Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 2496 ggr
Annelisa
0

ställa ut på galleri

vad är ett skäligt pris att ta för att ställa ut sina alster och hur går det till?

Keraleij
0

Galleriet brukar ta procent på försäljningen -allt mellan 25 och 50%. Ibland även en utställningsavgift och kostnad för vernissagekort och andra omkostnader.

Hos mina återförsäljare (som är butiker, inte gallerier) tar de flesta 30%.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

poja
0

Får man inte betala istället för att ställa ut? Eller skall du sälja dina saker, så kan man t.ex sälja med kommission.

Annelisa
0

vad menar de med försäkring på sina alster?

Keraleij
0

Du bör kolla om galleriet står för försäkringen, eller om du behöver teckna egen ifall något konstverk blir skadat eller stulet.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[karamell]
0

Ta kontakt med kIF dom har alla rekomendationer på skäligt utställnings arvode beroende på utställning.

koko
0

Ja, jag tycker det är oseriöst om galleriet ska ta betalt för av dig när du ställer ut och sen dessutom ta procent på försäljningen, Då ska de tamefan vara dokumenterat duktiga försäljare (typ garantera att de kan sälja rubbet till sina stenrika o trogna kunder).

Oetiskt, säger även "konstnärsfacken"…

Är det ett seriöst konstgalleri ordnar de ev. annonsering och vernissagekort, som du själv kan "komplettera" om du vill med egna flyers eller annonser.
De har lite bjudvin eller annat på vernissagen, både galleriet o du bjuder in en massa folk, sen tar de ut en procent på försäljningen, som tidigare sagt 25-50% av priset, det får man då lägga på när man prissätter, det är ju alltid billigare att sälja utan mellanhand, det vet alla.

Du kan ju alltid kolla vad priserna ligger på på det galleriet och diskutera med galleri-innehavaren. Lycka till!!

GulleboKeramik
1

Som utställare har jag bara erfarenhet när det gäller konstgallerier och då med mina 2-dimensionella verk.

Det är nog så att de flesta seriösa gallerier tar BÅDE sk galleriavgift OCH provision som brukar ligga nånstans runt 30%.

Procenten är liksom deras bonus/inkomst. Galleriavgiften täcker vanligtvis sådant som försäkringar, gallerikort, vernissagefest, inbjudningar och annonser, samt hyran av lokalen och närvaro av utställningsvakt.

Det är dyrt att ställa ut, iaf innan man "är nån"..*s* Och kan börja ta REJÄLT betalt.

Senaste utställningen på galleri, som jag hade, sålde jag för över 25 000 men hamnade på 7000 som ren vinst.*suck*

Man får tänka på att för var gång man blir antagen till ett galleri, får man "bredare" namn! Dvs… förhoppningsvis är det fler och fler som får upp ögonen för att man finns och för det man gör.

Catharina
0

Hej!

Hur ser en deal med återförsäljare, ex butik, ut? Köper de in dina grejor, dvs affären står risken eller är det en slags komission där du äger och betalar först vid försäljning? Avtalar man även om försäljningstid, exponeringsyta, ersättning vid svinn. Diskuterar man procentsats exkl eller inkl moms( 25% på brukskeramik är ju en del).

Är det kanske någon som har ett bra utkast till återförsäljaravtal att dela med sig av? Bransch standard?

Ska ut och försöka hitta intresserade butiker och då är det bra att vara förberedd ( proffsig och lyckas bättre i förhandlingen)

abbis
0

Några tips…

En del bibliotek har konsthallar.Dom tar inga avgifter alls.Inte dom jag varit på i alla fall.

Prata med butiksägare som säljer kläder eller frisörsalonger om ni får skylta med er keramik där…

Jag har skyltat på gågatan i Nora i snart 10 år i en frisersalong.Hon som äger den är supertacksam när jag kommer och skyltar varannan månad.Jag skyltar då upp med möbler oxå samt även hennes hårprodukter…Mycket uppskattat

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/