar bra som jag gör nu.