1426 röd cerama fråga
Har nu kommit flera steg nämre det jag vill…att hålla på och skapa! Har fått hem mina första 50 kg lera och hyr in mig i linoja´s verkstad! Ska bli så roligt! Har de flesta kvällar de senaste tre veckorna stängt av tv, skippat disk och röj och istället satt mig med lera på ca 1,5 kg, kavalett och skapat när barnen har somnat vi 9 tiden!
Har handlat på cerama syd och har en fråga - jag har köpt deras röda 1426, 40% 0,5 mm chamotte och det ska vara både en sten- och lergods.
Är det någon av er som har erfarenhet av den? Har jag förstått rätt att jag kan bränna i antingen sten eller ler temp., utan utsmältning eller explotion, och att det då skulle vara glasyren som avgör vilken temp jag ska bränna i? Jag gillar när det blir mer mörkt mot brunt.
Jag ska svartbränna 2/6 och hinner antagligen inte skröja allt…men jag chansar och ser. Har någon av er provat denna lera till det?
Köpte även en svart sten med 25% 0,5mm att skulptera i och en gråbrun steng. 1417 med 10% 0-0,3mm som jag är nyfiken på. Ska bli så roligt att testa, skapa och LEVA!!!
…mitt första inlägg på en underbar sajt som jag besöker så gott som dagligen. Tack! /camsa
Hej Camsa!
Har ingen erfarenhet av leran du skriver om men den tål ju bränning upp till 1260 grader och då är det naturligtvis så att du får titta på glasyrtempen. Det blir den som bestämmer. Lycka till/Monika
Tusen tack för svaren, det ska bli roligt att testa! Jag gillar dina hästar Pia J!