Tips på lergodslera
Jag har drabbats av ett akut sug efter att dreja i lergodslera. Någon som kan rekommendera en bra röd lergodslera som är ok att hänkla, bra att dreja och framför allt snäll och inte bråkar med alla glasyrer eller engober…( jojo, som vanligt enorma krav på leran, men tips mottages tacksamt.)

Röd höjslev är bra att dreja med, tycker jag. Så vitt jag minns var det inga problem med engober mm på den. Inget bråk, alltså…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Jag använde tidigare RSG från mineral Dunit (nu säljs den väl genom Cebex?) Den får man nog säga att den var snäll och lättdrejad, fast kanske lite "tråkig". Får den klassiska terrakottafärgen.
Nu använder jag istället gotlandsleran från Lokatta keramik, som kanske inte direkt kan rekommenderas för sina goda drejegenskaper. Den får ganska ljus röd skärv. Kul att använda inhemsk lera tycker jag dock.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Jag köpte en bra lergodslera från Cebex, men sjutton om jag kommer ihåg vilket nummer den har, det är så jobbigt med deras nummer och inga namn på lerorna…Den var iaf väldigt röd och fin, lättdrejad och bra. Får väl ta och leta genom räkningshögen för att hitta den igen.
Tack för tipsen. Kanske kan det vara något att testa. Jo, en inhemsk lera är ju extra kul, om den bara är anständig att dreja med :D
RSG är en bra och "snäll" lera. den gör som du vill och hänklar etc sitter bra, funkar bra till de flesta glasyrer. Nu heter den ju inte så hos Cebex , men on du ringer och säger att du vill ha den som tidigare hette RSG, så vet de ju vad du vill ha. röd höjslev är en naturlera och därför suger den t. ex. till sig mer vatten i färdigt skick än vad RSG gör och du kan också råka ut för små orenheter. Men vacker är den och behöver man inte en trogen produktionslera så är den också ett bra val. Jag använder själv gul höjslev ibland, tycker att det är vackert med den ljusgula skärven till engober. Dock bör man avstå från att göra ting med hänklar od, det kan vara problem att få dem att stanna kvar…
snälla nå'n jag såg inte hur gammalt detta inlägg var…. inte direkt aktuellt.. jaja nå'n har fått lite info iaf….
Ja, kanske inte trådskaparen, men det finns andra som läser och lär.
Jag tycker det är litet kul när gamla trådar poppar upp. En del kan förstås vara helt inaktuellt, men det är väldigt mycket bra som finns i "arkivet"
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_