Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3407 ggr
Alberta
0

Specerier i glasyren

Jag är ny här på forumet, men vågar kanske just därför ställa en rätt barnslig fråga. Finns det något enkelt från specerihyllan eller som man har i hemmet som man kan använda i stället för färdigblandade glasyrer?

Jag är helt och hållet hobbyentusiast och går på kvällskurser i keramik. Där finns för alla del många och bra färdiga glasyrer, men jag skulle gärna vilja ha något som ingen annan har där, utan att riskera övriga kursdeltagares alster.

Målarsoda utspädd i vatten har jag hört ska gå bra. Någon som har erfarenhet av bakpulver, bikarbonat, salt, socker, vinäger o dyl? Keramik är mycket kemi, så mycket har jag förstått. Min fråga är allvarligt menad.

pyromanen
0

natriumbikarbonat och salt bildar ju glasyr.  Det utnyttjar man vid salt och sodaglasering. Men det stannar inte på en potta i ugnen utan påverkar de andra sakerna och ugnen.  Knappast nyttigt för elugnar!

En bekant har grävt upp egen lera hemma och använt den som stomme i en stengodsglasyr.  Efter en del experiment har han fått fram en fin "egen" glasyr. (inte specerihyllan helt kanske). 

Keramikerna jag hade sommarjobb hos för många år sedan experimenterade mycket med askaglasyrer. Bland annat köpte de ben från slakteriet och brändte i sin ugn och därefter krossade det i en mortel och gjorde underbare blåa benaskaglasyrer med mycket liv i.  Ben finns nog inte i specerihyllan heller, men i frysen kanske om du inte är vegis.

avalon
0

Att köpa det som i vanliga fall ingår i glasyrer är inte dyrare än att köpa mjöl och socker, så gör det och blanda egna glasyrer. Det finns ju många recept i olika trådar här på sidan, och överallt på internet. Och det finns säkert en återförsäljare av keramik material någonstans där du bor. Då har du snart glasyrer som ingen annan där har. Som pyromanen skrev så kan en del andra saker påverka allting i ugnen, och även själva elementen så det tror jag inte att man bör eller får använda på kurser. Då ska man nog ha en egen ugn, och kanske lite erfarenhet så man vet vad man gör. Dom flesta grejer du har i köksskåpet brinner nog bara upp oxå !

Hubert
0

En effekt är dock att ta riskorn och trycka in i leran. Det som händer är att riskornet brinner upp medans det blir ett fint mönster som lyser igenom på t ex glaslyktor. Det är lämpligt i porslin eller papperslera som kan klara av att göras tunn!/Louise

Ulla
0

Det mesta i matväg som man bränner ger väl litet aska som i sin tur smälter ut till glasyr. Jag testade att fylla en liten provskål med choklad. Resultatet var inte precis överväldigande. Fläckvis en ljusgrön, blank, transparent glasyr med bruna prickar. I botten på skålen vit (otillräckligt utsmält?) matt, ser nästan ut som vitmögelost. Inget jag skulle rekommenera. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

avalon
0

Absolut, det finns massor av saker som går att använda, men som kanske inte blir glasyr dock. Och som sagt var så ska man nog höra efter om det är ok att stoppa in vad som helst i ugnen när det inte är ens egen. T.ex. ris och pasta och så är jättekul, men det ryker och luktar hemskt under bränningen.

Jag blir lite nyfiken på vad du menar att du har målarsoda utspädd med vatten till ? Som glasyr ?

Alberta
0

Tack för alla tips o råd. När det gäller askaglasyrer och använda krossade ben; skulle det gå bra att använda någon ren o fin benknota man hittar i skogen och mala ner i en morten?

Målarsoda har jag inte använt själv, men sett resultatet. Det var på chamotterad stengodslera som man penslade på den skröjbrända godset. Effekten blev ungefär som rostig spik. I detta fall var det tomteluvor som blev rostfärgade och tomtarnas klädsel var mattgrå. Snyggt!  Det var i skolans ugn med godkännande från ugnsskötaren.

Luktar risgryn mer än papper?

Jag kollade på produkten benmjöl som finns att köpa som rosgödsel. Trodde att det var smart att bara ta en nypa, men så  jag läste på innehållsförteckningen. Den innehåller fosfor! Hur är det med den vulkansten som Weibulls säljer och som skall användas i stället för jord? Kan man "mortla" sönder den till charmotte?

Jag vill ju vara säker, så jag inte står där med dumstruten. Jag har provat krossat glas. Blått o grönt blev bra, rött glas var svårt att hitta, men resultatet blev bra.

ajabaja
0

Har provat soda för några år sedan, men har glömt bort hur man blandar?

alltså - hur mycket soda och hur mycket vatten?

[rolnor]
0

Finns flera bra leverantörer som kör hem glasyringredienser om du vill, sen finns det böcker med bra recept och bilder, du kommer nog inte att bli nöjd med det du hittar i kryddhyllan/skafferiet i längden, det är jättekul att göra egna (riktiga) glasyrer, något jag varmt rekomenderar att du provar istället.

CarolineD
0

Läser just nu "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson och E-nummerförteckningen bjöd på livsmedelskeramiska överraskningar! Konstaterade att min bästa blanka glasyr kan blandas ihop av E551 (kvarts), E555 (kalifältspat), E529 (kalciumoxid), E504 (magnesiumkarbonat) och E559 (lera typ kaolin och ballclay)!!

Fler glasyringredienser som dök upp: E558 bentonit, E171 titandioxid, E172 järnoxid, E285 borax, E553b talk, E554 natronfältspat, E556 kalciumfältspat.

Man tager vad man haver alltså, malda stenar till både mat och glasyr!

saltglazed
0

En mättad sodalösning och doppa ner grejjen ca 20 sek. och bränn den i elugn kan bli fint med vissa grova leror. annars tror jag stenhårt på vulkansten från weibulls har inte lagt upp nårra större test än men den e billig och man kan säkert göra fina glasyrer på den. man kan ju få en analys med när man köper den.

saltglazed
0

Tandräm? klart kan man ju prova nästa ugn.

saltglazed
0

får nog flussa tandkrämen med lite barnpuder så blir det nog bra

Ulla
0

Jag sitter här och läser och skrattar högt för mig själv. Flussa tandkrämen med barnpuder Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

saltglazed
0

fluor blir säkert jättefint i glasyrernaFlört

Vanja-K
0

Inte specerier i glasyr. Men däremot två slags bruna färger.

Koka tobak ,inre biten av albark eller ekbark i 45 min. En slags engobe.

saltglazed
0

rädd att det går troll i glasyren då

jenast
0

Putt- Denna var rolig!

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.