Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 10992 ggr
Emsa
0

Material till rakuugn

Hej, Jag ska till att bygga en raku-ugn och söker lite bra tips.

Jag väljer bl.a. mellan att isolera med "superwool" typ isoleringsfilt, eller vad de i min engelska bok kallar "Isolating bricks". Jag antar att detta är någon typ av lättbetong? Siporex? Jag har också stött på lecablock, lättbalastbetong och lättklinkerbetong när jag letat runt och känner mig rätt förvirrad vad som egentligen passar att använda till en rakuugn? eller vad skillnaden är? Måste gå att såga i, hålla temperatur, och inte vara för tungt…  Är det någon som vet? eller har egna erfarenheter av ugnsbygge som ni kan dela med er?

Vad jag förstått håller dessa "isolating bricks" längre än en isoleringsfilt"..

Nästa fundering är vedeldad, för att spara på pengar, är det någon som kör vedeldad rakuugn? och i så fall hur tycker ni det fungerar?

[rolnor]
0

Med "Isolating bricks" menas nog riktigt isolerande eldfast tegel. Jag har sett beskrivningar på rakuugnar som byggs av leca-block, men jag tror inte dom håller så länge. Det bästa är nog just isolerande eldfast tegel. En vanlig variant är att skära av ett oljefat och isolera med eldfast fiberull, sen elda med gasol.

pyromanen
0

Jag har haft en vedeldat rakuugn av leca som jag byggd själv. Den höll i ca 4 år och ca 30-35 bränningar. Nu är den ett lik som vänter på att forslas bort.  Det går nog att få den att hålla lite bättre om man har den på ordentligt  torrt underlag och med tak över. Förutom att leca inte riktigt tål temperaturen vid bränningar så tål leca inte att bli blöt och sen frysa och jag har varit lite slarvig med den (haft den ute utan tak, bara en halvtaskig presenning över och stående direkt på marken)

Jag eldade ugnen med skräpved (före detta panel-lock från mitt hus) och den fungarede utmärkt. Brukade elda försiktigt en halvtimme först för att låta ugnen torka lite, sen brassade jag på och var uppe i temp efter ca 1 timme och en kvart. Det går säkert snabare med gas, men när man väl är uppe i temp är det ju ingen skillnad. Gas är ju dyrt, rivningsvirke gratis.

Sen är det ju olika hur man trivs med ved/gas. Jag är rädd för gastuber Skäms.

Om jag skulle bygga en ny rakuugn så skulle jag göra en vedeldat igen, men under tak och på antingen kapillärbrytande grus eller gjuten platta och inte använda leca utan porosil eller liknande isolersten som är gjorda för att tåla värmen.

Det som händer med lecan är att den blir som knäckebröd.  Den är på min gamla ugn nu så skör så om man försöker lyfta en sten då går den i 14 bitar. Hänger inte ihop alls.

stefanandersson
0

Om du ska flytta ugnen kan du göra en så kallad rakuraket, det som rolnor nämner med keramiskt fiber. Googla det på engelska så hittar du flera ritningar skulle jag tro. Annars kan du bygga med isolersten (porosil, isolating bricks, eller vad vi kallar det) på plats eller på en vagn för det blir snabbt lite tyngd som. Jag tror inte det är praktiskt med en flyttbar ugn i leca då den kommer bli skör även om den kommer fungera fint som hobby-ugn. Lycka till!

No32
2

Jag har byggt min ugn av ett kapat oljafat (kapa fatet i samma höjd som ullen är bred så slipper du skarva). Oljefatet letade maken rätt på men det brukar kunna finnas på blocket för några hundringar.

Superwool köpte jag hos ett lokalt företag som gör värmepannor. Bra pris och supertrevligt bemötande.

Sen gjorde jag knappar i stengods som jag har på insidan för att fästa ullen. "Sydde" fast knapparna och överkanten med lite tunnare kantaltråd (köpte av nån teknikfirma på nätet - Googla, kallas även för motståndstråd).

Jag eldar min ugn med gasol. Det går inte så mycket per bränning och är bekvämt. Det som kostar lite är brännarmunstycket och kopplingar.

Eldfast tegel är skitdyrt (cirka 30 kronor per sten). Har några stenar att lägga plattorna på, för att täcka till hålet i locket och att läa runt lågan om det blåser när jag bränner.

Brände i helgen - det är skitkul Skrattande

stefanandersson
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här ugnen på vagn gjorde jag i höstas (som inspiration kanske). Har sett bilder på ugnar byggda i kundvagnar med hjälp av fiber.

Själv vill jag inte arbeta med fiber om jag inte måste (är osäker på hur hälsovänligt det är).

Emsa
0

Jättetack för alla bra tips och ideer Glad

Kul att se vagnsmodellen Stefan. Ska höra mig för om superwool hos företag som gör värmepannor (tack No32). Lutar nog mot superwool och oljefat om eldfast tegel är så dyrt. Leca verkar ju inte 100. Tänkte nog börja med vedeldad i alla fall, man kan säkert bygga om lite om man senare vill ha gas… (pyromanen, du är inte den enda som tycker det är läskigt med gastuber…).

Verkligen jättetack :) många bra saker jag inte tänkt på innan!

ramjambam
0

Superwool kallas också för kaowool - det ska inte vara bergull. kaowool görs på kaolin (därav namnet) och tål hög arbetstemperatur

stefanandersson
0

Ull av olika slag och ved går inte jättebra ihop. Vid de här låga temperaturerna håller det nog men den ugn som pyromanen pratar om skiljer sig nog en hel del från den ugn som no 32 pratar om (det jag kallar rakuraket). Om du vill elda med ved skulle jag välja att göra den i leca och putsa insidan av ugnen med eldfast bruk så håller den bättre (om du intevill investera i de dryga 100 porosilstenarna som det annars skulle gå åt. Du kan säkert hitta dom för 15kr styck på rätt ställen.) Om du väljer att bygga en i ull av något fabrikat kan du välja att göra eldboxen i sten så håller den säkert bättre. (gamla emaljugnar kan vara en design som passar då)

[perlennart]1
0

Måste här hålla med Stefan, fiber och ved= dålig kombination. Som han också skriver att det ju är låg temp så kan jag tycka att man kan nöja sig med vanliga tegelstenar om man vill bränna med ved så kan man mura/rappa med (sand + lera) samma som kakelugnsmakarna har när dom sätter ugnar.