Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 7772 ggr
Herre
0

Bygga rakuugn

Jag tänkte bygga en rakuugn, med gasolbränning, utav ett oljefat.

Eftersom jag är studerande, undrar jag om någon har tips på hur man kan göra den billigare. Om man kan använda andra material än de man "ska" använda. Utan att kvaliten försämras.

Alfur
0

Jag har väldigt lite erfarenhet av Raku (ännu….), men jag skulle tro att man kan isolera tunnan med mineralull typ 'rockwool', vilket är ganska billigt jämfört med 'keramisk fibermatta'. Ett tjockt lager rockwool runt tunnan, och sen hönsnät som håller ihop det hela?

*är säker på att andra mer raku-bevandrade på forumet kan detta mycket bättre*

Ett tips hur man INTE skall göra när man bränner med ved, är som jag gjorde när jag gick på en keramikskola för massor av år sedan. Vi hade läst om hur man kunde fylla en järngryta med krukor och halm, vända den uppochner, och elda på som tusan! Sagt och gjort. Vi knatade in till husmor på skolan och frågade om hon hade någon stor järngryta. Det hade hon ju inte, men väl en jättestor aluminiumgryta, och det funkade ju lika bra tänkte vi! Så vi fyllde den med krukor och halm, tippade uppochner, och byggde upp en eld som snart mest liknade ett häxbål från medeltiden! Hela dagen eldade vi för glatta livet!

Jodå, krukorna blev rätt bra och spännande med lokala reduceringar här och där….och en hel del skärvor förstås….rätt kul dag egentligen på det hela taget, med grillkorv och Valborgs-stämning. -Det knepigaste var väl att med mössan i hand gå in till husmor och återlämna de två förvridna och förkolnade handtag av smält aluminium och bakelit, som var det enda rester vi hittade av den en gång så stolta storköksgrytan… FundersamCool

avalon
0

Tål rockwoll dom temperaturerna under så pass lång tid som man bränner ? Och är det mycket billigare än keramisk fiber ?

Jag tror att det som kostar mest är gasolen och brännaren. Själva tunnan och dess isolering är nog den minsta konstnaden och om man sparar in på isoleringen kanske det går åt mera gas så det blir dyrare ändå.

Om man köper grejerna begagnat kan det ju bli billigare, en lämplig gasolbrännare t.ex. kan man säkert hitta på blocket.

Annars kan man bygga en enkel rakuugn för vedeldning av vilket tegel som helst, så om man har tillgång till billig eller gratis ved kan det vara en bra lösning.

pyromanen
0

Det finns en variant av "vanlig idolering" som kallas brandisolering som används t.ex. runt stålskorstenar. Vi använde detta då vi byggde stålskorsten till husets vedpanna. Isolering mellan det inre rökröret och det yttre.  Detta krymper och drar sig när det utsatts för hög temperatur så för att vara säker på att det sitter kvar fick vi svetsa på spikar på utsidan av inre röret.

Från Ola på Fagersta Eldfasta i Höganäs fick jag rådet när jag byggde min saltugn att det går bra att använda brandisoleringen som extra isolering utanpå ett lager keramisk fiberisolering )ovanpå valvet), det gör de ibland på krematorieugnar!  Men det är då helt avgörande viktigt att brandisoleringen inte utsätts för flammor, den tål ganska hög temperatur men inte flammor.  Så för denhär rakuugnen i en tunna verkar det inte vara så smart överallt kanske.

LarsT
0

Rockwool tål inte mer än något hundratal grader innan bindemedlet som håller ihop fibrerna börjar försvinna och luktar apa. Det finns mig veterligt inget som är billigare än fibermatta att bygga rakuugn med om man vill att den ska hålla för mer en bränning. Den fiber som går åt till en ugn kostar ca. 3-400 max och det är mindre än vad allt annat man måste ha kostar.

Vill du spara pengar, skippa oljefatet och använd bara stålnät istället. då kan du göra ugnen mindre och klara dig med en mindre brännare. Med en begagnad gastub och brännare+slang, nät och fiber kan du kanske få ihop en ugn runt 1000-1500. Men sen kostar tuben ca 400 för varje påfyllning om man åker till en vanlig mack. så gasen är det som kostar i längden, som Avalon säger.

Alfur
0

Jag googlade lite på stenull, och precis som LarsT säger så tål inte vanlig stenull mer än 300 grader innan bindemedlet bryts ner. (Dock är själva stenullen i princip obrännbar, men den blir väldigt skör och ohanterlig utan sitt bindemedel.) ((pst Lars, grillad markatta skall visst vara en delikatess i Australien, så det kanske inte är så farligt om det luktar "apa"?! Flört))

Det finns dock speciella varianter av stenull som är avsedda för ugnisolering mm, och de klarar 700 grader. länk -Man kanske kan kombinera ett tunnare lager fibermatta med ett yttre lager sådan stenull? Fast jag har inte hittat några priser på stenullen, så den kanske är lika dyr som fibermattan, vad vet jag…

Det är nog så, som redan påpekats, att det är bränslet som är den stora utgiften om man bränner mer än en gång.

pyromanen
0

En helt annan variant:

rakuugn av leca för vedeldning.  Vägg och isolering i ett.  Billigare bränsle.  Med sprillans nya lecasten, ett par begagnade ugnsplattor från en keramiker och ett spirorör från en sopcontainer så blir den din för 1500 kr och bränslet = vilken skräpved som hälst som går att få tag i gratis.

pyromanen
0

Lars T har nog rätt, det enda vettiga runt tunnan är fiberisolering. Kollade lite med maken som är våran vedpanna-chef hemma om den där brandisolering i stålskorstenen och det är altså så att rökgaserna från vedpannan aldrig är varmare än 180 grader.  Om det skulle bli soteld, brand altså så klarar brandisoleringen att isolera så att huset inte brinner upp även om det brinner inuti det inre röret.  Men efter en sådan brand är det stor risk att isoleringen är förstört och behöver bytas ut.  I raku-tunnan är det ju brand varje gång…

Herre
0

Ska ta tillvara på era tips!Glad

Tack så mycket!

Dolomit60
0

Jag vet inte hur det är med gas, det har jag aldrig testat. Men den billigaste rakuugn du kan bygga bygger du av vanligt hustegel.

Du gräver en grop i marken, med ett järngaller över, täcker det med tegel, och fortsätter bygga ugnen lite mer än dubbelt så långt som gropen, och gör ett hål i andra änden där röken kan gå ut. Locket kan gøras i stengodsleraellertegel i en järnram exempelvis. Man kan täta med vilken lera som helst. blanda gärna leran med lite halm.

En sådan rakuugn bygger du på en eftermiddag. Den håller ju inte i evighet, så man kan bli tvungen att täta, och bygga om ibland.

Jag antar att man kan bygga en sådan, och använda gas i stället. jag kan i alla fall inte se några hinder. Men jag har aldrig försökt. Om problemet är att man inte har nånstanns att bygga den, och inte vill ha en stationär ugn, kan man väl bygga den "uppåt" i stället, genom att lägga stenen i en cirkel, så att man kan rasera den direkt efteråt antar jag. En annan möjlighet är kanske att köpa ett gammalt uttjänt vrak till ugn billigt, och bara borra ett hål i. 

Vanligt hustegel kan man ofta hitta eller få gratis. det behöver ju inte vara världens bästa stenar. En rakuugn går ju sällan upp över tusen grader, så det är inga problem med vilken sten du använder, eftersom lergods som regel tål åtminstånde 1020 grader, och oftast mer.

Men det ärnog svårt att få det lika smidigt som en fiberugn förståss.