mangandioxid vs. mangankarbonat
Hej!
Har ett glasyrrecept med 3% mangandioxid. Undrar om jag kan byta ut det mot mangankarbonat, och hur mycket det motsvarar isåfall? Mer mangankarbonat eller mindre jämfört med mangandioxiden? Hur hade ni gjort?
MnO har molekylvikten ca. 71 och karbonatet har 115, oxidforman stannar ju som den är i glasyren medans karbonatet brinner bort så du skall multiplisera med 1,6 för att få samma oxidmängd. Altså 4,8 g i stället för 3 g oxid.
tack så mycket för svaret!
men är det bara molvikten man behöver tänka på? färgar inte karbonaten starkare än dioxiden varför man borde behöva ta mindre karbonat?
Med så relativt små mängder så borde det vara upplöst i smältan och så spelar det mindre roll, men klart att karbonatet ger en jämnare färg på grund av finare korn så det kan ge en bättre färgning av glasyren. Men som alltid så är det ett prov som gäller, bara att blanda och bränna så ser du ju hur det blir.

Det var väl mangandioxid med molvikten 87 det var fråga om?
Oj ja då är det ju bara att räkna om med 87 i stället för 71, det är fortvarande MnO som slutprodukt i glasyren med mol.vikten 71
Ja manganoxid är lite exotiskt, inte lika stabil som mangandioxid som ju även kallas brunsten. Hittade en tysk länk men lite kul kemi;
jo självklart gör jag prover som alltid, känns bara skönt att veta lite hur jag ska tänka… tack!
Man skall alltid se på hur många mol representerar 3 g av oxiden , så du dividerar 3 med molekylvikten och så resultatet gånger mol. vikten på karbonatet så får du 4 g mangankarbonat. Så har du lika mycket MnO som det ju är i smältan.
Är glasyrer som innehåller mangandioxid i regel matsäkra? Har för mig att de inte är det, man jag har ingen säker källa. Nån som vet?