oxider innuti koppar och skålar??
Förlåt om jag stavade fel menar ju inuti förståss 
Är det underglasyr dekor eller målar du på glasyren?
Det är oxider direkt ovanpå glasyr och koppar och koboltoxiden har ibland tom. blivit svart så det känns lite oroande. Tror att det var ett mycket dumt tilltag att dekorera dem invändigt med oxider ovanpå glasyren men vackert blev det ju men frågan återstår ändå om det går att våga använda dem med ät och drickbara ämnen. Kanske kan ställa ut dem någon gång som den "farliga" servisen…?
Om du tänkt sälja dom kanske det är säkrast att ta prov, så du med bra samvete kan lova kunderna att de inte blir förgiftade. Koppar tål man nog tugga i sig lite av (det är antagligen inte ens ett gram det handlar om ifall man skulle äta upp glasyren) men krom tror jag kan framkalla allergi..?
Inget vidare att ha tungmetaller på ytan av glasyren. Bäst är det så klart om dekoren ligger på utsidan av koppen, men man kan ju också använda underglasyrfärger. Och så finns det ju färdiga påglasyrfärger som fungerar.
Nä det var väldigt korkat av mig att göra dem så. Enligt en kemist jag talat med nyligen är kopparjoner jättefarligt att få i sig även i små mängder. Det var första och sista gången jag målat med oxider inuti iaf. Har använt mig av engober inuti och det kan ju inte vara farligt alls vad jag förstår..?
Tråkigt nog så kan man inte säga så, om en engobe innehåller en tungmetall så kan den bli upplöst i glasyren och så kommer livsmedlet i kontakt med det ändå.
Jag tycker att man skall undvika sådant till bruksgods, så att man bara använder en säker glasyr på dom ytor som maten/drycken kommer i kontakt med keramiken.
#6 Så förskräckligt farligt kan inte kopparjoner i små mängder vara, de flesta av oss får i oss kopparioner varje dag i dricksvattnet från vattenrör av koppar.
#7 Om ts engoberar enbart utsiden?
#8 Det med kopparrören och vattnet, så beror det ju på vattnets kvalitet! finns ställen där folk har blivit förgiftade av kopparrören t.ex. ett par ställen här i köpenhamn. På utsidan går det ju bra att dekorera med engobe och annat.
#9 Jo, har också hört om det, och att det är en av anledningarna till varför man inte ska ta varmvatten från kranen till mat. Men det verkar ju inte vara värre än att man fortsätter använda kopparör.
På en del ställen har man också bytt ut dom, men klart att kopparrör också har en del väldigt goda egenskaper. Och så byter man ju inte bara alla rör så där på en dag.
Tack för era svar. Okay engober jag har inuti är "endast" kobolt-,rosa och gul engobe. Har ej sålt dem endast gett bort några och använder dem själv hela tiden med te. De är ju under en transparant glasyr så det känns inte lika farligt, får ju hoppas att jag har rätt där. Men efter det här ska jag inte använda det mer inuti i bruksföremål. Den här kemisten jag känner sa att löses kopperjoner ut i vätska är det giftigt även i små mängder. Sedan är kombination ättika, syra såsom apelsin och citron mm. med oxider giftigt då det kan fälla oxiderna fick jag veta. Usch får nog kontakta de fyra familjemedlemmarna jag gett koppar till och säga åt dem att sluta använda dem..
När jag närmare tänker efter känns ju inte engober farliga inuti då den är inbränd först i skröjbränningen och sedan med transparant glasyr ovanpå som täcker. Skulle det fälla så skulle även glasyrer gjorda med oxider i såsom kobolt osv. vara farliga att ha invändigt med det har man väl sett att det används eller hur?
Jag tycker att den här diskussionen är lite hysterisk, jag kan inte tänka mej att någon verkligen kan bli förgiftad av oxider på det här sättet, men det käns kanske bäst att ha noll risk istället för någon som helst risk?
Romarna tyckte också att det var helt fint med blyrör i deras akvedukter men det var ju inte helt bra. Och så är det framledes med många saker, klart att man inte ramlar om och dör så snart man använt en kopp med tungmetaller på men det upphopar sig ju i kroppen och det är väl inte smart
#14 hysteriskt är det sista det är. Jag pratade med flera insatta personer och de säger samma sak. Det är inte någon lek att hålla på med oxider och det gäller att vara försiktig med användningen det jag undrade var bara hur pass försiktig man ska vara. Bättre att vara på säkra sidan är ju alltid bäst. Kadmium säljs väl enbart med särskilt tillstånd idag och bly i glasyrer fanna man ju förut men det har man totalförbjudit. Med miljötänk kanske det blir fler restriktioner om försäljning av oxider kan man tänka sig men då borde ju hela industrin också tänka om tänker jag.
#16 Industrin tänker också om, även om det går långsamt ibland, och det är nog en uppgift som alla måste vara med på, industri, forskare och inte minst så skall keramikerna ta sitt ansvar tycker jag. Vad bly angår så är det inte helt förbjudet men det finns restriktioner, till byggkeramik är det fortvarande tillåtet och det är på grund av tekniska orsaker.
Det finns keramiker som använder blyglasyr också, som kontrolleras så de har papper på att det inte läcker mer än tillåtet. (Och vackert är det 
#18 jaha ja jag trodde det var totalförbjudet med bly i glasyrer, hörde ryktas om det någon gång..