Svart glasyr, svartare?
Jag har provat denna glasyr (svart sidenmatt) som finns i receptsamlingen här på Keramik i Fokus. Resultatet blev mörkt brunt och jag undrar om någon kan tipsa mig om vad jag kan tillsätta för att få den lite mer svart/blå svart?
Jag bränner i 1250 grader c:a.
Den här kommer från Nyckelviksskolan:
Sidenmatt svart glasyr
Svart när den ligger tunt, grå/brun/svart med lite harpälsrinningar om den ligger tjockt.
petalit 50
krita 6
dolomit 23
kaolin 21
järnoxid 10
koboltoxid 3
Med 7 % järnoxid blir det en mer pålitligt svart glasyr, utan de vackra järnkristallerna.
Tog du 10% järnoxid eller 7? För med 7% blir den svartare.
Du kan förstås ha i mer kobolt, men 3% är redan väldigt mycket så det blir en dyr glasyr på det sättet.
Kommer inte på något annat just nu…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för ditt svar!
Jag tog 7-8%. Kan man ha i mer kobolt utan att den blir för rinnig? Eller ska jag prova att tillsätta mangan också? Jag tycker att glasyren har en väldigt fin yta och lyster men skulle nog vilja ha den ett snäpp svartare…
Lustigt att den blir mörkbrun med den mindre mängden järnoxid. Vilken kägla bränner du till? Bränntemperaturen kan påverka järnoxid väldigt mycket. Jag har sett min favorit Black beauty bli alldeles blaskig när den är underbränd, och underbart kolabrun/svart vid högre temperatur.
Om glasyren blir rinnig med större mängd kobolt kan du tillsätta mer kaolin. Mangan - jag vet inte, glasyren borde bara bli brunare då.
Intressant glasyr! Topptemperatur? Utjämningstid?
Aha, jag brände till 1240 (enligt automatiken, ska erkänna att jag inte har kollat). Ska nog prova med lite mer kobolt helt enkelt. Samt också testa högre temperatur. Återkommer!
"Black Beauty" låter intressant. Är det ett recept du vill dela med dig? 
Jag skulle föreslå lite kromoxid (1-2%) istället för mera kobolt. Svart i en glasyr är ju en blandning av mörka färger, och om man använder olika oxider undviker man en dragning åt ena färgen. Mera kobolt kanske ger en blå glasyr. Mangan flussar väldigt mycket, och färger mindre än kobolt
#4 Jag bränner till kägla 8, och då är den lite rinnig när man lägger den tjockt. Så den kan ha ett snävt brännintervall.
#5 Vår automatik ställs också på 1240 och går upp högre. Så vill du veta får du köpa käglor!
Jag trodde Black Beauty fanns i receptsamlingen, men det gör den inte. Jag ska komma ihåg att lägga dit den så snart som möjligt. Tyvärr är mitt minne inte det bästa…
Du får påminna mig om du vill!
Eller så kanske någon annan lägger ut receptet? Glasyren kommer från Nyckelviksskolan. 
Nu har jag provat att tillsätta lika mycket kobolt till (alltså dubbelt mot receptet) men det blev ingen större skillnad. Bra tips att testa med kromoxid! Det blir nästa steg helt enkelt ;-)
lite svårt att komma med ett bra förslag eftersom det ju handlar om en helt speciell glasyr med en bestämd yta och struktur om jag förstår det rätt. Men jag är helt enig med ramjambam att krom är mera hänsiktsmässigt här än att öka mängden kobolt. Mangan kan vara problematiskt som beskrivet men om man får upplöst tillräckligt med mangan i glasyren så blir det en snygg svart och glasyren binder extremt bra till skärven vilket ju är en stor fördel speciellt hos lergods. Oftast så kan man använda en färgkropp/stains t.ex. en järn-krom spinell som kostar omkring 200 kr/kg så finns det ju stains som är mera komplexa och dyrare men som så också passar till det mesta.
Black beauty/kolabrun, kägla 8
3 bentonit
21 ulexit (eller gerstley borat)
8 wollastonit
30 nefelinsyenit
10 kaolin
31 kvarts
6 järnoxid (svart enligt originalrecept, men jag använder alltid röd och det blir likadant)
Glasyren blir kolabrun med svarta och gula skiftningar på vit lera. På järnhaltig lera blank är den en blank brun/svart tenmoku, inte harpälsvarianten alltså. Den är pålitlig och jättevacker!
Jag ska lägga in den i receptsamlingen också och komplettera med bilder.
Ja vid den temperaturen är svart järnoxid inte stabilt, men upp till omkring tusen grader kan man använda det till att färga en lera svart med t.ex. och jag tycker att svart järnoxid är att föredra om man vill ha snygga ljusa blå celadonglasyrer ja celadon i det hela taget.
Hej #10!
Nu förstår jag inte riktigt, skall inta alla delar i receptet summera till 100? Jag får dítt spännande recept till 109. Jag måste väl tillägga att jag är novis på att blanda glasyrer, men har börjat fundera på att pröva…
det spelar ju ingen roll om det blir 100 eller 109, glasyren fungerar ju lika bra ändå. oftast så räknar man ut grundglasyren så att det blir 100 och så tillsätter man oxider antal % till grundglasyren då blir det ju mer än 100. Om du vill ha 100 i resultatet så lägger du alla tal samman och så dividerar du varje post i resultatet så får du ju 100 som summa
#12 Som perlennart säger, pigmenten (oxider och färgkroppar och sånt) brukar man inte räkna in i de 100 procenten.
I Black beauty är 3% bentonit tillagt senare, gissningsvis för att glasyren var svår att röra upp. Bentonit kan man räkna utanför receptet, men oftast räknas det in bland andra glasyrmaterial. Ingen har brytt sig om att räkna om glasyren sen bentoniten tillsattes.
Det är mycket roligare att blanda egna glasyrer, särskilt sen man plockat på sig tillräckligt med kunskap för att börja ta fram egna recept! När jag gick Nyckelviksskolan fick vi rådet att så fort vi blandade en glasyr också plocka fram Lynngaard keramikbok, och slå upp och läsa på om de ämnen som ingick.
Det måste förstås inte vara Lynngaards bok, det finns många bra böcker som tar upp glasyrmaterial och olika ämnens effekter i glasyr. Men att slå upp i en bok varje gång man blandar glasyr är en riktigt bra rutin för den som vill lära sig lite glasyrkemi.
Ja Lena jag är enig och jag menar att det är en förutsättning för att kunna komma vidare, man kan inte starta helt utan kunskapen från tidigare generationer och tro att man skulle hinna att lära allt det själv, omöjligt
Ja det är för väl att man lever i en tid när forna generationers kunskaper är så lättillgängliga. Länge leve google!