Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1851 ggr
Vanja-K
0

VARFÖR VITA FLÄCKAR PÅ BLÅ GLASYR

Vad beror det på att en del blå stengodsglasyrer får vita fläckar på godset, när det t.ex varit apelsiner-clementiner på? För detta händer inte på annan färg. Ivarje fall inte vad jag varit med om.

Vilket ämne i glasyren gör detta?

[perlennart]1
0

låter konstigt! hur är fläckarna? kan du tvätta bort dom, blir det matt i ytan, hur stora är dom, har det varit direkt kontakt med saften från frukten? kan du ta en bild på det?

Vanja-K
0

Fläckarna är vita.Matta. Går ej att tvätta bort. Storlek något större än en femkrona. Kanterna ojämna.Det låg klementiner i skålen. Men de var inte ruttna.Glad Har ej något kort. Återkommer med foto. Jag vet inte hur glasyren var sammansatt, för en annan person hade blandat den. Glasyren var matt mellanblå.

[perlennart]1
0

låter väldigt konstigt, måste vara helt fel recept på glasyren. normalt i en stengodsglasyr är det nog med kvarts o.l. för att göra glasyren så pass stabil att detta inte sker, men med en matt glasyr kan det vara väldigt lite kvarts om det så är och det inte har räknat helt rätt kan det ju ske att det saknas en del i glasyren eller att den helt enkelt inte lämpar sig till brukskeramik,

Vanja-K
0

Tack för svar! Tyvärr har jag inte receptet. Eftersom jag inte blandade.

lotta2
0

Det är ju ganska vanligt att blåa matta glasyrer som ofta innehåller Barium i höga halter beter sej på det sättet. Anledningen är ju att det är en instabil glasyr och ej lämpad att komma i kontakt med livsmedel 'men eftersom dom ofta är ganska snygga struntar en del i det och gör fruktfat etc i sådana glasyrer, förhoppningsvis av okunnighet…själv hade jag ju som kund blivit besviken om jag köpt ett fruktfat och det blir missfärgat av frukt!

[perlennart]1
0

det skulle jag också bli, och jag hade krävt pengarna tillbaka, det måste ju betraktas som en felaktig produkt. Men det skall sägas att det går att få barium-zink matta glasyrer som tål att lägga en klementin på, så det har varit en väldigt dålig glasyr eller försök på att få en glasyr

Vanja-K
0

Tack för svaren! Min mor fick skålen. Hon trodde att det var hennes fel, att det blivit vita fläckar.