historiskt sett.
är det någon som akn peka mig i riktining på var jag kan hitta keramikens historia innom sverige och när och var man började bruka teknikerna sär i sverige.
skulle verkligen behöva denna informationen och mycket annat kring keramikens historik i norden
Du kan ju börja med att läsa Pyromanens artiklar här på iFokus. Det finns tre stycken. Den första heter Keramikhistorian del 1
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Rekommenderar Boken som heter "Keramik i sydsverige, en handbok för arkeologer" (se längst nere i artikeln Ulla länkat till). Jag tyckte den var jätteintressant och inte alls torr o trist. Och inte heller svårläst som man kanske kan tro när den heter "handbok för arkeologer", man förstår det mesta som står utan att vara arkeolog. Den var inte svindyr heller, tror det var Lunds Universitet man köpte den från.
Hallo! (:
Hör inne på trådslöjd.ifokus egentligen men kikar in hör ibland för att titta på all fin kermaik, ni är verkligen duktiga!
Utbildar mig även till arkeolog och instämmer med #2 här ovan att "Keramik i Sydsverige" är en underbart bra bok men tyvärr har den slutat tryckas. Leta istället på bibliotek och blocket om du vill få tag på boken. De flesta universitetsbibliotek på universitet som undervisar i arkeologi har boken (så som Göteborg, Lund, Stockholm, Kalmar, Visby mfl) och även om man inte är student brukar det gå bra att komma in och läsa en speciell bok på plats på biblioteket.
Ha det bra! (:
Jag och LenaR gjorde ett besök på Historiska muséet i Stockholm för att se om vi fick fotografera några bilder till Pyromanens artiklar i forumet. Vi blev väldigt imponerade av den service som finns för den som vill studera de historiska föremålen. Det finns bl a en hemsida med massor av bilder och fakta som man får tillgång till. Vi hade (o-)tur och fick inte plats i studiesalen, så vi fick hålla tillgodo med samlingarna istället. 
Tyvärr var vi inte tillräckligt bra förberedda så vi hade svårt att hitta rätt bland skatterna, men det var en spännande upplevelse att dra ut lådorna och försiktigt känna på de uråldriga föremålen som visade på stor hantverksskicklighet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Och så avunsjuk jag var på er!

tack så hemskt mycket allihopa, nu har jag massor att börja med :)