Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 3749 ggr
Ulla
0

Galleri iFokus - ett galleri för dig

Välkommen att "ställa ut" dina alster i gruppen Galleriet. Låt alla oss andra få ta del av din keramik genom att lägga ut bilder på saker du gjort.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

Kom igen nu! Plocka fram digitalkameran och tag några bilder på din keramik. Vi väntar ivrigt på alla bidragen.

_
_

Loove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goa kaffemuggar

Loove
0

Fruktskål

Ulla
0

Härligt att du vill visa din keramik,Loove! Särskilt de små kaffemuggarna gillar jag. Skulle passa mig som alltid bara tar halva koppen.

_
_

Jessika
0

Jättefina muggar och skål! glasyren är ju helmysig. Hur får man till den sådär?? är det två färger eller blir den olika beroende på skikttjocklek?

Loove
0

Hej Jessika

Efter skröjbränningen av muggarna så har jag svampat på järnoxid. Sedan svampar man lite med vatten också så att järnoxiden finns kvar delvis. Leran är ganska så grov så det blir mycket oxid kvar.

Sedan är muggarna glaserade med transparent på utsidan och vitt matt på insidan.

Lovisa

Jessika
0

Häftigt!

Det finns så mycket man kan experimentera med, jag vill helst kunna allt på en gång! men det är skönt att veta att man har mycket att se fram emot oxå.

ingvar
0

Hur gör jag för att lägga in foton i galleriet ?

hälsningar Ingvar

Ulla
0

Om du vill få in fotona under en egen rubrik så klickar du på skriv-symbolen högt uppe till vänster. Då får du upp en ruta där du kan skriva ditt inlägg. Längst ner finns en ruta där det står "Bifogad fil". Där bläddrar du fram fotot på din dator och när du publicerar inlägget så finns fotot med.

Du gör likadat för att visa ett foto när du svarar på ett inlägg. Tänk på att minska ner storleken på bilderna så att man slipper skrolla.

Kul att du funderat på det, jag tänkte skriva och be dig lägga in några foton.

Hälsningar
Ulla

_
_

ingvar
0

Tack. ska väl göra ett försök nu då.

xanna
0

En tolkning på Oden, kan ni få av mig Glad

Roger
0

En fråga xanna -måste man gröpa ur en sådan skulptur för att den inte skall spricka när man bränner?

AndersE
0

#11 Läcker xanna. Vilken blick han har!

(Riktiga korpgluggar…)

Staffan
0

Instämmer - den var riktigt cool!

xanna
0

Tack :)

Jo, just denna är väl urgröpt. Fast har man en lera som består av 40-50% chammot som man låter torka Riktigt ordentligt. (Allting måste i ofs vara snustorrt när det ska brännas..) Och sen dessutom bränner väldigt långsamt, så behöver man faktiskt inte gröpa ur. Detta är ett sätt att ge riktig tyngd till sina skulpturer om man gillar det.

Personligen föredrar jag att gröpa ur eftersom man sparar otroliga mängder lera och skippar många riskmoment, som t ex explosioner i ugnen.

Här får ni en söt bild också! :)

Ulla
0

Mmm! Nallen var jättesöt. Hade du honom "på riktigt" när du var liten?

_
_

xanna
0

Näe… Den är mest symbolisk :)

Roger
0

En fruktskål från mig.

Roger
0

Och här mer test med rinnande effekter. När det gäller kannan så var tanken att det skulle se ut som om den var överfylld.

amandas-keramik
0

lergods skål med engobe och transparant glasyr

amandas-keramik
0

kotten muggar

Pia
0

Vilka go'a kotte-muggar!:)

Ulla
0

Undrar om dom både bränns och sticks ?Skrattande

Både muggarna och skålen är jättefina.

_
_

Ulla
0

#18 Roger

Din skål passar perfekt ihop med spisen som den står på. Det är väl en riktig gammaldags järnspis? Har du den hemma i köket?

_
_

Roger
0

Ja den står i köket. Ett kanon bra värmetillskott i dessa tider! Även en trygghet vid strömavbrott.

Ulla
0

Vi har varit och tittat på en till landet. Den är visserligen nytillverkad men efter gammal modell. Ska börja riva nu i helgen så att vi kommer igång med byggandet.

_
_

Roger
0

Vad får man ge för en sådan idag?

LenaR
0

#20 Vacker skål! Just de gröna nyanserna man får med lergods saknar jag som bara kör högbrännt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

amandas-keramik
0

hej tack så mycket för fin respons…………känner mig tryggast än så länge med engober och transparant,har haft sånt himla strul på senaste tiden med stengods glasyrer som kryper och jävlas,huffa!

men det är väll bara att prova sig fram,man skulle ha en liiiiten provugn

här är en stor urna som blev misslyckad i sin transparanta glasyr,så jag stänkte påkobolt oxid och lite koppar

Staffan
0

Vilka sköna blåa färger! Med tanke på hur små äpplena ser ut bredvid urnan så skulle man kanske kunna byta ut de dopp man tar i havet mot en simtur i din fina urna…

Glad

// staffan

amandas-keramik
0

hi hi…..ja det är nog den största grejen jag gjort :)

Saltabad
0

Vilka härliga grejer alla gör! Roligt att se.
Jag har inget att visa för jag har ingen ugn… jag har väl inte tillräckligt med grejer för att bränna än heller. Men det kommer.

Hälsningar från Annette /Saltabad

Ulla
0

#Roger

Det finns flera olika modeller, men 14 000 kostade den jag tittade på. Men sedan ska den ju installeras också, så det kommer ju till en del. Vi har väl inte bestämt nå´t ännu men leker med tanken. Vi har rätt ofta strömavbrott här och då skulle den komma väl till pass.

_
_

Roger
0

Trodde de skulle vara dyrare, men en sådan håller nog livet ut om man eldar försiktigt och ja  vad skall jag säga kan inte hitta några nackdelar med dom tror inte du kommer att ångra dig om köper en. När man väl har haft en får man nog svårt att klara sig utan!

Det godaste jag vet är att köpa hela kaffebönor mala dom själv i en kaffekvarn och sedan koka kaffet i en kittel på vedspisen! Det luktar kaffe och rök samt sprakar i spisen vad mer kan man begära av livet?Glad

Ulla
0

En vacker kopp att dricka kaffet ur kanske?

_
_

Roger
0

Skulle vara det då!!

Godsagare
0

En urna med älgpäls på. En älgko på skansen fick offra lite av förra vinterpälsen!

Ulla
0

Hur då menar du? Nu måste du förklara.

_
_

Godsagare
0

Jag har använt älgpäls som dekoration på urnan, det är de svarta krusade linjerna på urnan. De är inbrända och det är ett (ursäkta uttrycket) helsike att få det att funka, inte många sekunder på mig att hitta rätt tillfälle, massor av spillurnor…