Lediga platser i keramikatelje
Jag har sedan många år en atelje för keramik på Tegnergatan nära Tegnerlunden, Stockholm. Den är alldeles nyligen renoverad och jag söker nu hyresgäster. I ateljen arbetar man självständigt så man behöver ha erfarenhet av arbete med keramik sedan tidigare. Det är alltså ingen undervisning. Lokalen är 50 kvm stor och ljus och fin. Det finns en stor ugn och en mindre. Det finns sex platser att hyra. Ingen är besatt ännu!
Gunnar 2012-03-08
Det ser intressant ut. Jag har själv god erfarenhet.
Vad kostar det i månaden? bränning?
Ska man står för drejaskivan själv?
mvh/ Filosoffan
Det kostar 1 250 kr/mån. Det tillkommer 150-300 kr per bränning beroende på vilken ugn och vilket program man kör men man kan ju dela ugn med andra i ateljen.
Jag ska visa ateljen för en annan intressant i dag kl 14. Du är välkommen att titta ner också om det passar dig. Tegnergatan 40 B. Det ligger i ett av hörnen i korsningen med Västmannagatan.
MVH
Gunnar
Mob 070 - 209 31 38
P.S. Det finns drejmaskin i ateljen.
Har kollat lokalen idag. Känns mycket trevlig och ljus, även om den är liten.
PUTT!
#6 Nej, lokalen varken känns eller är liten! Vet inte vad jag fick det ifrån.
Lokalen känns så bra att jag idag har skrivit på ett hyreskontrakt.
Den är mycket bra genomtänkt, otroligt ljus, superfresh, geografiskt läge riktigt bra,mycket bra ventillation i ugnsrummet(bra med två olika storlekar på ugnar),inbjudande genomtänkta arbetsytor.Ryggvänliga stolar. Extra lyxen, en dusch! Seriös och trevlig ägare av lokalen.
Gångavstånd från ex. Odenplan 10 min. T-bana, bussar. Rikligt med trevliga matställen i området. Ifall man efter en "slitsam"dag blir sugen på något gott att äta och dricka. Nära City.
Denna lokal kan jag verkligen tipsa vidare till andra som söker plats. (OBS! har ingen% för att säga detta) :) Kändes välldigt postivt att komma in i lokalen första gången. Så jag ser verkligen fram emot att min tid i lokalen.
Det ser jättefint ut. Letade jag lokal skulle jag vara intresserad, men jag trivs bra där jag håller till nu. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Campingbilden som som f.n. finns inlagd i den här tråden (27/3, kl 17) och tycks högst privat är inte inlagd av mig eller någon av besökarna. Den är inlagd av Google Ads. Det har skett utan min medverkan och bilden har ingenting med mig eller annonsen om uthyrning att göra. Varför den ligger där förstår jag inte. Titta på de andra bilderna i stället!
#12 Det är reklam som finansierar det här forumet. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Varför ligger den inte i Uppsala!!?? Letar lokal som en galning… Men trägen vinner heter det ju.
//Josefin
På den här länken går det att se en video: http://db.tt/t4NlxFik . Välkomna på en liten visning.
Hej. Ser väldigt intressant ut. Om jag hade haft mer erfarenhet och var mer självgående hade jag kommit och kollat. Vi får se vad som händer i slutet på maj, och om det finns kvar plats då. Om, finns det utrymme för en drejstol till?
mvh
www.lerigahander.blogspot.com
Det finns två drejskivor i ateljén. Till den ena har en av hyresgästerna företräde när hon är där då det är hennes drejskiva. Det finns inte plats för en tredje drejskiva.
Två obesatta platser finns fortfarande. Fyra trevliga människor har installerat sig! Kolla in videon http://db.tt/t4NlxFik!
Ser ju otroligt fint ut, men det liknar en verkstad for tandtekniker eller något liknande. Jag fattar inte hur man skulle kunna arbeta så många i ett så litet och hyper rent miljö med kök och allt sådant brevid arbetsplatsen?
#20 Finns ju så många olika sätt att arbeta! en del arbetar med ett fåtal föremål på en kavalett i massor med timmar, vissa uppskattar kollgor att prata med. För de som inte kräver så mycket plats kan säkert denhär verkstan funka utmärkt! (får utgå från att köket inte är till för mat)
Nån som håller på som jag skulle definitivt inte kunna vara i den verkstan
. Skulle i så fall behöva börja med att riva ut alla skiljeväggar o inredning och kasta ut alla kollegor 

Så tänker jag också, och jag tror att jag skulle kasta ut grannarna med.
Är det ombyggt så ser det väl nytt ut från början. Jag har aldrig varit med om att alla varit nere i ateljen och arbetat samtidigt. Pentry brukar uppskattas av de som inte bor i närheten och vill kunna ta en fika ibland. Välkomna ner perlennart och pyromanen (låter farligt dock) och bilda er en uppfattning på plats.
#23 Tycker det ser jättefint ut!
(Jag är inte farlig, eldar bara sånt jag får elda
)
En keramikatelje som passar antingen nybörjare eller konstnärer perfekt,, Jag funderar eller fantiserar hur det skulle se ut om jag kom in? Var ska jag ställa mina 150 muggar jag har drejat idag?
Någon sådan produktion är ateljen inte avsedd för. Nybörjare reder sig knappast då det inte finns någon organiserad handledning. I alla år har duktiga amatörkeramiker hyrt in sig för att producera för sitt husbehov, kanske sälja en del, och för nöjet i att skapa.
**Borttaget på begäran av Vanja-K.. /Ulla
Finns det fler än en drejskiva? Och kan man jobba med stengods?
/Elisabeth
#27 Oj, du måste ha missförstått början på mitt inlägg 21! (eller läst in nåt mellan raderna som jag inte menat) jag berundrar "de" jag nämner som sittar jättelänge med skapelser på kavalett! Flera kompisar och kursdeltagare jag träffat som arbetar på helt andra sätt än jag och antingen behärskar tekniker jag bara kan drömma om eller har skulptur-talanger så man trillar baklänges.
Ja den här lilla debatten var nog inte menad som kritik, utan bara ett konstaterande att vi som tur är har helt olika temperamang och ideer om hur man har lust eller kan jobba på. Jag tar hatten av för dom som kan sitta ett sådant ställe och sjunka in i trans eller vad det nu krävs.
Ja, Elisabeth, det finns två drejskivor. Den ena hör till verkstan. Den andra ägs av en av hyresgästerna och hon har företräde till den när hon är där. Ja, man kan arbeta med stengods.
#29 Jag kan tolka ditt ilägg på flera sätt. Men kunde bara inte bara låta bli att kommentera. För det finns många som läser, som inte har den självtillit som du och jag har och då kan det misstokas. Mina bildelever fick alltid lära sig att; det är inte kvantitet som räknas utan kvalitet. Det är inte sättet på vilket konst skapas som avgör kvalitet.

Jag tummar lera och jag skulle i princip kunna jobba i köket utan att det skulle märkas av att det jobbas med lera där. Tumning är rätt rensamt.
Alla jobbar olika.
De Lapsus Resurgam
#33 Precis! Jag har en kompis som gör det! - jobbar i sitt kök på en skiva hon kånkar fram. Hon skulpterar otroliga grejer. (kanske ska nämna att hon inte håller på med glasyr i köket :-))
#32 Angående det med kvantitet o kvalité… då tänker jag att det behöver inte hänga ihop med tempot eller mängden alls. Det viktiga är att man är "ärlig" i det man gör och gör det på sitt sätt oavsett om det nu innebär petnoga, våldtsamt slarvigt, snabbt eller sakta. Finns ju också de som kan skulptera fantastiska grejer i ett vansinnetempo… ja, det finns alla varianter och det är väl änddå nåt av det riktigt trevliga med lera 
Finns det möjlighet att få se lokalen? Kanske på måndag 14/5?
Jag kan alla tider. /Elisabeth
Hej Elisabeth! Du är välkommen att se lokalen. Jag kan på måndag från 16-17-tiden. Om du vill ringa mig har jag tel 070-209 31 38.
MVH, Gunnar