Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1224 ggr
feiner
0

undran om ugn

Tittar på en ugn som ska användas av en grupp på tio stycken. En keramikfirma erbjuder vad som låter som ett bra erbjudande. Eftersom jag är så oerfaren på vad som är bra undrar jag vad ni tror om…

Classic Line, en stengodsugn på 100 liter.
Topptemperatur 1320°C. Tysk ugn. Element Kanthal A1 i sidor och botten. Helautomatiskt kontrollinstrument ingår. Sättmaterialsats ingår. Fraktfritt inom Sverige!
PRIS: 24.980 kr.

En annan fråga är om en brännugn avger något annat än värme när den bränner keramik?

lotta2
0

Tja, inget direkt fel på ugnen vad jag kan se, men har du kollat runt bland de olika leverantörerna så du kan jämnföra priserna? Kolla bland våra länkar uppe till höger, både Lars Tärn och Cebex brukar ha bra erbjudanden ibland.  Lars T har också tyska ugnar till bra priser, ett märke Kittec som jag själv funderar på till nästa elugn. Så ring runt och kolla vad dom kan erbjuda, det brukar man vinna på, plus att man kan få lite tips och råd.

Jo, i skröjbränningen släpper det ffa ut en del ämnen, och i glasyrbränningen också en del  bla mangandioxid (som sägs kunna ge alzhaimersliknade hjärnpåverkan på lång sikt), så en utsugsfläkt är ju optimalt. Annars kan man öppna en dörr eller ett fönster…Inte riktigt lika bra, men bättre än inget…:D

pluppan
0

tänk oxå på hur mycket ni ska bränna och hur stora saker. en 100liters ugn är inte så stor

poja
0

Håller med Pluppan, en 1oo L verkar lite liten för 1o pers.

Vavrakeramik
0

Ni måste ordna utsug vid ugnen för att slippa de farliga gaserna. Nån stans finns en länk om allt man ska tänka på när man köper ugn- leta lite så finner du den nog.

Vavrakeramik
0

Jag "puttade upp" länken. Den heter "om du ska köpa ugn". Lycka till

zzaga
0

Jag tycker att det verkar väldigt dyrt.

Lars Tärn har (om jag läste rätt) en ny toppmatad 100 L ugn för 15065:-. Då känns det ju väldigt dyrt att betala nästan 25 000:- för en begagnad.

Jag håller också med de andra att 100 L är litet till 10 pers.

Jag betalade 24 000:- för en hel verkstad för några år sedan , då ingick en scandiaoven 215 liter, automatik, sättmaterial, drejskiva (sunkig), glasyrer, råmaterial, verktyg och en massa andra småprylar.

feiner
0

Tack för era råd. Ska kika vidare på de ni tipsade om. Kollar in på forumet igen så fortsätt gärna på tråden ;-)