högbränt svartgods
Hej! Har pysslat ihop lite trädgårdskrukor i stengodslera. Funderar på att svartbränna efter att jag högbränt krukorna.. vill att dom ska vara sintrade, men svartbrända. Påverkar svartbränningen det sintrade stengodsets kvalitet?
Får göra några prover, men genvägar sparar ju tid såklart..
Kanske risk att det sintrade godset inte riktigt tål dom tuffa temperatursvängarna i svartbränningen och går sönder i bränningen helt enkelt, men det ju bara att prova :-)

Jag har för mig att sintring och svartbränt inte kan kombineras pga att godset ska vara lite poröst för att kunna bli svart i reduktionen. Kanske jag kommer ihåg fel. Jag håller inte på med så mycket såna bränningar längre.
Gods till svartbränning, pitfiring eller gropbrännig ska inte högbrännas. Helst inte ens skröjbrännas.
Nej jag håller med dom 2 föregående, inte den rätta tekniken för att uppnå det du vill men man kan få det att hålla om det är den rätta leran och chamotteringen.
Jag har hört att det inte ska gå att svartbränna sintrat gods, av de anledningar som Pyro och Sisela nämner, men jag provade en gång ändå och det lyckades. Inget vidare statistiskt underlag…. men det går att träffa rätt!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#5 Visst,mycket kan gå om man vill och har tur.
Allt beror på vilket resultat man vill uppnå. Native people skröjbränner inte ens och uppnår ett fantastiskt resultat.
ska nog strunta i att högbränna krukorna och helt enkelt släpa in dom över vintern istället. Dom är gjorda för att vara svartbrända och det känns lite viktigare än sintring.
Tack för kommentarer och ha en trevlig helg!