Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1988 ggr
CeciN87
0

Rakuugn. HJÄLP!

Hejsan!

Har nu efter ng år från gymnasietiden saknat leran. Gick på kullagymnasiet i Höganäs på estet keramik linjen.

Har planer på att bygga egen Raku ugn, vart kan man hitta billigt material.

Vad ska man ha? Hur länge är det nu det ska bränna?

leran får jag av min morfar för han är ju keramiker i Höganäs :)

tacksam för hjälp och svar då det kliar i fingrarna har leran och alla verktyg hemma

Leramani
0

Lars Tärn har rakuugnar. Även billigare variant med "tunna".

www.tarn.se  är hans hemsida. Han säljer lera, glasyr mm, i Tomelilla.

De Lapsus Resurgam

pyromanen
0

Testa sökfunktionen här ovanför !"bygga rakuugn", det finns flera gamla trådar i ämnet!  Är det gas eller ved du vill elda med?

annakarta
0

Ifjol lånade jag en bok på biblioteket som beskrev utförligt hur du bygger en ugn, kommer inte ihåg författare el namn, men den går säkert att beställa till ditt bibliotek!

ramjambam
0

Det finns en bok/häfte med tillhörande video som UR gav ut för många år sedan. Den visar hur man bygger en vedbränd rakuugn med enbart röd tegel och lecablock. Nordisk boklån från biblioteket borde fixa den.
Oljetunna och kaowool (keramisk fiber) är superlätt att bygga - det går säkert  att hitta massor med ritningar om man googlar.

Vanliga gasbrännare från järnaffären duger hur bra som helst

Just do it!

[perlennart]1
0

#4 ja det funkar utmärkt med dom där som är byggda av leca eller tegel, har själv provat båda och en gång blev leca ugnen så varm att den smälte

Ateljé Råbygård
0

Jag har byggt en egen med en stor tunna. Har köpt isoleringsduk och kantaltråd hos Lars T. Mitt mål var att bygga en som man kan ha flera hyllplan i, så efter lite förskning på nätet hittade jag det model jag ville ha och sen satt jag min man åt byggandet. Jag delade tunnan i 2 på längden och igenom att losna allt efter bränningen kan man komma åt alla hyllplan. Kolla gärna på min blogg, där står lite beskriven, och lite bilder plus links….

http://solange-ateljerabygard.blogspot.se/2011/05/building-of-my-own-raku-kiln.html

Lycka till!Glad

**Solange Korn Arvidsson
****Ateljé Råbygård
**Stora Råby Byaväg 28
22478 Lund
+46-708 162 062

info@ateljerabygard.se
www.ateljerabygard.se