Skatt, inkomster mm
Ni som är yrkesverksamma keramiker, har ni enskild firma? Funkar det bra med redovisningar osv?
Jag försökte läsa på skatteverkets hemsida vad det är som gäller för hobby-keramiker. Det är svårt att få grepp om hur man ska gå till väga om man säljer något. Som jag uppfattade det ska man först ta upp utgifter och inkomster. Om det blir ett överskott ska man dra av 25 % för sociala avgifter och därefter skatta med sin "personliga" skatt som ju är olika beroende på var man bor och hur mycket man tjänar i övrigt. Moms slipper man krångla med om man inte säljer för mer än 30 000:- per år. Det känns inte som att det blir så mycket kvar i slutändan som "lön"?
Det kan inte vara lätt att försörja sig som keramiker om man ska vara ärlig och betala alla skatter och avgifter. Det jag menar är att det går ju inte att ta ut hur mycket som helst för de saker man gör, då blir det ju svårt att sälja något, om man inte är jättekänd eller så.
Hur gör ni med redovisning? Om man bara säljer jättelite, ska man ändå redovisa? vad tycker ni?
Ni som är yrkeskeramiker, har ni andra uppdrag för att få det att gå runt?
Om du har frågor om skatter och att driva företag kan du ställa dem i http://startaeget.ifokus.se/.
Vänliga hälsningar
Niklas
Men Jessika, försöker du uppmuntra till skattefusk!?!
Nej, de flesta av frågorna får du nog bättre svar på om du går in på starta eget sajten som Niklas säger. Men jag kan ju säga att jag håller en del cirklar för ABF och Medborgarskolan, förutom att det droppar in lite möhippor och företagsevent ibland. Jag tror de allra flesta keramiker har någon annan inkomstkälla, och jag känner mig lyckligt lottad som har mina kursare.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#njej det var inte tänkt som en uppmuntran… det blev ett lite långt inlägg, jag antar att det jag egentligen funderade på var hur svårt det är att försörja sig som keramiker? måste man ha en "rik" man som drar in pengar till hyran?
Det underlättar ju förstås att ha en rik man. Eller ett stort arv, eller högvinsten på lotto. Funderar du över att satsa på keramik?
Det vore oansvarigt av mig att uppmuntra dig, det är så få som lyckas. Själv har jag rationaliserat sålunda: Om jag är lycklig som utfattig konsthantverkare, och olycklig som, säg, heltidsanställd städare, varför ska jag välja den säkra inkomsten?
Men när jag räknar de keramiker jag känner personligen som försörjer sig på sitt konsthantverk räknar jag - 0.
Kanske någon annan på sidan har ett muntrare svar?
Nej, det är sant som du säger Lena. Vill man tjäna mycket pengar så är det inte keramiker man ska satsa på. Men visst smakar makaroner så mycket bättre än oxfilé om man är lycklig i det man gör….

Mmmm…. jag har verkligen funnit kärlek för keramiken. Även om jag inte är lastgammal käns det som att jag kommit på det lite för sent i livet. Jag har redan dragit på mig dyra studielån osv. Annars hade jag absolut sökt till någon skola och satsat. Nu får jag ta det i lite lugnare tempo och gå en kurs lite då och då. Sen får vi se i framtiden var det tar vägen.
Jag har svårt för tanken att vara beroende av någon annan för att klara försörjningen, annars har jag nog inga problem att leva lite fattigare om det innebär att man får jobba med det man brinner för.
Hej Jessika. Tror det är en bra start att bygga upp en verksamhet långsamt, simma lungt och handla beg. när det dyker upp. För min egen del arbetade jag halvtid i min verkstad och resten med lön i närmare 20 år. Det tar ju lång tid att få kunskap och jag kunde oxå bygga upp en kundkrets. Sedan 12 år har jag kunnat arbeta heltid och försörja mig som keramiker, ibland med makaroner och ibland med sjötunga. Har lett många keramikkurser som extrainkomst under åren, men tröttnade och har i stället konferansgäster och enstaka grupper. Arbetar oxå lite med ugns och instumentreparationer som lite extra. Tycker jag märker ett ökat intresse för hantverket och ett intresse av att handla direkt av hantverkaren som motvikt till det altmer anonyma kinatillverkat billig keramik.
Försöker att hålla diciplinerade arbetstider mellan 07 - 17 6 dagar i veckan. Ingen semester under sommaren., utan tar ledigt andra tider på året när turisterna har åkt hem. När det gäller Moms och skatt finns det tydliga och enkla regler och har du F-skattsedel kvittar du ingåend med utgående moms. Jag arbetar även med konst och där är man momsbefriad upp till 300000 kr. Men det där känner du säkert till.
Lycka till. Tror säkert du fixar det.
Det där var intresant Ingvar. jag håller också på med en del som jag kan kalla konst. Med du vem kan säga vad som är vad. finns det beskrivningar på det? Är det allt som inte är bruksföremå tex? et kanske finns fler som vet nåt om detta .
Jag visst inte att denna regel om konst och momfritt fanns kvar hade alldeles för mig att den inte gällde mer. Hur gör man om man har "konstföremål som säljs tex vid en utställnig?
undrar Åse
#7 Goda råd är inte alltid dyra! Christer Strömholm sa att "disciplin är konstnärens flytväst", en devis jag försöker efterleva. Det verkar f ö som om du sysslat med snart sagt alla områden som rör keramik!
#6 Det låter ju som omdu bestämt dig? Men man behöver inte gå långa utbildningar. Dels finns det gott om begåvade autodidakter, dels kan man alltid höra sig för om lärlingsplats hos behövande keramiker. Lycka till Jessika, säger jag också!
Det där med moms och blandad verksamhet är väl ett problem? Säljer man momsfritt kan man inte dra momsen från inköp heller, och hur gör man då när man köper in sitt material, måste man tex hålla isär den lera man köper till bruksföremål och den man skulpterar i? Jag har varit för lat för att göra något annat än att sälja allt med moms, men det kanske lönar sig att dela upp det!
#7 "Jag arbetar även med konst och där är man momsbefriad upp till 300000 kr. Men det där känner du säkert till."
Tack Ingvar! Ovanstående kände inte jag till! Börjar undra vad det är jag betalar min revisor för. Där skall han få bakläxa!
Just det Lena det var så jag menade. Hur gör ni som säljer både med och utan moms? Är det bara krångligt eller också lönsamt?
Om man inte har f-skattsedel kan man deklarera inkomsten som hobbverksamhet. Som hobbyverksam kan man sälja för jag tror 30.000 / år utan att deklarera moms och dässutom dra utgifterna från inkomsterna i verksamheten och resterande tas upp som inkomst. Större utgifter än inkomster får inte dras från någon annan inkomst T.ex anställning.
När det gäller konstföremål är ju gränserna svåra att tolka. Men jag tror att man vet själv vad det är och det är ju klart att en the- kanna är ju något som oftas ska brukas, men det skulle lika väl kunna vara ett konstnärligt uttryck med stora kvaliteter och kunna kallas konst.
Säljer man ett föremål som konst och utan moms, kan man inte dra momsen som finns för materialet till föremålet.
ingvar
Då finns det ju egentligen ingen vinst alls med att sälja konst utan moms annat än att man slipper besväret. Undrar varför man har den regeln. Är det för att konstnärer inte anses klara av att deklarera momsen? Att de måste få koncentrera sig på sitt skapande. Eller har jag missat något?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

#13 mycket bra fråga!?
iofs är kanske vanligtsvis materialkostnaden i ett konstverk mycket lägre i förhållande till arbetskostnaden, om man slipper betala moms så är det ju en större summa moms man tjänar än den man får betala vid inköp av material.
Tankevurpa från min sida. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Trodde att det var 12%moms på konst??? Så har jag ialla fall gjort. Jobbar heltid som keramiker sen 20 år och gör både bruksgods samt skulptur, har varit cirkelledare många år men numera satsar jag på event i min verkstad, möhippor, provapå..mm.
Det blir som sagt makaroner ibland och lyx nån gång.Är inte självförsörjande (det är nog svårt) Men jag har inte direkt en rik man heller, man lär sig att rätta mun efter matsäcken
Det var väl inte så många år sedan de ändrade reglerna så att det blev moms på konsthantverk? Jag har för mig att det också var momsfritt. Jag tycker inte det är något stort problem med deklaration och bokföring, men jag aktiverar mitt ekonomiska en gång om året när det är dags för deklaration. Och då brukar jag tom tycka det är riktigt roligt att gå in i byråkratidjungeln och svinga mig i avdragslianerna. Övriga 51 veckor är jag en skatteteknisk idiot.
#16 Har du slutat som cirkelledare LeWe, är det mer lönsamt med event osv tycker du? Vi gör lite av varje, men cirklarna ger ju stadig försörjning.