Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 2587 ggr
[ekdama]
0

Mekaniskt stöd vid glasyrbränning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det någon som har använt någon from av stöd till sköra delar, t ex metalltråd, vid galsyrbränning?

Jag vill göra skålar med höga "skänklar", se bild. Är de något högre än på fotot klarar de skröjbränningen men viker  sig vid galsyrbränningen. Funderar nu på att stötta med en metalltråd, men tänkte först höra om någon alla er proffsiga keramiker har erfarenhet av att bränna liknande former.

sisela
1

Gör ett stadigt och generöst stöd i samma lera samtidigt som skålen, så de följs åt i torkning och krympning. De kan också vara något lägre än vad du behöver och så lägger du en bit keramisk ull emellan. I den vinkeln som hänklarna är kanske inte ullen fungerar då den trillar av. med generös menar jag, tillräckligt stor stödyta. Inte bara en liten kant som hänkeln kan vika sig över.

[ekdama]
1

Jag visste väl det att det fanns  tips o råd här!

Tack sisela! Skänklarna gör jag mer upprätta så ett stöd med  samma böjda form kanske ullen ligger kvar. Jag testar!

sisela
3

gjorde en snabb skiss i paint för att förtydliga. Förlåt att din skål ser så hiskelig ut i min versionSkäms

[ekdama]
0

Det var bra att du förtydliga och inte var skissen Så dålig!

Jag förstår nu varför ullen ev glider av. Min tanke var att göra ett stöd som går in under skänkels högsta punkt. Lite naivt kanske men jag är ju amatör. Det får bli lite experiment.

pyromanen
2

Eller bränna den upp o ner?  på nåt stöd.  Det blir nån liten prick eller tre nere mitt i skålen då förstås Obestämd

abbis
0

Sisela Hur hade du tänkt att stöden skulle fungera då det ligger glasyr på godset.

Problem 2 är att det inte bara viker sig det vrider sig oxå..

Om man inte gör hänklarna för tunna så fungerar det utan stöd !

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[ekdama]
0

abbis: jovisst kan de vrida sig! Det är säkert så att det gäller hitta bra balans i höjd och tjocklek.

pyromanen: Intressant förslag så nu går min senaste version av denna form  i ugnen- upp o ner!!  Att våga ….. Skrattande

sisela
1

#6 Ah jag skrev tydligen inte att det inte kan vara glasyr på den delen som ligger mot stöden, men det trodde jag var självklart.

Upp och ned är ett bra förslag också. Intressant att se om det lyckas. heja :)

Om det funkar är det ju mycket lättare än att tillverka en massa stöd.

abbis
0

En sak som bara dök upp i huvet som jag inte testat dock är att använda en chamotterad lera med fin kornstorlek..bör ju ge visst stödFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
0

Det hela beror på om det är fråga om lergods eller stengods. Lergodset är ju formstabilt om man bränner riktigt och då skulle jag gjuta hänklarna så att jag fick så låg vikt som möjligt. Så behöver du inga stöd eller bränna upp och ner. Med stengods som ju sintrar är det en helt annan historia och det lämpar sig mindre bra till sådana uttryck. Naturligtvis kan man även med stengods/porslin göra sådana saker men det blir komplicerat. Däremot så är stöden som sisela beskriver en mycket god ide under torkningen.

Doriz
0

#3 Jag blev så glad av din skiss. Det ser precis ut som en skål med Dumboöron. Skrattande

sisela
0

#11 hahaha vad roligt!

[ekdama]
0

Tack till pyromanen!

Så här blev resultatet efter upp- och ned bränning!

Visst blev en liten yta oglaserad inuti, men det påverkar inte funktionen och inte heller utseendet så mycket med en matt galsyr.