Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1957 ggr
airpuff
0

Önskar tips om sprutpistol

Jag funderar på att köpa en sprutpistol och skulle vilja ha kommentarer från er som har erfarenhet av sådana. T ex tips på bra sprutpistol eller på sådan man inte bör köpa. Har tillgång till tryckluft så det skall vara av den typen.

[perlennart]1
0

Köp en billig på byggmarknaden så har du råd att byta ut den. Dom kostar en bråkdel av vad dom så kallade glasyrsprutorna kostar och dom funkar lika bra.

[rolnor]
0

Instämmer, har kört med specialsprutor som kostat skjortan och med billiga chlas ohlson-sprutor, ingen som helst skillnad. En viktig sak är att tömma sprutan och spruta rent vatten efter användning, dom kloggar igen vääääääldigt lätt….

Kebnekaise
0

Köp en på Jula, clas eller Biltema i 500-kronorsklassen. Själv föredrar jag underliggande färgkopp med bajonettfattning (ej skruv). De allra billigaste kanske du ska undvika. Har själv nyss bytt ut 5st Atlas-Copcosprutor mot billigare, och de funkar bra!

airpuff
0

Tack för bra info! Nu känner jag mej mer bekväm med vad jag skall välja och behöver dessutom inte köpa något i den dyrare klassen. Kan inte bli bättre.

Jag har ju som sagt inte någon egen erfarenhet av att använde spruta och när det gäller det där med att sprutan kloggar igen, så tänker jag, kan det vara bra att ha glasyren blaskigare än annars för att motverka stopp i sprutan.

sisela
0

Det finns säkert andra som vet bättre men jag tycker inte det verkar som en bra idé att ha mer vatten i glasyren. Speciellt inte om sakerna är tunna, då de inte kan klara lika mycket vatten i godset. om det skröjade godset blir för mättat med vatten från glasyren så kan det rinna av. Kanske är det inget problem vid Sprutglasering. Kan vara vid doppglasering av tunna grejer, (gjutna f ex)

Om man bara sprutar igenom med vatten när man tar en paus och rengör ordentligt när man är färdig, så är det absolut inget problem att ha den riktiga tjocklek på glasyren. Kom ihåg att sikta glasyren ordentligt först.

Wabisabi
0

#5 Håller med. Det är inte bra att ha glasyren för tunn för då suger inte godset åt sig och glasyren rinner. Jag siktar mina glasyrer genom 80 mesh och det funkar bra.

Askglasyrer kan ibland behöva siktas om precis före glaseringen, fråga mig inte varför men de händer ibland att de kan vara lite svårare att ta sig igenom sprutan, fast man har siktat dem en gång redan.

När jag rengör sprutan så brukar jag fylla den med vatten spruta igenom först men sedan även hålla för själva hålet så att det blir nå´n form av baksugObestämd Man kan ju även skruva isär den någon gång ibland. Har aldrig varit med om att den korkat igen.

airpuff
0

Ja visst ja, det är klart att man inte kan tunna ut glasyren. Tänkte inte på det. Blev så enkelriktad i tanken av att inte vilja ha stopp i sprutan. Får man fråga vad ni har för sprutor som verkar funka bra.