Keramik iFokus

Keramik

Etiketterundersökningartopplistor
Läst 8089 ggr
Lumin
0

Keramik och gravid

Hej!

Kan man jobba med keramik om man är gravid eller planerar att bli gravid. Vad är ett måste att undvika och hur gör man det? Vad är riskerna?

Tacksam för svar!

[rolnor]
0

Det är väl bara tungmetaller som bly och kadmium, kanske Barium som kan gå över till fostret, damm och sånt som iof inte är nyttigt för dej som mamma går nog inte över. Zink har väl diskuterats här också men jag kan inte föreställa mej att man kan få i sej såna mängder som skulle krävas för att det skulle bli en hälsofara, eller? Vad tror ni andra?

Lumin
0

Vad ska man undvika om man ska undvika kemikalierna som du nämner? Ska börja en kurs snart, men det känns bra att kunna fråga flera…min erfarenhet är att en inte alltid kan allt…:)

Tack!

pyromanen
0

Själva leran är ju ofarlig, så det är nog främst glasyrmatrial och gaser vid bränning som kan vara en möjlig risk.

För att inte riskera andas in potentiellt farliga saker ska du kanske avstå från att hantera torrt glasyrpulver när du inte vet vad det innehåller (och inte vara i närheten när nån annan gör det heller). Du kan också undvika att vistas i en lokal samtidigt som bränning pågår.  Rakubränning gissar jag är nåt av det värsta när det gäller få i sig onyttigheter, om inte tungmetaller så svingiftiga dåligt förbrända kolföreningar, dioxin o sånt TystSkäms.  Rakubränning skulle jag definitivt avstå från som gravid, eller i alla fall ha riktig svindyr proffsgasmask i så fall.

[perlennart]1
8

Hej! Jag skrev en rapport angående gravida och arbetet med keramik tillsammans med överläkaren på Bispebjerg hospital i Köpenhamn (arbetsmedicinsk avdelning) för ca. 10 år sedan och vi kunde dra den slutsatsen att gravida inte bör arbeta med keramik. kontakten med tungmetaller genom direkt påverkan och genom ångor är en enormt stor säkerhetsrisk för ett foster som jag nämnt i något tidigare inlägg så är gränsvärdet för t.ex. krom 50 000 gånger lägre hos ett foster än hos en vuxen och dom flesta kromföreningar kan medföra missbildningar hos fostret. Detta är bara en aspekt, det finns flera som pekar på att man inte bör göra det. Så mitt råd är LÅT BLI!!! vänta tills barnet är fött så kan du köra på. Även om keramik är kul så måste väl barnen vara VIKTIGARE!!!

pyromanen
0

#4 Är det inte yrkesarbete som menas då?  Tänker att det är stor skillnad att gå kurs 2-3 timmar på en vecka jämfört med att arbeta inom keramisk industri?

Klart att det är mindre säkert i en kurslokal där man inte har koll på vad andra gör eller gjort i lokalen.  I sin egen verkstad skulle man kunna hålla på enbart med lera under graviditeten och känna  sig säker. Styr man helt själv då är ju både Krom och bly lätt att klara sig utan Glad

[rolnor]
0

Det här med krom låter lite skumt, det är väl framförallt sexvärt krom som är farligt, inte den gröna oxiden som används i vissa glasyrer?

Bly och kadmium används ju inte utan specialtillstånd vad jag vet, lätt att undvika. Det här med Raku är ju lite annorlunda, det bildas ju en del rök när man reducerar godset, men den röken borde inte vara farligare än från en vanlig brasa om man tänker sej att det brinner lite halvtaskigt, typ sur ved. Dioxiner kräver någon form av organisk klorförening (man ska unvika att använda PCB till Raku..) för att bildas. MEN det är klart, du behöver ju bara vänta till barnet är fött så slipper du oroa dej, 9 månader utan keramik kanske är värt det??

Glad

[perlennart]1
2

NEJ det var inte fabriksarbete som vi studerade, utan keramisk tillverkning generellt. Det är så extremt små mängder det handlar om när det gäller färgande tungmetaller att även vistelse i en (vanlig) liten verkstad är ett betydligt risktagande och det är inte bara krom och koppar och dom helt vanliga oxiderna som är en risk. Det finns så många spårämnen i både lera och andra råmaterial att det helt enkelt inte går att undvika riskerna.

[rolnor]
0

Hittade det här om krom, men det framgår inte om foster är extra känsliga;
http://www.ammuppsala.se/upload/File/PDF/Krom.pdf

[perlennart]1
1

Nej men dom studier jag deltagit i visar som sagt att det skall 50 000 gånger så mycket krom till en vuxen jämfört med ett foster för att vara skadligt, och risken är också av annan typ hos fostren eftersom dom är under utveckling. Kromoxiden som den vi känner som vanlig grön kromoxid slutar ju vara vanlig grön kromoxid när den förångas och sätter sig på ytor och finns i luften. Det blir lite för mycket att skriva om alla faktorer men rapporten kan kanske fås från arbetsmedicinsk avdelning om man känner behov av att själv läsa den för att tro på det.

solei
1

Som tröst så har jag 4 vuxna barn som alla har varit med i verkstan, både i magen och sedan under hela uppväxt- tiden. Det blev inget fel.Hade inte en aning om att mitt jobb skulle kunna vara farligt!Jag, vi hade kanske tur, ( men jag höll inte på med kromoxid och hade munskydd vi glasyrberedning.)---Nu är allt farligt mer eller mindre,så är det kanske, men att oroa sig är också farligt, om man kan leva som vanligt så går säkert allt bra!Glad

[perlennart]1
1

Det finns också många exempel på där det inte gick bra, men som  det blev sagt i artikeln om drejning så lever vi i ett liberalt samhälle så det är ju bara att skita i vad andra kommit fram till och köra på.

pyromanen
0

Sverige får väl generellt sett anses vara ett "säkerhets och försiktighets-land", så om det vore så illa, borde man väl nångång ha hört talas om att nån hade rekommenderats att inte hålla på med hobbykeramik under graviditeten och det har jag inte. (nån annan kanske har?)

Googlade på arbetsmiljö och graviditet och hittar att blyarbeten under gravideiteten inte är tillåtet. men inget annat av relevans för keramiker.

Googlar man på krom och graviditet kommer det upp en massa träffar som handlar om att krom är ett extra viktigt spårämne att få i sig under grviditeten.

När jag googlade på danska för att försöka hitta dendär rapport från arbejdsmedicinsk du nämna perlennart, eller kanske nån omtala av den så var en av träffarna som kom upp: keramikkurs för gravida Skrattande (däremot lyckades jag inte hitta rapporten)

Kan inte du länka till rapporten perlennart? det vore intressant att läsa den!

Sen vore det intressant att kontakta nån av våra yrkesmedicinska kliniker här i landet och fråga vad de svarar om en gravid keramiker hör av sig till dom… kanske ska skicka iväg en fråga Glad

pyromanen
1

Har skickat iväg frågan till Yrkesmidicinska i Uppsala!

[perlennart]1
0

Jag har ingen länk till den rapporten, den finns på arbetsmedicinska i köpenhamn. jag var med om det som sagt för 10 år sedan så det kapitlet är avslutat. Jag skriver detta endast som en information man kan tro på eller låta bli. Min uppgift var att kartlägga giftiga ämnen i materialerna och sammanställa uppgifter om förångning och liknande och jag hade naturligtvis inget med den toxikologiska konklusionen att göra, det fanns det ju medicinare till så om tvivel riktas mot dom så får ni ta kontakt till dom. Jag säger som andra säger, den här debatten är för mig avslutad…

pyromanen
1

Jag tvivlar inte det minsta, är enbart kunskapshungrande och försöker alltid gå till källorna.

solei
1

Jag ser att Du ,perlennart, har avslutat debatten. Men jag skulle vilja ha svar på vad finns det för exempel där det inte gått bra, som Du skriver.

Jag blir förskräckt och även rädd för hur man ska förhålla sig till en så´n här information (har barnbarn på väg och säkert gravida kursdeltagare)Det är ju konstigt att mödravården inte informerar om detta! Vad kan hända?

[perlennart]1
1

missbildningar av olika slag på barnet, Det är naturligtvis inte så att man automatiskt får missbildade barn av att se på en lerbit. Men ur toxikologisk synspunkt är risken allt för stor (enligt läkare och toxikologer i Danmark som ju är lika utvecklat som sverige) för att man kan rekommendera det. Det är INTE alls konstigt att mödravården inte informerar om sådant, dom vet det förmodligen inte, så dom har ingen chance för att tala om det. Och så förhåller det sig med otroligt många saker här i samhället. Inte ens kemikalieinspektionen känner till fakta om färdiga glasyrer så vad kan man förventa sig.

sisela
0

Under min utbildning (I Danmark) var det en hel drös med tjejer som var gravida. De försökte planera projekten så att de kunde göra lerarbetet själva och hade assistenter till att glasera och bränna, och lyfta såklart. Lokalerna var väldigt separerade (olika våningar).

Vi fick veta att man skulle vara väldigt försiktig och INTE vara i glasyrrummet.

Kanske våra tekniker hade läst Perlennarts rapport.

Dessutom fick vi veta att man inte skulle ha mask på sig under graviditeten. Nåt med syrebrist och så tror jag, men är inte helt säker. Nån som har hört om det?

Lumin
1

Tack för alla inlägg och bra synpunkter!

Av egen erferenhet vet jag att det är värt att vänta om det finns studier som visar på att något är farligt, eftersom man ändå utsätts ofrivilligt för så mycket andra farliga kemikalier och hormoner idag, därför kommer jag att avstå under graviditeten, tyvärr! Jag har dock så otroligt många bilder i mitt huvud av vad jag vill göra när bäbisprojektet är klart! :)

(mödravården informerar ibland ingenting om någonting, dom kan/vet inte, dessutom har dom olika listor på sitt kontor där det står hur de ska bli av med patienten så snabbt och effektivt som möjligt, men det är en helt annan diskussion)

Ha det gott ni alla och var rädda om er!

[perlennart]1
2

Var rädd om dig och ditt barn också, och jag har också haft flera uppehåll med att forma lera, men jag måste säga att det på sätt och vis har fört något gott med sig med pauser, man kommer frisk tillbaka och det kommer något nytt ut av det man gått och tänkt på. Och jo Sisela det kan tänkas att designskolen har läst, dom hade vi som referenc i repporten. Det där med masken är förhöjd mängd koldioxid i blodet som också är en risk för barnet, och heller inte sunt för den vuxna. Skall man arbeta med mask i längre tid så skall det vara med friskluftstillförsel.

pyromanen
1

Om det är så att man riskerar fosterskador genom att gå en "vanlig" kermikkurs och sådan information inte når de som anmälar sig till kurser eller håller i kurser (eller de som arbetar heltid med keramik) då är det ju allvarligt!

Med tanke på hur vanligt det är med keramik som hobby, så är det ju många som i så fall är berörda!

Vore intressant att höra om några av er som håller kurser åt studieförbund fått någon sådan information?  Eller om några gravida fått sådan information från MVC eller annat håll.

Hur är det på t.ex. Formakademin och HDK? (jämfört med vad Sissela berättar från Danmark)?

Godsagare
2

Ingick det i studien att ta reda på hur sperman hos män påverkas?

Jag menar, man är ju två om att bli gravid och hur länge måste i så fall en man undvika dessa farliga ämnen för att ha frisk sperma?

(Fasen, trodde väl aldrig att jag skulle skriva nåt sånt här på keramik.ifokus men det känns relevant nu Skrattande)

[perlennart]1
0

det handlade om graviditet och keramik så hur mannens roll påverkas handlade det inte om.

Godsagare
0

Och gravid blir man inte utan en mans hjälp… ;-)

Synd att det missades. Kanske ämne för en ny studie?

Om du gissar, hur stor påverkan kan det ha på slutresultatet - barnet?

[perlennart]1
0

Det är klart att genomet påverkas olika beroende på vilket ämne kroppen utsätts för och klart att det finns risker med påverkan även hos män, men man kan ju inte skriva en rekommendation till gravida kvinnor på grundlag av hur männen påverkas.

Godsagare
0

Jag kan förstå det.

Tänkte bara ett steg bakåt nu när vi talar om påverkan på fostret/barnet.

Därför förslaget om ny studie. ;-)

Det kanske inte spelar någon som helst roll hur försiktig kvinnan är under graviditeten ifall hon fallit för en keramiker som gör henne gravid?

Skadan kanske redan är skedd då?

Men jag har varken nån keramker till man eller tänker bli gravid så för min egen del är det irrelevant. Cool

[perlennart]1
0

Ja det är klart att dom gener som förs vidare är ju så som dom är och det blir svårt och dyrt och förmodligen/förhoppningsvis inte önskvärt att ändra på. Så om skadan uppstått redan från början så är det så men så kanske man inte behöver göra det värre under graviditeten, eller vart resonemanget nu skall föra till. Det blir lite luddigt. Och det skall ju heller inte vara en jämställdhetsdebatt utan det var bare en rekommendation till gravida inget annat. Så får vi hoppas att någon tar reda på det där med påverkan på sperma. Men om man googlar så kommer det faktiskt ett hav av rapporter om krom t.ex. och giftighet även dom som handlar om graviditeter.

Godsagare
0

Jag förstår inte vad du menar med dom gener som förs vidare är ju så som dom är och det blir svårt och dyrt och förmodligen/förhoppningsvis inte önskvärt att ändra på.?

Nu vet jag ju att du inte varit med och tagit fram en sådan studie så vi kan ju bara spekulera eller hur? Om det har påverkan på mannen så kanske en studie skulle kunna komma fram till att den manlige keramikern borde hålla sig borta från vissa kemikalier låt säga 2 månader före? Det borde väl inte vara för dyrt eller svårt ifall man vill vara på säkra sidan?

Om man nu mot förmodan är kvinna, keramiker och vill bli gravid kanske man också bör tänka på vad mannen utsätter sig för?

När jag var aktiv dykare påstods det att om mannen var aktiv dykare runt tiden för befruktning så blev det oftast tjejer som resultat. När det kom på tal satt där tre män, med tre döttrar var. Vi kom fram till att det nog stämde… ;-)

OBS! Forskning måste tas till för att helt lita på det, vi hade skoj när vi diskuterade detta så ta inte detta som en gyllene lösning för att få döttrar! Ha ha

Jag är inte ute efter en jämställdhetsdebatt eller anklaga mannen utan ville bara belysa problemet från ett annat håll.

[perlennart]1
0

Du missförstog mig angående det med generna, men naturligtvis har du rätt i att om mannen skulle kunna hålla sig borta i 2 månadre och minska risken så skall han ju det. Om samhället önskar det också förstås.

Godsagare
0

Lycka till med din ev. graviditet och beslut om huruvida du tänker jobba med keramiken eller ej under tiden!

solei
1

tycker det är onödigt att skrämmas av ett enda forskningsresultat. Det krävs ett consensus, alltså forskning från flera håll som kommer fram till samma sak, innan vi bör ta varningar så seriöst. Som någon tidigare sa "allt är farligt" och som jag sa: oron i sig är farlig.Glad

[perlennart]1
0

För det första så var det inte något forskningsresultat utan en rekommendation som var sammansatt av lång tids forskning på olika håll. Men det är klart att om du vet så pass mycket om det här så skall jag inte säga imot dig som har styr på det.

Godsagare
0

Tänk på att det är lätt att missuppfatta det skrivna ordet.

Vi är alla här för att kunna fråga samt ge råd. Sen är det upp till var och en att följa det råd man finner bäst för en själv.

Jag uppfattar inlägg #32 som lite aggresivt och jag tror inte att det är menat.

[perlennart]1
2

Nej det är inte aggresivt, jag bara konstaterar att #31 ju måste ha något att bygga sin mening på och om hon menar att dom medicinare i rapporten har tagit miste på något så skall jag inte säga emot för jag är inte fackman på det området så jag har ingen kommentar till det. Innan denna rapport blev skriven var jag några månader i Vietnam och arbetade för Danida med ett utvecklingsprojekt (keramik) och på en av fabrikerna där jag var i längre tid blandade unga flickor/kvinnor glasyr med blymönja med bara händerna satt dom där med mönja hela dagarna. Och resterna när dom gjort rent spannar och verktyg hällde dom ut på backen bara ett par meter från den lilla brönn som var till dricksvatten för arbetare! Jag påpekade detta att det var osmart och att dom skulle använda en borste ner i glasyren så dom slapp kontakten med händerna, det gjorde de så men nästa dag satt dom där åter med händerna i glasyren. Så pratade jag med ägaren vadå menade han, det spelar väl ingen roll, jag förmodar att han menade att det ju finns över 80 milljoner arbetare där så vad skulle problemet vara? Jag tror eller hoppas att det inte finns någon i Sverige som undrar om detta nu kan vara så farligt med bly, eller?

solei
1

ja men perlennart, då är det ju ett consensus, som man kan ta seriöst.Du måste ha missuppfattat mig, jag har inte sagt jag vet…nå´t, undrar, vill veta mer, så nu nästa fråga: kunde man säga vilken sorts missbildningar och hur grava, och hur stor riskprocent?

[perlennart]1
1

Det är ju klart att det finns en konsensus om
man som myndighet går ut med sådana rekommendationer. Forskning omkring
tungmetaller och deras giftighet är ju inget nytt fenomen, det finns studier
som visar hur de påverkar oss och vår miljö och det är inte få av sådana
studier. Eftersom keramiken är så komplex med så otroligt många ämnen på
ställen där man inte skulle tänka sig att de finns så är det svårt att isolera
en fara, det är många. Och så är det naturligtvis många typer av skador som kan
ske. I fosterstadiet är det främst missbildningar, det kan vara lämmar som inte
utvecklas som de skall och så vidare. Men jag är som sagt keramiker och inte
läkare så vill man veta helt precis vad det kan medföra så får man nog fråga
någon annan än mig, jag har bara hört vad de sa. Men vill man veta var riskerna
finns i keramikens värld så är man välkommen att fråga mig.

solei
0

Tack då vet jag!

Inger52
7

Som barnmorska med fyra egna graviditeter samt keramiker har det varit intressant att följa era resonemang.

Tar vi in alla andra saker en gravid utsätter sig för såsom hårfärgningar, aktiv/passiv rökning, snus, alla konstiga ämnen som finns i kläder/livsmedel/kosmetika så blir det riktigt intressant.

Hade själv inte avrått från en keramkkurs av detta slag. Däremot tycker jag att man ska informera sig och vara försiktig, använda handskar och andninsskydd vid glasering osv. Här ligger även ett ansvar på kursledaren att informera, påpeka och leda. Och att det gäller alla på kursen.

Oro är inte alltid av ondska så länge man kan hålla den på mattan. Att vara extra orolig/noga som gravid är precis som det ska vara. Våra sinnen öppnas och vi blir känsligare i syfte att skydda barnet.

Barnet är färdigutvecklat vid 16 veckors ålder.  Sedan tillväxer och mognar barnet i 24 veckor.

[feddersen]
2

många meningar om det här. Vem har nytta av detta, det verkar som om det är mest känslor och antaganden. Kan inte någon komma med ett forskningsresultat som handlar om missbildningar. Om det är ofarligt eller inte?

#3 själva leran är ju ofarlig. är du säker på det?

#38 är dina 4 graviditeter ditt vetenskapliga grundlag för ditt resonemang?Du måste väl ha stött på missbildningar i ditt yrkesliv? vet du vad som orsakat dom i så fall?

pyromanen
2

#39 Om det är "den enda och rätta Sanningen" du är ute efter kan det blir svårt. Glad Med mindre du blir religiös och övertygad.

Det närmaste jag kan komma (det jag skulle lita mest på) det är "det rådande yrkesmedicinska kunskapsläget 2012". Vilket man borde kunna få information om på en av dom ledande yrkesmedicinsk klinikerna.  Som jag skrivt ovan har jag skickat frågan dit. har inte fått svar än men kommer inget svar imorgon, så får jag väl greppa telefonen och ringa dit.

Du frågar om jag vet att leran är ofarlig? Teoretiskt sett kan just det paket jag öppnade här för en timme sedan ha förgiftats av en elaksinnad keramikerhatare och innehålla enorma koncentrationer av nåt läskigt gift, jag har inte låtit leran analysera, så nej, det vet jag inte.  Om jag ska vara mindre teoretisk och använda mitt bonnförnuft (är även utbildat agronom så bonnförnuft är min grej:-)) så vet jag rätt väl vad lera innehåller, människor odlar i lera, äter mat från lera, badar i lera, har rester av lera i sitt dricksvatten…. hade lera varit farligt för foster hade vi inte funnits.

solei
1

då har vi 8 graviditeter som gott bra, finns det fler?//

Klart det är känsligt, efter 35 år i yrket (trots att forskningsresultatet är 10 år gammalt) kommer denna rekommendation,har inte alls fått eller någonstans förut fått denna info,(förutom det som hela tiden varit känt, bly och öv. tungmetaller)

Har dessutom keramiken som levebröd och kvinnor som jobbar i verkstan, vad jag nu vet en gravid…………….

man blir rådlös, ??? och oroad så klart!

solei
1

bra inlägg pyromanen….jag lutar nog åt sunt bondförnuftGlad

[perlennart]1
2

Allting som vi omger oss av kommer väl från jorden på något sätt! och det är ju helt klart att om man tar lite lera från någon ytligt förekommande lera som du Pyro skriver om och äter lite av det så kan jag inte föreställa mig att det skulle vara farligt ur minerologisk aspekt. Men all lera som vi som keramiker använder är inte av den ytliga förekomsten, om man tar vitbrännande lera från centraleuropa så innehåller den vanadin som om man bränner under 1070-80 så utfälls ett vanadinsalt om det kommer vatten på leran och detta salt är ett stort problem i tegeltillverkning, eller rättare sagt det är inget problem för man har ju löst det, antingen så måste man bränna relativt högt eller så tillsätter man bariumkarbonat till leran för att binda saltet. Bariumkarbonat tillsätter man ju i övrigt också rödlera för att minska risken för utfällningar. Vanadinsalter är nog inte just sunda. Och bariumkarbonat i leran är kanske heller inte just sunt om man trodde att det (bara var lera man hade mellan fingrarna)

pyromanen
1

Och det finns massor med onytttiga saker som kan finnas (finns!) i ytlig lera. Likförbaskad föder vi stort sett bara friska barn. Alla giftiga tungmetaller kommer också från "jorden".

Om man hårddrar är allting giftigt, det handlar bara om dosen och hur man intar det.  Lägger man upp den renaste finaste leran i stängar o inhallerar den med sugrör blir den garanterat skitfarlig för lungorna.Skrattande

#39: jag tror knappast att en barnmorska har sina egna 4 barn som enda kunskapsunderlag!  Hon har sannolikt minst 4-5 års medicinsk utbildning, pluss fortbildningar och löpande uppdatering med facklitteratur.

[rolnor]
2

Ett perspektiv som jag har är att jag jobbat som forskare inom organisk kemi i 20 år. Numera så är det frivilligt om en havande kvinna vill fortsätta jobba på lab eller sätta sej bakom ett skrivbord om hon blir gravid. Vi hanterar ju sånt som garanterat ÄR farligt både för mamma och foster, men vi har samtidigt dragskåp att jobba i, så det är små mängder vi får i oss. MEN, som sagt, vill man eliminera riskerna helt så är det bättre med pappersjobb, kanske bör samma sak gälla keramiskt arbete???

[perlennart]1
1

Jag har min hållning till detta som baserar sig på det jag var med om för 10 år sedan, och om andra har lust till att se på det på annat sätt så är det ju helt fint med mig. Och jag hoppas att det aldrig föds missbildade barn mera, för det är nog inte alltid så kul. Och om andra tycker att det är skitsnack så kan jag ju heller inte ändra på det. 8 lyckade födslar bildar heller inget vetenskapligt grundlag och resonemanget är fånigt. Man måste ju se på faktum att det finns missbildade barn, och så se på vad som är orsaken. Hur ser det ut i den Ryska staden Nickel med missbildningar och vad säger ni till min historia om Vietnam? är den kanske lite för tydlig och irriterande? Och så Pyro ditt sätt att argumentera för att det finns metoder till att få allt att vara farligt, vad skall man med det till? rekommendationen med keramiker som arbetar under graviditeten handlar ju inte om eventuella fiktiva senarior utan om faktiska förhållanden. Bra sätt det där Roland med att skaffa ett annat arbete under tiden. Låter väldigt spännande med ditt arbete och det låter svårt.

solei
2

snälla perlennart..Varför  har vi keramiker inte blivit informerade om denna risk, och hur STOR risk! DET ÄR FRÅGAN OM….det har ju gått 10 år ju………….10 år och ingen aktivitet, jag köper krom från cebex..nema problema. förstår Du????

[perlennart]1
0

vad bra, så skall du ju bara fortsätta med det. Det argumentet köper jag, nu har jag ändrat mening! om cebex säljer krom så är naturligtvis keramik ofarligt.

tack för informationen.

pyromanen
1

Jag tvivlar ju inte på att den rapport du var med o gjorde kom fram till det den gjorde. Det lät ju också som att Sissela hade fått info på sin utbildning i Danmark om att undvika att hålla på med glasyr under graviditeten (men lera var OK).  Sen är det ju så att det kommer väldigt många rapporter om allt möjligt hela tiden. Allt från ftalater i plastprodukter, akrylamid i potatis, bromerade flammskyddmedel i gosedjuren, restkemiklalier i kläder, pesticidrester på frukten, E-nummer, cancerframkallande partiklar från bildäck i stadsluft o.s.v.  Och då kanske (säger kanske, för jag är ingen yrkesmediciner) att man väger ihop diverse risker innan man går ut med rekommendationer. Det skulle kunna vara en tänkbar anledning till varrför inte barnmorskor avrådar alla att delta i keramikkurser. Det skulle kunna vara så att när man räknar statistik på det så är det farligare att vistas i en storstad än att gå en keramikkurs och man kan kanske inte gärna rekommendera alla gravida att flytta ut på landet så snart dom blir med barn…

Att bly ger skador både på foster och de som hanterar det har jag inte sett någon ifrågasätta. Blyarbeten är förbjudna för gravida kvinnor i Sverige att utföra.  Att det fortfarande förekommer i Vietnamn är ju förfärligt!

Men nu handlade Tråden om ifall det var OK för en gravid kvinna att gå en svensk keramikkurs, inte om det var OK att arbeta på en Vietnamesisk blyglasyrfabrik.  Har alldrig hört talas om fosterskador som uppstått i nyare tid i Sverige eller Danmark på grund av att man gått keramikkurs. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna vara så. förhoppningsvis skulle något sånt ha gett till följd att barnmorskor fick information om det och avrådde från kurser. (men visst, säkert är det inte. Det finns ju saker som borde kommit fram som inte gjort det.  Annars hade inte janne Josefsson funnits)

[perlennart]1
1

Att det inte kommit fram kan ju också bero på att ingen undersöker varför missbildningen kommit, exemplet med bly i vietnam var menat som exempel på hur människor resonerar och jag ser en paralell där, bly eller krom, sverige eller vietnam. 1975 kunde jag fortvarande köpa blymönja i färghandeln i sverige, det fick man uppvägt i en liten papperspåse, var det för att man inte visste att det var farligt? nej den kunskapen hade funnits sedan flera hundra år känt bl.a. som krukmakarsjukan.

Men skall vi inte sluta nu och säga att alla gör som dom har lust till eller?0

Godsagare
0

Ja man lär sig mer med tiden, helt klart.

Letade just efter en tidigare tråd ang. bly och här är den:

Blyglasyrer

Undrar vad ett test kostar att få gjort? För att se vilken skit man dragit i sig genom åren. Nån som gjort test av det slaget?

pyromanen
2

Nu har jag fått svar från Yrkesmedicinska i Uppsala. Klistrar in både min fråga och svaret här:

Min fråga:

Hej!

Jag är keramiker och även Medarbetare på ett internetforum för keramiker.

Vi undrar vilka råd ni ger om en gravid kvinna hör av sig till er och undrar om det är OK att fortsätta hålla på med sin keramiska verksamhet under graviditeten?  Är det något man ska vara särskild försiktig med eller avstå från? Ska man helt låta bli keramik om man har möjlighet? Vad gäller om man bara håller på på hobbynivå, säg en kväll i veckan?

vänliga hälsningar

Svar:

Hej!

Vid keramiktillverkning blir man ju exponerad för damm från bl a kisel, färger som kan innehålla olika metaller, och gaser från förbränningen. Det är ju viktigt att man har koll på vilka typer av glasyrfärg man använder, t ex färger innehållande bly är ej att rekommendera, tror inte att det säljs heller i Sverige, men om man köper det utomlands kan det ju finnas.

Det vore bra att ha andningsskydd vid uppvägning av pulverfärger och annat pulver och helst i dragskåp.

Vid förbränning är det viktigt med bra utsug så att förbränningsgaserna ventileras ut och inte in i lokalen.

Finns studier från Kanada där man mätt exponeringen vid olika typer av keramiktillverkning (skolor, små keramikverkstäder, cooperativ mm) för olika gaser och metaller, där alla luftkoncentrationer legat under gränsvärdet utom vid två tillfällen i små ugnsrum utan ventilation.

Även om exponeringen är liten och risken troligen liten är det kanske lika bra att avstå med keramiktillverkning vid hobbyaktivitet när man är gravid. När man har ett arbete är det ju arbetsgivarens ansvar att göra en riskbedömning (med hjälp av företagshälsovården)

Med vänlig hälsning

Helena Anundi

Arbets- och miljömedicin

Akademiska sjukhuset

Uppsala

pyromanen
1

Det allra sista är nåt att fundera på… Alltså om man har en arbetsgivare så ska denna ihop med företagshälsovården bedöma om det är lämpligt arbete för en gravid. Om de kommer fram till att det är olämpligt så ska man om möjligt omplaceras till andra arbetsuppgifter men om inga andra arbetsuppgifter finns på företaget så får man istället havandeskapspenning vis försäkringskassan.  men är man egenföretagare då finns inte den sista möjligheten…  (och hur många keramiker är anställda av en arbetsgivare!?)

[perlennart]1
0

Och vad då, hur ser ni på det nu då?

pyromanen
5

Ungefär som förrut Foten i munnen.

Fast kanske änddå inte helt.

För egen del så skulle jag gå kurs även om jag var gravid (om det var bra utsug från ett separat ugnsrum och jag hade koll på vilka glasyrmatrial mm som fanns i lokalen).

Jag skulle inte vara orolig för att arbeta vidare med min egen verksamhet med de grejer jag bruker hantera.  Skulle inte bränna Raku och skulle avstå experiment med giftigheter. Använda sunt förnuft och bra verkstadshygien.

Det som är lite anorlunda för min del efter "brevet" från akademiska är att om någon annan frågade mig om det med att gå kurs då skulle jag referera till hon från Akademiska och säga att även om risken troligen är mycket liten så är det är nog lika bra att avstå.