Ny salt o soda tråd...
Har ett antal funderingar kring detta med salt och soda bränningar. Vad är den stora skillnaden mellan dessa två? Använder man samma ugn till båda eller tycker ni som håller på med det att man ska bestämma sig för en sorts bränning. Ni som har en ugn vad har ni för material till den? Var har ni köpt stenarna? Min man har fått för sig att vi ska bygga en, helst i sommar, men jag har sagt till nästa sommar… Måste ju planera ordentligt först!! Men ändå kul att kunna entusiasmera en annars ganska ointresserad man:) Jag vill ha en som eldas med ved, runt kubikmetern,inte mer iallafall. Vill kunna bara vedelda också, med rena askeffekter. Ni som kan och orkar får gärna komma med lite roliga tips och ideer för ugnsbygge. Många har ju kunskaper om detta nu!!!:)) Vill så gärna komma och titta på era ugnar, ni som har!!! Mvh Petra

Har ni förresten hittat ritningar på nätet till era??
Hej Petra! Du är myket välkommen att hälsa på min ugn. Sen är ju jag nybörjare jämfört med många anda på et området, har bara haft min eget ett år nu. Jag tittade en del på nätet via en site som heter sidestoke. Men det mesta av grunden till min ugn fick jag från en bok av Fredrik Olsen som heter the kiln book. Finns ju många lika typer av ugnar, de vanligaste två typerna för saltbränning verkar vara varianter av burrybox (t.ex. den som zzaga byggd) och varinater av "Olsen fast fire" (mer som min).
Tror inte det är helt dumt att vara med på nån eller ett par saltbränningar å olika typer inan man bestämmer sig vad man själv trivs bäst med och vill ha. m a o veta vad man vil ha innan man bygger det….
Soda skiljer sig genom att det ska tilsättas som lösning och sprayas eller droppas in (fnns olika sätt) man behöver förbereda för detta när man bygger ugnen (ha bestämt sig för hur mn vill tillföra soda..dropannordning eller hål på lämpliga platser för sprying)
Om du börjat använda en ugn för salt så sitter det salt i den så om du vill göra en bränning med bara askaeffekter som du skriver blir det svårt, för det kommer att bli lite saltat ändå i alla fall några bränningar fram…

Åh, tack för inbjudan:)) Vill mer än gärna komma!! Ska kolla upp hur långt det är till dig från mig. Kanske man kunde få vara med om du ska bränna nån gång framöver
? Kör du soda eller salt? Mvh Petra
Från Småland till Värmland är det hemskt långt. Är med jämna mellanrum i Jönköping på tråkiga möten med jobbet, det tar 4 timmer med bil (argghh). Jag använder vanligt salt. Såklart det går att vara med på en bränning. Jag ska bränna på lördag, fast det kanske kommer lite snabbt på för en bäbismamma
, sen blir det förhoppningsvis många tillfällen till, eftersom jag ska vara tjänstleidg i 10 månader från augusti för att hålla på med kerami på heltid… 
Petra, Kul att du också är på gång med ugnsbygge. Att du ens orkar ens tänka på det med barn och bebis…:D Puh…
Vad jag fått fram genom att fråga och läsa mej till så är den stora skillnaden melllan salt och soda att sodan inte lika lätt löser upp sej i ugnen, och därmed inte ger lika "saltat" intryck jämnt fördelat i ugnen. Och sodan ger ofta mera "flashar" på godset. Dessutom sliter inte alls sodan lika hårt på ugnen som saltet. jag såg någonstans en bild på två ugnar lika mycket brända, men en med salt och en med soda, och man såg verkligen skillnad på väggarna i ugnen. Det sägs funka även me mjukare tegel också i en sodaugn. Men man kan styra mycket av "saltintrycket" med soda också, en del gör grejer som man inte kan se skillnad på saltat eller soda. Men om man vill ha det helt jämnt saltat ( så mycket det nu kan bli ;D) så är det väl salt man ska ha, gillar man lite mer varierad yta så kör med soda. En del kör ju men både ock i samma bränning. Och man kan ju variera sej.
Du frågar ju också om man man använda ugnen även till vanliga reduktionsbränningar, och det kan man. Däremot så släpper en insaltad ugn en del salt även om man inte saltar så man kan fått ett lättsaltat gods. Det står ofta i böckerna som "residue salt".
stor skillnad mellan salt alternativt soda är att salbränningen är mycket skadligare för miljön. Jag läste på Thord Karlssons hemsida att han gjort ett projekt om detta. se hans hemsida:
http://www.karlssonskrukor.se/start.htm
kolla under bränning. jag har skickat ett mejl till honom om att få rapporten på pdf för några dagar sen men inte hört någe än.
men jag är toknovis på detta (men attans nyfiken)
Om det senare finns delade meningar. Enligt Phill Rogers och Nils Lou och försök på nåt amerikanskt universitet de refererar till i sina böcker är det tvärtom, altså att soda är mer skadligt för miljön än salt.
Jag ska ta och läsa den där krukkarlsons hemsida…
Det med om godset blir jämnt glaserad på alla sidor eller får tydlig saltsida/skuggsida beror mycket på ugnskonstruktionen. I de burryboxugnar jag sett och i min ugn kommer flamman från en sida i ugnen och passerar godset och går ut genom skorstenen i andra sidan. Jag får alltid en mycket tydlig skildnad på ena och andra sidn på sakerna. En del ugnar jag bara tittat på på ritningar har två eldningsutrymmen som mynner ut i var sin sida inne hos godset så att det kommer flamma från två håll och därmed nog jämnarefördelning av glasyren.
Sen vore det kul att testa tillföra salt på samma sätt som soda, i lösning och se hur det blir…… Någon som provat?
Jag komer inte i på krukkarlsons sodaflik, datorns säkerhetsmöjs förhindrar….

Har alltid varit helt inställkd på salt men börjar mer o mer tro att det blir en soda ugn. Har tidigare bara bränt med salt själv men tycker pottorna ser lite"mjukare" ut med sodan. Lite varmare färger och flammiga. Stämmer det eller letar jag bara skillnader. kommer inte heller in på sodafliken… Lotta, när är det dags för din ugn??? Kommer gärna o kånkar sten:))))

http://www.ben-brierley-woodfired-ceramics.co.uk/index%20page.htm
Här är mycken fin ved bränd keramik!

http://www.kushigrazzini.com/Lebenslauf.htm
Ännu mer snyggt…..
Håller med. Känner inga häromkring som håller påmed soda, men mycket av det jag sett på nätet och i böcker är superfint!!! inte minst tidigare nämnde favoriten Ruthanne Tudball….
fler funderingar:
spelar det någon roll om ugnskammare är rund eller om skorstenen är rund eller om eldboxen görs med runda kortsidor?
varför undrar jag då detta? jag har "råkat" komma över ett stort parti eldfast sten men de flesta är rundat valvtegel. om man annars lägger dessa omlott så blir väggen iallafall vågig. spelar detta någon roll. hur beter sig eldsflammorna då?

Vi pratade på kursen om de två nyckelkraven på en välfungerande vedugn: Tillräckligt hög skorsten och tillräckligt stor eldbox. Det som finns däremellan spelar inte så stor roll i princip, lite rundat här eller lite kantigt där, visst påverkar det flammorna men inte negativt. Vi sa också att elden beter sig ung. som vatten, med virvelbildning i skarpa kanter eller hörn och kan man eliminera kantighet flyter flamman smidigare. Så: Kan du trixa ihop en lagom rundad och kurvig ugn så är det desto bättre. Gör du det dessutom med gratis sten är det dubbelt bra !
Om du har sydvästlig vind och havsutsikt förstås…

Jag har för mig att det nämndes någon anledning att skorstenen skulle vara just murad. Min man har fått för sig att vi kan ha ett gjutjärns rör istället, typ sånt dom har i stora skorstenar på industrier. Det skulle ju helt klart vara enklare, om det nu inte fanns någon nackdel med det ?

de rostar sönder av saltet. Du mins hur rostert i ugnen såg ute efter en enda bränning…
I sodabränningsboken av Tudball finns en rund ugn. Häftigt byggd…
I en av mina böcker är det två stycken som använder en skorsten i plåt, men dels så bränner den ena med gas och den andra med soda vill jag minnas. Innan Ruthanne Tudball byggde sin nya ugn så hade hon också en stålskorsten, men som sagt det är med gas och soda…
Petra, ugnen är på gång. Gäller nu bara att få maken att inse att det behövs ett hus till ugnen mitt för havsutsikten…Han vill hellre placera den inne ladan, men efter att se Zzagas ugn i full aktion så vill jag nog helst ha den i ett eget hus, en bra bit ifrån min verkstad pga brandrisken. Sådan brandfobi har jag..:D Så snart jag lyckats få maken att inse detta faktum, så är bygget direkt igång. Tack och lov så var ju Thomas hus lite lägre och såg mindre ut, så jag får väl sälja in den. Men Petra, du är varmt välkommen att bära tegel och elda sedan ;D hehe..

Schysst:))) Snart har jag en rejäl rutt runt halva sverige. Men jag är luttrad vad gäller avstånd då barnens farfar bor 110 mil uppåt!! Man tackar ju inte nej till lite förstorade biceps…
Blir bara mer o mer sugen, trots alla småbarn:))) Det gäller att hålla igång när man ändå är på topp. Ju fler barn jag får desto effektivare blir jag.Trodde aldrig själv jag skulle hinna sitta o dreja men det gör jag!
Man är på topp, sedan blir man bara bättre och bättre. Jag lovar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

16, Ja, jag visste att det var nåt…
#14. Lars, menar du att jag var en ouppmärksam elev på kursen???
hehe. Stenen är inte gratis men billig och nära…….affären är inte i hamn ännu. Havsutsikt är det dåligt med här mitt i landet men jag tänkte placera ugnen nära barnpoolen så då blir nog resultatet detsamma.
du behöver inte mura vågigt med valvsten… det är bara att lägga ihop två sten och lägga dessa par i förband.
Jag skulle rekommendera en sten skorsten till den första biten eftersom de håller värme bättre. Skorstendraget är lite förenklat uppbyggt så att temperaturskillnaden mellan innanför och utanför skorstenen har stor väsentlighet och järnröret leder värmen ofördelaktigt bra i detta hänseende. Dessutom kan du bygga in passiva spjäll på ett enkelt sätt (det kan du väl göra i ett rör oxå förresten).
Jo det skrevs högre upp att höjden är viktig i en skorsten och det är sant men med en för låg area på skortsen kan nästan ingen skortsenshöjd rädda dig. För att vara matematisk är det bara roten av höjden som ökar draget d.v.s. dubblerar du höjden blir inte draget dubbelt (100%) utan 50% medans arean ger en dubblering i drag vid en dubblering av radien. Jag bara påpekar detta för att jag själv har byggt ett antal ugnar med tron att man kan byta ut lite radie mot höjd och det har visat sig vara fel…

Är det någon som har några tips på bra böcker om just soda/salt och olika ugnsvarianter ? Gärna med mycket bilder och ritningar på lagom stora, lättbyggda ugnar som det blir skitsnygga grejer i. 

Förresten pluppan, har du hört något från Tord Karlsson ? Det verkar inte gå att komma in på hans "bränning" sida överhuvudtaget. Jag är oxå nyfiken på att läsa vad han kommit fram till.
#23: Coll Minogue och Robert Sanderssons wood-fired ceramics hade jag stor nytta av inför mitt ugnsbygge. Det är inte enbart salt och soda ugnar, men ganska mycket det och definitivt "skitsnygga saker". Många olika typer av ugnar finns med på ett sätt så man förstår hur de hänger ihop. Längst bak finns ugnsritningar av ett antal olika typer. Därmot finns inga "recept" eller detaljerad byggbeskivning såhär gör man. I Fred Olsens Kiln book finns mer sånt, men den är väldigt svartvit och teoretisk och för mig så var lite den förstnämnde boken = illustrationer till den andra boken så att de två böckerna ihop blev bra.
Sen är det frågan vad är lagomt stor för just dig? Vad är det för saker som just du tycker är skitsnygga? Vilken ugn är de gjorda i? Vill du elda med ved eller gas eller olja eller?, hur många timmar vill du hålla på? vad får den kosta? Om jag var du (jag var i ungefär samma läge som du kanske för 2 år sedan) då skulle jag göra min egen ritning eller i alla fall en egen anpassning av en befintlig ritning både för att få en som är anpassad efter just dina behov och prioriteringar men också för att förstå varför den är som den är.
Efter att min ugn var färdigbyggd och eldat i några gångar gjorde jag en detaljerad byggbeskrivning med ritningar av varje lager , materialförteckning, fotografier från bygget och på detaljer i metallramen mm. Det berodde på att en bekant till mig som är en mycket mykcet duktig keramiker och med i ett konstnärskollektiv där de planerar att bygga en ugnspark var med på en bränning hos mig och var impad av min "rollsroyce-ugn" :) och de vill bygga en likadan. Jag blev naturligtvis smickrad… men samtidigt är ju jag nybörjare, dethär är min första egne saltugn, den kanske brakar ihop efter 15 bränningar vad vet jag? Och jag hade definitivt inga planer på att sälja ugnsritningar utan snarare planer om att sälja keramik … :) Så jag sa att de kunde gärna få ritningen, jag var ju klar med den. Men då blev det protester och bra argument som: hur många timmar har du lagt på att göra ritninen? tjaa, kanske 200 timmar om man räknar in alla timmar begravd i ugnsböcker…. och hur många timmar sparar vi genom att köpa den ritning av dig? OK. Det blev att de skulle betala 500 kr. Då satte jag mig en hel dag och gjorde en snygg och lättförståelig byggbeskrivning åt dom. Nu känns det som att jag inte kan ge den gratis till andra, när min bekanta fått betala 500 kr… fast egentligen gör jag gärna det! Om någon annan har ungefär samma behov och prioriteringar som jag och kan tänka sig göra en ungefär likadan då är det ju bara kul.
För ett tag sedan var det någon som frågade mig i min "inkorg" här på forumet om jag kunde tänka mig att dela med mig av ritningen. Jag lyckades rensa i mina brev och slängde då frågan innan jag hunnit svara och mindes inte vad personen hette?? Om den/du ser detta och fortfarande är intresserad,så hör gärna av dig igen!

25, Jo jag/vi har ju tänkt göra en "egen" variant av ugn, beroende på vad vi får tag på för sten och var vi bestämmer oss för att bygga den m.m. Därför är jag väl mest intresserad av att se så många olika varianter som möjligt för att kunna kombinera och välja det bästa sen. Tack för boktipsen !!
nej avalon jag har inte fått något svar alls från Thord Karlsson.
jag tänkte vänta en vecka och sen skicka ett till mejl. jag lovar att höra av mig när/om jag får svar. konstigt att ni inte kommer in på hans sida om sodabränning, det är inga problem för mig.

Det går inte att komma vidare någonstans från hans startsida, men det är kanske ett tillfälligt fel. Jag skall testa igen, men hör gärna av dig när du hört nåt.