Keramik iFokus

Keramik

Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 1603 ggr
jakobguldsmeden
0

Söker KeramikUngn

Hejsan Mitt namn är Jakob och jag studerar guldsmide på köpehnamns tekniska skola!

Jag har under mina studier mixat o trikast med gjutning! och nu fått fram ett tillvägagångsätt som jag själv tycker om att arbeta med!

I gjutfasen sker utbränning och värmning av form med en ungn!

Jag skulle behöva en ungn som kan klara minst 1000 grader, gärna med styrning och okaystort med platts.

Bor i stockholm men kan komma och hämta ungen om det är så att du bor på annan ort och vill bli av med din gamla ungn!

Maila mig gärna bilder och berätta lite om ungen!

Mail

Bokaj_90@hotmail.com

Med vänliga hälsningar

Jakob!

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kanske kan köpa lite tegel och en bra gasolbrännare och bygga själv, 1000grader är ju ganska lätt att komma upp i, jag tänker att det inte finns så stora krav på långsam uppvärmning etc??

Jag har själv gjutit saker i aluminium och mässing i min keramikugn.

jakobguldsmeden
0

jo absolut, grejen e att mina former måste vara genom varma , har testat att bygga upp en ugn och använda en otroligt kraftig brännare, formen då för tjock och det har blivit dåligt , när jag använde en keramik ugn, så blev det perfect.

men om det är bättre att bygga en egen, då undrar jag hur ja skall gå till väga.

har du möjligtvis någon ritnign.

tack på förhand

[perlennart]1
0

Prova om du kan låna en bok på biblan, det finns många bra böcker om ugnsbygge t.ex Bernd Pfannkuche han har skrivit en bok som även behandlar elugnar och hur man beräknar elementen till dom. En utbränningsugn som du skall ha behöver inte så stor effekt men kom ihåg hur du lägger elementen så att du inte får vax på elementen, undgå altså element i botten och se eventuellt till att ha ett uttappningshål i botten

jakobguldsmeden
0

Grymt tack! Of to biblan imorgon dagen!

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur är det med S-märkning när m,an gör egna elugnar, är det ett krav?

Kanske inte heter S-märkning längre, nu med EU osv. men ni förstår vad jag menar.

[perlennart]1
0

Ingen aning men så länge man endast själv använder ugnen så kan det väl vara skitsamma tycker jag, men naturligtvis har du rätt det skall vara under ordnade förhållanden.