Yxan och lien
Vad är det som gör att man måste slipa en lie mycket oftare än en yxa? 
Ja, det har med keramik att göra 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ha! Jag vet!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

?

Inte om man ska klyva skånsk alm….
#3 Fan Lars, nu fick jag myror i huvet iaf… Och jag som var så säker!
Eller.. är det en ledtråd? Måste leta information!

_
_

Tänker du klämma ur dig det snart eller ska du gå där som en äggasjuk höna o trampa länge till;) ?
Jag väntar och hoppas att någon annan ska komma med ett bra svar. Och dessutom förklara varför. 
_
_
Kom igen era tråkmånsar - är vi kreativa eller är vi inte? Vet man inte får man väl gissa!!
Tillverkar man lien i skräpmetall? Hugger man oftare i sten med lien än med yxan?? Har det att göra med att man skär med lien och hugger med yxan???
ha´ja vet. men….. nää inte en aning, vill bara passa på o önska Go Jul!… 5 vilodagar skönt!!!!!!!!!!! Ha det.
EN till varför står det hantera under mitt inlägg?
För att du ska kunna rätta dina stavfel som du efteråt kommer på att du gjort 
_
_
Knappa in får du se - det är en ångerknapp om du vill redigera eller ta bort ditt inlägg!
Ha, jag hann före! Men jag tror inte man kan ta bort det om man inte är moderator.
_
_
Eller om två personer svarar på samma fråga samtidigt kan den ena ta bort sitt svar :)
#14 Mmm, två gånger!
Tack, då vet jag då får jag väl skriva mer korrekt nu.Så jag slipper, "hantera". föresten har jag precis, på skoj, bränt lite silver i glasyren, 1130 grader, (ugnen är utbränd så jag får inte högre temp) lite kul ,såg ut som min guldbränning, svartlavarinn med silverögon…

#17 Soleikeramik - Hur gjorde du då? Lade du bara på lite silverbitar eller vad menar du? Vore kul att testa om det inte är alltför krångligt.

Gräs har en högre kvartshalt än massivt trä. Det vet man om man försökt smälta ut gräsaska, vilket inte är så lätt. Kvarts sliter alltså ner eggen snabbare än trä.
Alm har en förmåga att vara lite sandkornsfylld neråt rotdelen. När det regnar stänker kornen upp och växer sen fast i träet. Det gör att det plötsligt kan slå gnistor när man står och klyver. Och det lär också gå hårt åt eggen.
Hade jag rätt, Ulla ?
Hörni, jag tror inte hon vet svaret själv, hon vill bara testa kreativiteten hos forumfolket …..
He, he! Man får inte va dum. Jag försökte kolla kvartshalten på olika trädslag men hittade ingenting om skånsk alm, så jag antog att ni skåningar har för vana att slå in spikar i stammarna. Däremot kunde jag inte föreställa mig varför.
_
_
#19 Vi måste ligga risigt till vad gäller kreativiteten i så fall - det blev ju inte en enda gissning :/

Hörru, jag gissar inte, det är en vetenskapligt belagd sanning med kvartshalt i gräs !
Men det ska bli intressant när Ulla behagar avslöja sin variant av sanning …
Jodå, det var den sanningen jag tänkte på. Men jag blev litet konfunderad av din uppgift att almen skulle vara så "hårdtuggad".
_
_
#22 Det var det jag sa, det blev inte en enda gissning! Så vår kreativitet måste ligga risigt till? 
Det kanske inte har så mycket med keramik att göra. Jag tänkte mest på de analyser som gjorts angående innehållet i olika askor. De analyserna har sedan använts när någon velat göra en askliknande glasyr utan att använda aska, bara genom att blanda ihop de olika ämnena.
Gräs innehåller mycket mera kvarts än vad träd gör. Kvarts är hårt och sliter på eggen som Lars skrev. Alltså blir lien fortare slö. (I alla fall i teorin, hur det är i verkligheten vet jag inget om. Jag har huggit alldeles för litet ved i mina da´r ;-)
_
_
Tillbaka till leran, svar till bregoota från soleikeramik, jag skickade det till din mail, få se om det fungerar. Nej nu ska jag gå o vässa yxan.
Jag gillar att kolla i arkivet. 
_
_
Lite konstiga konklusioner tycker jag, det är som att fråga varför att ett rakblad blir fortare slött än en smörkniv och så dra slutsatsen att det är mera kalk i skägget än i smöret, det är ju för visso sant att det ligger till så men slutsatsen är ju ändå felaktig, eller?
En lieegg är mycket tunnare ovh måste hållas mycket vassare! Det måste väl göra den största skillnaden. Om man skulle kunna skära av gräs med en halvslö yxa hade det varit en annan sak :-)
(tallar som växt nära sandstranden är INTE kul att såga!)
Man kan ju jämföra en lie som skär gräs med samma typ lie som hugger i trä så får man ett relevant resultat. En yxa har ju helt andra krav till sig än vad en lie har och så är det ju också ett helt annat förfarande som inte kan jämföras på det sättet. som pyro skriver så kunde det vara relevant med en yxa som hugger gräs.
Det finns säkert annat som påverkar, men jag tyckte det var en rätt kul tanke.
_
_
jo tanken är kul, ungefär som att man kan ta ett vanligt A4 papper och klippa en rund bit ut och så om man sätter fast den på en motor som snurrar fort så kan man såga i trä med papperscirkeln. ungefär det samma som gräset

_
_
Kluriga funderingar är alltid kul!