Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 4547 ggr
GulleboKeramik
0

HJÄLP, HJÄLP, HJÄÄÄÄÄLP!!!

Hej!

Har köpt en komplett keramikverkstad från sönerna till en bortgången keramiker. Det innebar förutom ugn och två drejskivor också ca 600 kg TORR lera. Av olika slag.(vet inte riktigt, men tror att det mest rör sig om lergods. HUR tar jag reda på VAD det är för sorts lera?

HUR skall man gå till väga för att lättast blöta upp torr lera som ligger kvar i sina plastförpackningar??

Vad betyder Degussa-glasyr?

Är det omöjligt att använda lergodsglasyrer på stengodslera?

Hur testar man glasyrer från HELT omärkta påsar? HUR blandar man, när man inte vet nåt om flytviktstal och hur gör man lättast glasyrprov?

I detta köpet följde alltså kilovis med glasyrer, många omärkta, kilovis med oxider och karbonater, guld, silver, käglor, siktar, verktyg och en MASSA annat.

Dessutom följde en mackapär som jag aldrig använt, som jag måste fråga om. Det ser ut som en tumlare av något slag. Själva behållaren är av porslin och inuti ligger en massa som "pluppar" som också verkar vara av nån sorts porslin. Ser ut som avklippta rundstavar med ca 1 cm i diameter och ca 1 cm långa. Dessutom fanns det fler påsar med sådana "rundstavsbitar" men även små kulor.

Cylindern sitter på en platta och är ansluten med en drivrem till en motor. Jag funderar på om det handlar om nån sorts "glasyrblandare"? Att man tillsammans med "kulorna" lägger i pulver och vatten. Tillsluter och låter den snurra och gå och till slut är glasyren färdig??? Meeen, jag är ändå tveksam. Nån som har ett förslag? Om det inte finns nån som vet med detsamma, vad det handlar om. Kan jag fotografera tingesten och lägga in foton på den.

avalon
0

Bästa sättet att ta reda på vad det är för lera är att lägga lite av den i en skål och bränna till stengodstemp så ser du vad som händer med den.

Är leran helt torr är det nog enklast att ta ut den ur plasten och krossa den och lägga i vatten. Om den bara är lite för hård kan det räcka med att skära några hål i plasten och ställa allt i vatten.

Nej, det är inte omöjligt att ha lergodsglasyrer på stengodslera, men givetvis då i lergodstemp.

Flytviktstal är inte så viktigt om man inte är jättenoga med en speciell glasyr. Blanda inte hela påsen utan ta ca 100 gram eller nåt, och så får du väl döpa dom själv påse 1,2… eller så. Så doppar du provbitar och då kan du  ju doppa hela biten en gång, och sen doppa ner halva en gång till så ser du hur glasyren ser ut när det ligger tunt och tjockare. Stengodsglasyr ska vara ungefär som utspädd filmjölk, lergodsglasyrer lite tunnare, som ovispad grädde kanske. Och det är skillnad mellan olika glasyrer så man måste prova sig fram, men 100 gram brukar räcka till några små prover, och sen får du väl göra en lite större provomgång.

Den där grejen låter som en glasyrkvarn, som man alltså mal glasyrer med, jag vet inte så mycket mer, har aldrig själv använt en sån.

GulleboKeramik
0

Tack snälla Avalon för dina svar…

Nån som har fler tankar, kom gärna med dem också… särskilt när det gäller "grejen".

Glasyrkvarn, ja det kanske det är… Det innebär att glasyrer kommer i annat än pulver då? Det visste inte jag. Men när jag tänker på saken, så var det några glasyrpåsar, där glasyren såg ut som bitar av "sten". Är det då sådan glasyr som behöver malas?

Nån som vet nåt om Degussa?

pyromanen
0

omärkta glasyrpåsar  kan innehålla bly……

lotta2
0

Var oerhört försiktigt bara så att du inte förutsätter att allt är samma lera om den är omärkt. Så inte några påsar du testar råkar vara stengods och du sedan kör en stengodsugn med lergodslera…*ryser*

Kolla märkningen ordentligt. Ofta finns det tillverkare på glasyrpåsen och om det finns  märkning så kan du ju få besked om vilken sorts glasyr och innehåll av dom.

avalon
0

2, Jag vet inte riktigt vilken typ av glasyrer eller material man behöver kvarn till. Tror inte det är så vanligt. Men när man gör färgkroppar så skall dom iallafall mortlas och så, då kanske man skulle kunna använda en kvarn.

Bruzapetra
0

Angående kulkvarnen så tänkte jag bara poängtera att man inte blandar till en färdig glasyr med vatten osv i utan maler råmaterial i den som är i behov av att "mortlas".  Har själv aldrig varit i behov av en men kan kanske vara bra att ha en vacker dag:)

GulleboKeramik
0

pyromanen… ja, jag är livrädd för alla påsar… är medveten om ev bly, kadmium osv… är försiktig… handskar på osv! Tack för påminnelsen!Glad

lotta2… om jag gör det, då smälter väl lergodset ner, gör det inte? Nej, leran är i sina originalpåsar så jag skall så gott jag kan försöka läsa ut vad det är för sort. I annat fall får jag försöka bränna ut, vad det är för lera. Det blir spännande!!*s*Förvånad Och du har rätt när det gäller glasyrerna, de är märkta de flesta… och många är från ett företag som heter Brodab? Känner du till det?

avalon… ja, jag tror inte att jag kommer att använda den där kvarnen i första taget.*s* Finns ju så mycket annat jag måste reda ut, innan jag ger mig på nåt sånt.*s*Cool

Bruzapetra…. jag ger fanken i kulkvarnen, den får samla damm på en hylla nånstans tills vidare.*s* Men, det kommer kanske en dag, när jag behöver den… den som lever får se.

Dock……. jag har hittat ett par påsar med fint vitt pulver… det rinner oerhört fort och fint genom fingrarna… verkar lite tungt men inte som gips eller glasyr… liksom lite "rinnigare" utan att vara vått.

Nån som har nån idé om vad det kan vara.. omärkt påse, förstås..!

Loove
0

om du blöter upp lera så är första tipset bra men har en komplettering att kanske lägga leran i en påse i en behållare… så att du sedan lätt kan få ur leran ur behållaren när den är blöt.

L

lotta2
0

Brodab är väl namnet på Keramikexperterna / cebex  innan dom hette så, om jag nu greppat rätt… Hette dom inte Chematex Brodab eller så? Ring Cebex och hör, jag tror att det är så och dom har alltid bra ordning ock kan svara på alla frågor om sådant dom sålt innan. Iaf har jag fått bra svar på liknande frågor med gamla glasyrpåsar jag fått.

Kulkvarnen har du säkert mycket nytta av när du kommit gång. En del använder dom till att ta prover från naturen och mala ner till fint pulver och tillsätta göasyren. Och om man har påsar där fukt har trängt in ( ffa zinkoxid…)så önskar man ibland att man hade haft en…:D

Lycka till emd nya verkstaden. JAg har också köpt en hel verkstad och det kom med gamla verktyg som jag bara älskar! Går inte att få tag i affär.

Alberta
0

Degussa är en tysk firma som sysslar med kemikalier, glasyrer guld och silver mm.

Det är är alltså ett fabrikat.

Katarina
0

Vill bara säga att det låter som en fullkomlig DRÖM att komma över en komplett verkstad med en massa redskap och material att rota runt i. Grattis och lycka till!!!

GulleboKeramik
0

Alberta… tack för svar, då vet jag vart jag skall vända mig.

Katarina… ja, det är fascinerande, men emellanåt överväldigande, och jag undrar om jag skall klara ut det. Men, det måste ju gå, en påse i taget, så att säga!*s*