Dekaler på undersidan?
Vad händer om manviker under en dekal så den fortsätter på undersidan av alstret?
Fastnar det i sättplattan?
För min del spelar det ingen roll hur det ser ut på undersidan utan vill bara veta hur noga jag behöver klippa dekalernas "överflöd".
Formen på det som ska få dekal på är runt men det sparar massa tid om jag kan klippa pappret rakt så det blir som små fyrkanter. Hörnen som blir över undrar jag om de kan vikas in?
Jag pratar om överglasyrdekaler ca 800 grader.
plattengoben fastnar nog i dekalerna men det borde vara möjligt att på enkelt sätt slipa bort
Ok tack, undersidan ska limmas fast på annan yta så det enda som krävs är väl egentligen att de inte fastnar och måste knackas bort från sättplattan.
Eller att det fastnar sättplatta på undersidan som gör det väldigt ojämnt…
Det borde funka då med noga målade sättplattor?
Ja det borde det, och klart attdet skall vara ett någorlunda tjockt lager kaolin-aluminiumoxid/hydroxid på plattorna. I detta tillfälle så kanske det kunde funka bra med ett lager krita på plattorna i stället för vanlig plattengobe, så får du en finare struktur eller bara kaolin kunde också fungera.
Tackar.
Då testar jag det.

Kan du inte sätta godset på trefötter eller spursar? Även om det är stengods så blir det väl inte så mjukt i 800 grader att de sjunker in. Jag har sett en keramiker på Öland som satte stengods på trefötter även i stengodsbränning och det verkade fungera. Jag har en I- pad och det är intressant att se vilka stavningförslag den ger på bl à spurs och stengodsbränning…
Bra förslag, tar lite tid kanske men ändå.
#5 Ja det är ett bra förslag men… Jag har kanske 1000 alster som ska brännas med dekal så #6 har rätt - det kommer ta tid. ;-)

Jag vet några tjejer som har signaturen som dekal och sätter den på undersidan utan problem.
Låter som om jag kanske går säker med några flikar på undersidan.
Penslar på lite extra för säkerhets skull på plattorna innan.
Tack för goa bra tips!