Den märkligaste effekten??????
Har en liten passion att stoppa i grejor som inte riktikt hör dit… när jag bränner, kan vara allt från flörtkulor gamla sandiga sockar och klumpar med järnskrot,plaströr och couscous… nu undrar jag om någon annan har denna "läggning" och har något roligt tips på vad man kan peta i för att få nån kulig effekt?
Alltså peta ner i leran menar jag……………………………
Hmmm..vågar nog inte riskera nått med sådana expriment..En ugn förstörd = 15-20000:-
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
nja….finns mycket humor och spänning här och nog inte så farligt med ugnen, har nog fått med ett o annat…..

Låter jättekul, blev riktigt inspirerad. Måste tänka…….
Ha, ha! Jag kom genast att tänka på Madickens lillasyster Lisabet som petade in en ärta i näsan!
Glada hälsningar/Ingela "Lerklutten"
—-
Spana in: Keramiklerklutt på Instagram
I Kina slängde man förr in en katt i stutet av bränningen…..men jag vet inte………nånstanst får man väl dra en gräns…………..

Har du ingen bild på någon rolig effekt som blivit?
Bilder är alltid kul!

För nån månad sen råkade jag glömma mina öppetflaggor i tyg med plastskaft uppe på ugnen, delvis över öppningshålet. Efter ett tag tjöt brandlarmet o jag rusade ut. Då var ugnsrummet rökfyllt o det pyrde i både tyg o plastskaft. Under hålet stod ett stort fat (tyvärr en beställning…) som fick nån form av grönskimrande askglasyrbulle ovanpå den annars blåa glasyren. Rätt snyggt. Men metoden är nog inte att rekommendera trots allt.
jag har provat krossade leca-kulor och sågspån…glasfiberväv…järnfilspån…glas-kross…
jag har hört att man kan blanda i kokt ris och poppade popcorn.jag skulle vara försiktig med plaster o sånt som kan avge mindre bra gaser.
sen har jag en keramikbok("THE CRAFT AND ART OF CLAY" S.PETERSON) som visar olika brända föremål i småskålar och hur de kan ge glasyr-yta s.k "garbage-glaces" som tex en cocacola-burk,sjögräs,mynt och fruktskal.

#6 Hu så hemskt!Vet du varför och är det sant!

Med risk för att verkar väldigt dum och okunnig så dristar jag mig till att fråga… HUR menar ni…?
Blandar ni "konstigheter" i leran eller lägger ni "grejset" PÅ den torkade skålen/formen? Kan man verkligen öppna en glasyrugn och kasta in katter??
Äsch, jag menar… kan man öppna en glasyrbränning, blir inte grejorna förstörda då?

#11 man får väl vara supersnabb för att hinna kasta in kissen… 

#12… tur att jag har sparat två katter hemma då… tänk att de ÄNTLIGEN kan komma till användning!
Har kavlat i okokt ris i leran för att få små hål som sen fylls ut av glasyren. Har förstått att det är så dom gör med kinesiska skålar. Annars har jag funderat på att lägga på glaspärlor i olika färger för att få små punkt färger i glasyren. Kul att leka!

Papper och glasfiber och ris och sånt brinner ju upp, så då är väl poängen att man har det i leran innan man gör något med den, för att den skall få en annan konsistens och sen få en effekt av det som brunnit upp, typ hål efter riset. Metaller och plast skulle nog inte jag heller stoppa i om det inte kändes helt nödvändigt, och inte utan att ta reda på konsekvenserna, med tanke på miljön.
Roliga tips som gör att det kliar i fingrarna (jag har ju ingen egen ugn att förstöra). Jag har provat med glasbitar i olika form och kvalitet - med olika resultat. Dessutom trasiga fingerringar av olika stenmaterial och koppartråd (den senare blir svart). Jag har gjort små "provbitar" som jag sedan använder till smycken. Det där med pärlor låter kul, det blir ju en del över när man håller på och trär halsband .. dessutom i olika material … Tack för tipsen! Dags att inventera skafferiet! / maja
Tror inte min katt skulle uppskatta att bli askglasyr

#17… Inte det?*s*
Måste bara undra lite till…….. om man blandar inte "grejs" i leran… är inte risken stor att godset sprängs?

Jo. ligger det helt inbakat så blir det små sprickor runt om, kan säkert explodera oxå om man har otur.
Det är svårare än man tror att få godset att explodera, tro mej, jag har jobbat på det…. har tillochmed blandat i tunna gipsplattor för att få explosionsartade kratrar i godset, funkar ibland men inte alltid…… spikar och skruv kan bli ganska kul …..

Bränn det när det är fukt kvar så får du explosioner !

#20 vad händer med spikarna och skruven när du bränner? lägger du dem ovanpå föremålet eller sticker du in dem redan innan skröjen?
Jag har bränt tjock blöt lera utan fördröjning, och i många av fallen så har det inte ens blivit ett poff, utan godset har kommit ut och sett precis likadant ut som när jag pytta in det i ugnen.
När det gäller spikar och skruv så petar jag ner dom i leran när den är mjuk, så lera och metall integrerar sig med varann under bränning.

Testa att gör något som du inte vill ska gå sönder, så kommer det garanterat att göra det.
Väldigt säkert sätt att få något at explodera: gör tjocka saker och stoppa dom direkt utan förvärmnig in i en 900 grader varm rakuugn.
Hejsan!
Kul inlägg,jag brukar lägga krossat glas ,gamla silvermynt,silverbitar och det blir så bra så krackelerar grant och när solen lyser på det blir väldigt grant!

Altså UGNEN blir ju inte förstord, for att leran innehåller underliga saker. det värsta som kan hända är väl att spiralerna kan bli förstörda (om man nu har elugn) Som regel går ju inte alla spiraler samtidigt. För att undvika det kan man ju alltid placera saker omkring den pjäs som innehåller "underliga saker".
Det FINNS visserligen saker som kan sabbaugnen totalt. Det är framför allt salt, och direkt explosiva ämnen.
Men jag har svårt att tänka mig att en gammal utjänt socka, eller ett plaströr skulle kunna göra någon större skada.
Det mesta som nämns i inlägget forkolnar väl utan att lämna andra spår efter sig än eventuella avtryck i leran.
Det gäller väl för de flesta organiska material, och för plaster mm.
Jag har sett exempel på hur man med lyckat resultat lagt inn löv, i glasyrer, vars mönster sedan diskret, och vackert avtecknat sig I själva glasyren…
Jag har också hört om mäniskor som bränt av bilbatterier i jakt på cadmium, för att få röda och gula färger.
Det senare är emellertid inte något jag vill rekomendera - cadmium är ju inte särkiljt sunt, och restriktionerna omkring ämnet har givetvis en förklaring………..
27 Du anar inte hur mycket spännande som kan hända av en gammal socka, beroende på vem som har använt den, och hur………

Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#23 Vad blir effekten av spik smälter den helt eller kan man se att det är spik.Vilken sorts spik använder du …Blev lite nyfiken då jag gått smideskurs och hammrat ihop handtag som jag ska montera på stora fat…
Den smälter inte ner helt då jag kör 1260, man kan skönja formen på spiken, men metallen blir ganska så skör, fnasar liksom sönder om man skrapar på den. Jag har använt en hel del olika metaller\spik men har inte riktigt nån koll på vicken sort som gör vad. Kan tänka mej att det ni använder till smide kan tåla en hel del. Jag vet att bestick, den äldre typen, håller formen och kan faktiskt användas som hantag. Rocka loss!!
Inspirerad är ordet! i går provade jag att göra servettringar med mynt från olika håll i världen av till synes olika material - ska bli spännande att följa vad som händer!
Trevlig Helg! / Maja
Spännande Maja! Hur gjorde du då? Tröck du in mynten i leran bara? Är det lergods eller stengodslera du jobbar med?
Du måste rapportera hur det gick sedan.
_
_
"Gräv i arkivet" Putt. Riktigt underhållande.
Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.
Kul att du puttade upp den här gamla tråden. Det finns mycket läsvärt i gömmorna. 
Jag har ett nytt exempel att rapportera. En tjej i verkstan hade hittat fina vita glimmerflagor som hon la i botten på några burkar under en glasyrbränning. Resultatet blev en rost/gulbrun matt glasyr just där. Ganska fin färg.
_
_

Jag kavlar ofta in olika torkade och krossade leror samt sand och småstenar i mitt kavlade gods.
Ah, kanske dags att testa. Har bara provat i svartbränning för att jag varit för feg för att bränna sånt i högre temperaturer.
_
_