Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1787 ggr
Heart
0

Bränna om?

Idag har jag öppnat min ugn efter gårdagens glasyrbränning.

Min sprutpistol beter sig inte som jag vill och trots att jag satsat på ett säkert kort när det gäller glasyr, försökt spruta tjockt och jämnt så blev det bara s-t. Tre större skålar är flammiga.

Frågan är om det är någon idé, jag har tidigare dålig erfarenhet av omglasering. Kan någon ge mig ett råd, hur gör jag om jag skulle bränna om dem för att få bäst täckning? Just nu känns det som om jag kan slänga dem i väggen.

[perlennart]1
0

detta ämne har väl varit uppe till debatt för ganska kort tid sedan. Men du kan värma upp skålarna och spruta på glasyr så ångar vattnet bort. Du kan också välja att limma glasyren, och välja ett lim som funkar som flytmedel eller ett normalt lim och tillsätta ett flytmedel separat. Man kan om man vill använda tapetklister det funkar ganska fint. Det finns många varianter på detta ämne, men ge inte upp det är bara att kämpa på. Naturligtvis så är det enklaste att göra som du säger att slänga dom i väggen, det kan ju också vara ganska kul, och så dreja ett par nya skålar och glasera dubbelt så mycket som du tror är riktigt.

Ulla
0

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av att bränna om. Ganska mycket blir bättre, så visst är det värt att göra ett försök.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_