Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2364 ggr
Ulle
0

Blank grå glasyr

Jag slänger ut en fråga här fast jag misstänker att jag redan vet svaret…

Om jag vill ha en blank, grå glasyr till stengods, är det bara färgkropp som gäller då eller finns det någon som har ett recept?

Jag ska precis börja göra lite tester med färgkropp men finns det andra möjligheter kan det ju också vara intressant att testa.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[perlennart]1
0

med nickel och kobolt kan du göra en grå, 0,5-0,8% nickelkarbonat och 0,008-0,02% koboltoxid i en transparent glasyr. antimon och tenn ger också grå i reduktion.

Ulle
0

Tack, Perlennart!

Nu har jag inte möjlighet att bränna i reducerande atmosfär men jag ska testa koboltoxid och nickelkarbonat, jag antar att den bör fungera i elugn?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[perlennart]1
0

ja det funkar

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En fråga;

Om man reducerar antimon eller tenn i en glasyr, det som ger den grå färgen är det den rena metallen som bildas?

Glad

[perlennart]1
0

Nej det är inte den rena metallen som ger färgen som fallet är vid oxblod och andra av den typen glasyrer, man kan i princip använda sig av ren metall (silisium, aluminium) i en glasyr till att färga grått men det är mycket svårt och inte någon särdeles lämpligt sätt att uppnå något som kan vara enkelt. Man kan också få grått vid reduktion, inkapslad kol. Och en mycket liten tillsats av en svart färgkropp i en vit glasyr kan ge grå glasyr. Tenn-antimon färgkroppar behöver inte reduceras så sådana kan man ju använda sig av om man har elugn, det är bara när man skall tillsätta båda ämnena var för sig som en svag reduktion är nödvändig.