Frågor, frågor, frågor...
Igår höll jag på och luskade bland alla påsar och byttor som jag fick med verkstadsinköpet.
Hittade nåt som heter Nefeline. Vad är det? Nån som vet?
Varför köper man en 5 kilos säck med bariumkarbonat? Vad har man det till?
Varför köper man 5 kg säck med järnoxid, tennoxid, rutil, selenoxid, bromoxid? Är det nåt speciellt med dessa?
Vad har man järnfilspån till?
Hittade flera små, små påsar med pulver, alla hade olika sifferbeteckning upplagd enligt detta 186 x 00, eller 186 x 000. Många av dem väldigt klara i färgen. Nån som har nåt tips om vad det kan vara?
Den "hopplösa" människan som köpt allt detta, hade också ett par påsar med KOLSVART pulver, URTUNGT… alltså hur tungt som helst! Vad kan det vara? Nån som har nån idé?
Är ballclay och kaolin samma sak?
Hittade en påse där det stod "Grön seladonglasyr" Kollektion 18, med särskilt klart lysande färger. Till stengods, stod det också… Nån som vet?
Fanns också flera säckar med nån som bara hade benämningen "G 6"… nån som har nåt tips om vad det kan vara?
Hmm… det får räcka för den här gången… *s* Men, mer kommer… hoppas att ni inte tröttnar.
Kanske skall tillägga att den keramiker, vars lager och maskiner jag övertagit, jobbade förutom i egen firma också för GABRIEL-keramik.
Vad mycket roligt du fått tag i!!!
Nephelin syenit är en mycet användbar glasyringrediens. Huvudbeståndsdel i den shinoglasyr jag använder (insidan i orange grötskål i mitt fotoalbum). Övriga säckar d nämner är också bra glasyringredienser, de ska du nog få nytta av! Vad härligt för dig (och de kostar en massa pengar att köpa)
Det väldigt tunga svarta kan vara kopparoxid. också bra till glasyrer, t.ex. gröna.
Ballclay och kaolin är inte samma. Kaolin heter chinaclay på engelska.
Grön celadon….. en av mina favoriter, jättevacker gammal östasiatisk glasyr, grattis!
de olika saker med nummerbetekningar kan jag inte gissa.
Sammanfattningsvis så tycker jag det verkar som att du fått en massa jättebra saker som behövs för glasyrer, du får försöka gå nån liten grundkurs i glasyrer så du kan utnyttja dom??? eller botanisera lite i glasyrrecept.. så känner du nog igen mcyket av ingredienserna du har !!

Tack snälla, snälla du, för att du svarade mig… blir så glad och tacksam för all hjälp jag kan få. Ja, nog skulle jag behöva gå en kurs alltid. Det blir det nog också.. om jag hittar nån i närheten.
Vad är det för skillnad på ballclay och kaolin då?
Ballclay är mycket plastiskt, huvudingrediens i smidiga, sköna(stengods)drejleror.
Kaolin är oplastiskt. Grundbeståndsdel i porslinsleror. Hög aluminiumhalt, höjer smältpunkten i stengodsglasyrer.

Herreguuud vad roligt att rota runt bland alla skatter!!! För en skattkista är det verkligen du skaffat. Kolla upp priser på oxider odyl och du kommer se att du antagligen tjänat in allt redan där:) Det svarta pulvret testar du jättelätt med att blanda lite i lite vatten bara och pensla på på nåt och bränna med transparent glasyr över. De färgglada pulvren kan ju också vara färgkroppar. De är färgstarka. Testa likadant.
Celadon är också min favvo glasyr. Otroligt vacker men ska brännas i reducerande atmosfär. Har ej jag:(
BallClay är vitbrännande i glasyr men kaolin ger ingen färg. Annars används på liknande sätt. De fungerar som bindemedel i glasyrer och ger kiseldioxid och aluminium till en glasyr. Aluminiumet stabiliserar en glasyr och kiseldioxiden är själva glaset kan man säga.
Järnspån gör glasyren prickig, skitar ner den lite. Snyggt för den som gillar lite "ruffigare" glasyrer.
Ha det skoj bland påsarna!!!! Petra
Det svarta kan vara kiselkarbid… inte helt hemma på detta men det kan användas i måttliga mängder för att få reduktionseffekt i en oxiderande bränning. Är pulvret lixom lite "glimmigt"? Då tror jag att det kan vara det. I cebex katalog står det en relativt bra beskrivning av pulvren, jag tror att man kan beställa katalog via nätet. Lycka till

Hur ser celandonglasyren ut i torr form, nån som vet? Alltså färg och konsistens?

eftersom den innehåller järn så skulle jag kunna tänka mig att den är lite brun/röd. Men jag har bara blandat själv så jag kan inte säga exakt hur en köpe ser ut. Mvh Petra
fältspat, krita, kaolin och järnoxid. 3 gångar fint vitt pulver och lite rostfärgad pulver bör bli lite rosa fint pulver…
(Har aldrig köpt färdig celadonglasyr)
Hur ser din glasyr ut?

Då stämmer det bra… den är svagt rosafärgad.. och "len"… nästan som potatismjöl i konsistensen…
Pyromanen… vad är det för mått på ingredienserna? Hur mkt av varje… jag tror att jag har alla de där ingredienserna bland mina påsar och byttor!
Ååååh, på fredag skall jag slabba gipsformar, till fat, skålar och väggamplar!!! ROOOOLIGT!!
Det finns hur mycket recept som hälst på celadonglasyr. Det var en tjej med på samma drejkus som mig ifjol som hade gått på Bergens konsthögskola och gjort sitt specialarbete om celadonglasyrer, tror det var 70 eller 90 recept hon hade testat!
Ett exempel (från Anders Fredholm):
Fältspat 67, kaolin 16, krita 16, järnoxid 2.
Det finns garanterad de på forumet här som vet mycket mycket mer än jag om dethär!
Järnoxid kan man blanda ut med lite vatten och svampa på vanlig vit lera blir himla fint och effektfullt.. har några grejjer i min fotosektion med järnoxid ( 2:a bränning)och lite transparent glasyr (3dje bränning) på det.
L