Keramik på svenska
Jag har massor med böcker om keramik, men nästan ingenting på svenska. Vi är väl ett alltför litet land, kanske. Eller är det för att vi i Sverige är så duktiga i engelska att det inte lönar sig att ge ut något på vårt eget språk?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det har du helt rätt i,visst måste det vara så att vi är en tillräcklig stor grupp i Sverige som sysslar med keramik. Frågan är bara vem man ska vända sig till?
En bok som jag nyligen köpt heter "Tusenkonstnären Stig Lindberg" av Gisela Eronn (prisma). Den är verkligen kul att titta i. Han verkar har gjort allt som jag kommer ihåg från min barn- och ungdomstid. Jösses vilken produktiv person! Tom barnböcker hann han med att illustrera, bl a Krakel Spektakel.
Jag blir grön av avund.
_
_
Det gäller ju samma för tidskrifter, finns det någon bra tidskrift på svenska som handlar om hantverk?
Någon som vet?
Det finns en ganska ny tidskrift som heter Svenskt konsthantverk. Den är rätt ok men kommer inte ut så ofta, fyra nummer per år bara och det kostar 240 kr.
_
_
Håller med om att Stig Lindbergs bok är fantastisk.
Prismas stora Keramikbok kan jag varmt rekommendera.
Jag har en bok till på svenska som jag haft nytta av. Det är Leif Nilssons och Jan Sisefskys bok "Raku". Den tittade jag i när jag byggde min första rakuugn av ett oljefat. Däremot har jag inte följt de recept på rakuglasyrer som finns i boken. Det finns bättre.
_
_
Ett problem när man bara läser böcker på engelska är att man sedan inte vet vad saker kallas på svenska. Vad är tex en "saggar" på ärans och hjältarnas språk. Jo, jag vet vad det är men inte vad det heter.
Och vad ber man att få i affären när man vill ha en "deflocculant"?
Hmmm 
_
_
Kan ni inte skriva en bok på svenska? Det är inte så svårt eller dyrt som många tror. Om ni trycker med print-on-demand är startkostnaden väldigt låg.
Vänliga hälsningar
Niklas
Problemet med det är att jag inte gillar att skriva. Men det kanske finns någon annan som läser det här som gör det?
_
_
Ytterligare ett exempel på språkförbistring:
Jag har en bok som heter Smoke-fired Pottery (av Jane Perryman), som jag tycker väldigt mycket om och som jag tänkte rekommendera. Men vad kallas det på svenska? Rökt keramik - det låter ju helknäppt! Nej, det måste finnas någon annan benämning som jag inte kommer på.
Boken handlar om olika sätt att använda sig av "primitiva" bränningsmetoder för att ge keramiken ett speciellt uttryck.
Jane Perryman ger också exempel på hur man kan arbeta på detta sätt med barn i olika åldrar.
_
_
Antar att du känner till Finn Lyngaards bok. Tror inte att den fortfarande finns på svenska men om du kan danska, så finns den fortfarande. Kolla på biblan.Ingvar
Finn Lyngaards bok lånade jag på bibliotek och läste från pärm till pärm för länge sedan. Tyckte att den var jätteintressant - och glömde alltsammans. Den skulle man nog hellre ha som uppslagsbok, men den är svår att få tag på. Jag har försökt köpa den från antikvariat på Internet, men alltid fått meddelande att den är såld.
Som tur är så är jag bra på engelska och där finns det desto mera att välja bland.
_
_
Jag har tips på en engelsk-svensk keramikordlista på nätet. Där finns i stort sett de flesta ord man behöver känna till.
Lycka till!
Nu har jag skrivit ut listan. Den kan vara bra att ha.
_
_
Emmanuel coopers keramik bok är guld värd! Men på engelska, den gav ut på svenska av ICA-förlager för en massa år sedan men den går ej att få fatt på. Adliberis.com är ett bra förlag men man måste söka på engleska….
Toker
Den engelska utgåvan är nyare och har bilder på en stor del av glasyrerna, vilket den gamla svenska helt och hållet saknar. Bilder på glasyrer brukar ju sällan stämma med verkligheten när jag testar, men boken ser så mycket mer inbjudande ut med dem.
_
_
Tycker att bildrna i Coopers bok är på tok för små, när man ändå gör sej besväret att testbränna och fota så borde man göra STORA bilder, skulle gladeligen betala extra för detta, annars är det en kul bok, måste ligga enormt många arbetstimmar bakom…
Jag saknar också böcker på svenska, men det är inte så lätt att veta vad den skulle ha för inriktining, drejning, ugnar, glasyr, eller alltihop??? Vore sannslöst att skriva en bok, göra research etc.
Sannslöst kul ska det vara
Råkade just hitta den här sex år gamla tråden. Undrar om det har hänt något nytt sedan den skrevs? Har det börjat lossna eller är det fortfarande lika svårt att hitta något att läsa om keramik på svenska?
_
_
Rent generellt har det hänt ganska mycket på bokfronten. Nu är det enkelt att göra e-böcker och det kostar nästan ingenting att ge ut dem heller. :-)
Du har ju skrivit flera böcker och antagligen e-böcker också eftersom du nämner det. Använder du dig av något särskilt dataprogram när du gör det? Finns det någon kurs (på nätet?) där man kan lära sig hur man gör?
_
_
Det finns en del, varav det mesta förstås är på engelska.
Egentligen är det rätt enkelt. Om du har Mac och programmet Pages kan du exportera din text, inklusive bilder, till ePub-format, som är det mest spridda av e-bokformaten.
En annan variant är att spara till pdf. Det går att göra från alla möjliga program, inklusive OpenOffice, LibreOffice, Pages och Word. OpenOffice och LibreOffice är gratis.
En tredje lösning är att skriva en HTML-fil själv, eller med Markdown, och konvertera den till ePub via en gratistjänst på nätet (www.2epub.com/).
Tack för alla tipsen!
_
_
Ingen orsak.
När du är färdig kontaktar du www.Elib.se så hjälper de dig att få ut boken i alla bokhandlar och bibliotek mot en mindre avgift.