Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1400 ggr
Leramani
1

Ke(ra)mi(k) och säkerhet

Jag har många gånger stött på lärare i keramik som har noll koll på glasyrers eventuella farlighet,

Detta förvånar mig en aning,  bristen på fackkunskaper, och de blandar ofta egna glasyrer, rabblar kemiska formlerna på ingredienser, utan att ha en aning om vad de där ingredienserna faktiskt är för något.

En lärare jag hade på ett tidigt stadium, blev förgiftad vid munblåsning med kadmiumglasyr. Jösses. Jättebra på keramik men noll koll på kemisidan.

Jag efterlyser lite säkerhetstänk och information till alla keramiker så att de låter bli att släppa ut miljöfarliga glasyrer i avloppet eller förgifta sig själva med dem.

/Leramani

De Lapsus Resurgam

pyromanen
0

Här är lite i alla fall: Fredholms artikel

Leramani
0

Borde inte den artikeln kunna pinnas, så att alla kan se den?

/Leramani

De Lapsus Resurgam

pyromanen
0

Bra tanke!  tror den har varit nålat en period tidigare och artikeln har ofta legat med på första sidan.  Kanske är dags igen, det är ju jätteviktigt!

Sen är vi så lyckligt lottade här på keramik iFokus att det bland medlemmarna finns en väldigt stor bredd på kompetensen. När det gäller kemi så finns t.ex. bland medlemmarna dels Anders Fredholm (som skrivit artikeln och underviser i glasyrkemi), Rolnor som är kemist Perlennart med flera.

På "studiecirkelnivå" har jag också upplevt saker liknande det du beskriver.

Ulla
0

Jag la den som andraartikel på startsidan. Man kanske skulle döpa om den så att man bättre förstår vad den handlar om?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
0

Gör gärna det,  det behövs.

De Lapsus Resurgam