Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2784 ggr
lizzeyy2
6

Bilder på mina första hästskulpturer

Hejsan alla!!

Några veckor sen så var jag här och frågade efter några nybörjartips under namnet Lizzeyy, men glömde lösenordet så skaffade mig ett nytt namn lizzeyy2. ;) Så från till och med nu ska jag använda detta namn här på forumet.

Tack alla för era hjälpsamma svar!

Jag fick hem leran från Cebex, en vit stengodslera. Provade leran lite och det blev tre stycken av hästhuvud att börja med. Två av dom är färdiga och har nu gjort dom ihåliga. Ni kan se bilderna på min photoalbum i profilen.

De är ca 20-25cm höga. Vet inte hur länge dom måste brännas i ugnen. Måste nu vänta ett tag så att de blir genomtorra. Skulle vilja köpa en egen ugn så fort som möjligt (begagnad). Kan ni rekommendera nån märke som skulle passa till hobbyverksamhet? Är automat bäst för såna här grejer?Toppmatad eller frontmatad?

Hoppas att skulpturerna inte spricker eller exploderar bara. Försökte undvika att luft stannade i leran, men det känns nästan omöjligt att det inte skulle finnas några små luftbubblor i. Får se ;) Beställde 20kg lera, men tror att måste beställa mer snart. Det går åt mycket när man har börjat. :)

Kan inte infåga bilder på inlägget, det händer ingenting när jag trycker på knappen. Nåt tillfälligt fel kanske?

Mvh
Lizzey

pyromanen
0

Men så roligt att du kom igång så snabbt! Och att du lagt in bild så vi får se och får en uppföljning på din föra tråd Glad

Och otroligt fin häst!Cool

Angående sprickor o sånt så låt den torka ordentligt och när du tycker den är riktigt kruttorr så låt den stå ytterligare några dygn riktigt varmt o torrt t.ex. ovanpå vedpannan eller ett element eller liknande.

Är den massiv eller ihålig?  Storlek?  Jo tjockare gods desto långsamare får du gå upp i temperatur när den ska brännas.

Kan inte mycket om elugnar, så din ugnsfråga lämnar jag till nån annan.

Ulla
0

Det verkar vara något strul med fotoalbumen så jag kunde bara se en häst, men inte vilken häst som helst. Så fantastiskt fin!

Den här diskussionen kanske du har nytta av.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Jag ser inte heller mer än ett hästhuvud, men fasen vad fint det är!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Nu är fotoalbumen fixade, så nu kan jag se båda dina hästhuvuden. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Sanslöst snygga huvuden! Finns uppenbar risk att dom sprängs i ugnen, du får vara riktigt försiktig, vore bedrövligt om dom gick sönder…GladSkrikandes

RudeGirlPottery
0

Wow!

Doriz
0

Jösses så fantastiskt fina, vad skall du göra med dem sedan, dvs hur skall du glasera dem? På jobbugnen finns det ett skröj program som heter något i stil med "helt hysterisk långsam skröj", det brukar jag använda då juvelerna tillverkat stora tjocka alster av tvivelaktig karaktär. Hitintills har inget sprängts, dock har det varit ack så torrt.

LenaR
0

Lite sent påtänkt, men när jag letade i videoarkivet på ceramic arts daily hittade jag ett klipp om att gröpa ur skulptur. Det kanske kan vara intressant till nästa gång. För jag tror inte det var sista gången du skulpterade i lera, inte med det resultatet!

Philippe Faraut visar

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.