Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1925 ggr
annakarta
0

Glasyrprogram istället för skröj?!

Hej alla!

Jag satte en skröjugn på förmiddagen full med stora tallrikar gjorda i stengods, närmare bestämt Potclay 1110. Passerade ugnen på eftermiddagen och ser att den står på 1014 grader…Inser att jag satt på ett glasyrprogram istället för skröj, stänger av ugnen omedelbart.

Det kan ju tänkas att en del har gått sönder tänker jag, men om allt är helt kommer nog glasyren fästa bra i och med att jag stängde av i tid, min fråga nu till er är om hållbarheten på det färdiga godset kommer bli sämre pga av det här? Tallrikarna är till en storkund och det har varit ett helvete att torka nu i fukthösttider, jag är sen med leverans och vill så gärna att de ska funka. Vad tror ni?

Mycket tacksam för svar!

[perlennart]1
0

om dom inte gått sönder i bränningen så blir det ingen skillnad på hållbarheten. straxt över 1000 grader är för övrigt en optimal skröj temp.

annakarta
0

Tack! Jag hoppas du har rätt, jag skröjer alltid på 1000 grader i 30 min och tänkte att 10014 borde funka, om nu inte hastigheten upp gjort sitt….

annakarta
0

Inget gick sönder Glad, så skönt!

[perlennart]1
0

Oftast så är stengodslera mera tåligt än lergodslera när man (råkar bränna fort) te.x. så kan man ju ge en stengodsgrej en gasflamma när man drejar så att man snabbt får stabiliserat formen, det klarar normalt inte lergods. Men skönt i alla fall att det gick bra. Inget är väl så irriterande som olyckor när man står och skall ha en massa saker färdiga på kort tid.