Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3856 ggr
ericakeramik
0

Nålstick i glasyren

"Porer" i glasyren…. Känner någon igen fenomenet? Jag har läst att det kan åtgärdas om man skröjbränner i högre temperatur, nu kör jag 980 grader. Ändå återkommer de små hålen på mina vita lergodsmuggar.  Vad föreslår ni för att komma åt detta enerverande problem? Jag kör glasyrbränningen på 1040 för det mesta, men har testat lite högre, men det påverkar inte resultatet.

avalon
0

Ibland om glasyren ligger för tjockt kan det bli små porer.

poja
0

Om det är chamotte i blir det gärna nålstick oxå. Det ser man vid glaseringen, då brukar jag stryka ut det med fingret.

Keraleij
1

Min erfarenhet är att det ibland kan bli nålstick om man använder glasyr eller engobe alltför snart efter den har blandats. De minimala luftblåsorna visar sig inte förrän efter glasyrbränningen. Jag låter alltid glasyren stå minst ett dygn efter den blandades.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

abbis
0

En del glasyrer kräver lite längre utjämning än andra…speciellt tycker jag dom med mangan har en tendens att blåsa sig..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ericakeramik
0

Tack för råden. Men det blir nålstick även om den ligger tunnt.  Jag har inte heller chanmotte i leran, och glasyren blandades för ett bra tag sen. Däremot ska jag prova att ha längre utjämningstemperatur. I nuläget bränner jag till 1040 och har 30 minuters utjämning. Kom gärna med fler idéer om vad det kan vara!

pyromanen
0

kan det inte vara snyggt med nålstick?

lotta2
0

För tjock glasyr, för tunn glasyr, nyblandad glasyr, chamotte i leran och gaser kvar i leran och längre utjämningstid, det finns massor med  förklaringar till detta svåra problem att få ordning på. Jag har testat masssor av olika råd med lite skillnad på nålsticken.

Vissa leror och glasyrer går helt enkelt inte ihop. Jag har haft ett problem hur länge som helst just med vita glasyrer som inte har trivts med mina leror och gett nålstick. Vissa bränningar bra mycket mer än andra. Till slut nu säkert 30 glasyrer senare har jag hittat en som funkar bra. Jag tror att vissa ugnar har lite lättare att få nålstick, för i min andra ugn får jag inte alls nålstick lika ofta. Bara min egen fundering..

Det är inte kul att få en ugn med muggar och nålstick både på in och utsida, eller på kanten på muggarna. Vissa stick kan ju vara dekorativa men inte på bruks enligt min uppfattning…:D

susanne.k.wall
1

Hej! Prova och lägg glasyren lite tjockare och ha lite längre utjämning/Susanne

Kurtisan
0

Det verkar som om detta är en fråga för vår nya vän "tilly" att besvara som är "keramiker" med 9 års utbildning och kunnigare än vi andra.

avalon
0

9, det finns säkert många här, oavsett utbildning och erfarenhet som har bra svar på den här och många andra frågor. Men det är ju självklart upp till var och en när man vill skriva ett inlägg.

lotta2
0

#9, Kurtisan, du behöver inte hoppa på Tilly mer nu, om du läser i hennes startade tråd om " Är ni alla…"  så ville hon bara röra om i grytan och är snäll numera. Det tycker jag du också ska vara.:D