Tjuvar och banditer!!
Jag har ett litet skyltskåp med keramik ute vid vägen. Idag upptäckte jag att förvånad att det inte hänt någon gång tidigare, det har stått där i snart tre år.
Jag sätter bara ut andrasortering i skåpet, men det behövs stora grejer för att de ska synas, så värdet av det stulna var nog åtminstone 1500 kr
GRRRR!!!
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Förjävligt! Är det någon tröst att du fått en beundrare? Antagligen inte…
Hemförsäkring? (Försöker hitta en ljuspunkt)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
För bedrövligt. Inte undra på att jag sett folk som kedjat fast sina stora krukor utanför butikerna.
Om du ska ha skåpet kvar där tycker jag att du ska göra halva grejer och sätta där. De flesta brukar inte ha så stor användning för en delad mugg på höjden… Men då får du ju göra specialgrejer så klart och inte kan ta sekunda, men bättre än inget iaf….:D Du kan ju efterbränna med emaljfärg i rött ex skyltexemplar :/
Gud va tråkigt kajsa….att folk ska vara så förbannat långfingrade ibland..
Gör hål i grejerna och sätt genomgående bult…eller limma fast dom med 2-komponentlim..
Skriv en skylt att du har kamerabevakning om det inte är alltför genomskinligt..det gjorde susen med min tomte jag hade i hängmatan förra julen*L*
Jag har kamerabevakning i hela min butik allt som allt 8 kameror i färg …två monitorer en i verkstan och en vid disken.Skönt att kunna sitta kvar i verkstan om det kommer in tittkunder ..eller att man avvaktar tills dom hunnit fram till kassan..Kommer det in sådana som vi misstänker så har vi superkoll då dom inte vet om vi är 1 eller 2 i butiken*L*.Har även larmbågar vid utgången…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag har löst detta med att jag skrev ut kopior på grejer jag gör, efter de bästa fotona jag lyckas göra, och sätter ut dem i stället för riktiga grejer. Några skärvor, lite draperi, och blir bra skyltning.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hej Kajsa!
Fasen vad trist att de snott dina grejer. Jag såg ju skåpet, det var ju rejält. Tänk vilka idioter det finns. *KRAM*
Tack för all sympati och goda råd!
Det där med halva krukor är kanske inte så dumt Lotta2!
Det känns lite som att säga "varsågod" att bara sätta ut nya grejer
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Usch ja..man önskar nästan att tjuven sätter i halsen om de använder föromålen..fattar inte att folk kan göra så, särskillt när man vet att någon har tillverkat det själv…

Varför inte en bläckpatron med tändhatt kopplad till som aktiveras när föremålet plockas av ? Du har ju en elektriskt fiffig kille som säkert kan sno ihop nåt. Det hindrar inte att de bryter sig in igen men det skulle ge en viss tillfredställelse när man sitter inne i huset och plötsligt hör ett POFF…Sen får de hålla sig undan ett tag med svarta ansikten och då får de ingen Oboy :-)
Ha ha! Ja, det vore kanske nåt att fundera på. Det gäller att komma ihåg fällan sen bara, så man inte själv blir mörk i synen..
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Ja ha ha ha det var en kul ide´,,mörk i synen kan man bli av olika orsaker alltså..
Nu har jag haft besök av tjuvar igen!
Inte i skylten den här gången, utan växelkassan försvann när jag åt lunch på långfredagen. Har en röresedetektor i verkstan så att det plingar när det kommer folk. Kom väl in i butiken efter 20-30 sek och såg då bara ryggen på någon som gick ut och en bil som körde iväg. Upptäckte då att kassaskrinet hade försvunnit. Trist början på konstveckan! Jag hade bara hunnit sälja några smågrejer, så det var inte jättemycket i -men ändå. Fy vilken fräck stöld!!
Jag får väl bli mindre godtrogen i fortsättningen….
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
FY! Vad orättvist! Louise
Fy fasen vad drabbad du var då Kajsa. Vad trist att höra sådant.
Vilka typer det finns, och så många också!! Tur i oturen att du inte hade sålt massor när det hände. Det får ju mej också att ta en funderare på hur man ska skydda växelkassa när jag öppnat butiken…
Man är nog lite slarvig och tänker det händer inte mig..Försäkringen täcker bara 7000:- om någon går in .Det bästa är att inte lägga växel på samma ställe utan variera sig.Kan vara inne folk och rekar och ser när man växlar.Hade en kollega i stan som fick in två personer precis när hon skulle stänga.Dom slog ner henne och tejpade för munnen med silverteip och bakband henne.Dom tog kassan men hittade inte växelkassan.Det tog henne 45 minuter innan hon kunde krypa ut och få hjälp..Hon sålde butiken strax efter.
Det är inte bara växeln man bör skydda även kassan.Det va någon som hade en person inne som öppnade kassalådan med den knapp som sitter under kassan..det vet man bara om man kan maskinerna..
Jag har både plinga på dörren samt 8 kameror i butiken med 2 monitorer.en av kamerorna är riktade direkt på kassan..Så när jag sitter vid drejskivan ser jag direkt vilken väg dom ta och hur dom ser ut…Vi har oxå en telefonkedja som ringer när det är vissa element i farten..Vi ringer runt rätt snabbt…
Abbis du verkar ha värsta Fort Knox, händer det ändå att du blir bestulen?
Själv har jag blivit bestulen på unikat i Raku, jag blev jättechockad men inte är jag mer uppmärksam för det. Växelkassan ligger obevakad liksom allt annat.
Jag är en godtrogen idiot som fortfarande inte tror det kan hända mig.
*S* Jag litar inte på någon…Har t.o.m larmbågar vid dörren men jag har inte mycket larmat längre då dom användes när jag hade klädbutiken i mina förra lokaler.Har dom dock i avskräckande syfte ..Jag har tagit några snattare men aldrig fått någon fälld dock..Det har alltid skrivits av..en hade t.om läkarintyg på kleptomani…de ni..Jag tror dock att det är mycket mindre som försvinner nu än förut då jag inte hade alla hjälpmedel.Jag installerade larmbågarna efter att vi blivit av med kläder för 200 000:- Det syntes på det viset att det va tomma galgar efter varje dag..Det försvann direkt när larmet kom på plats..Man kan uppdatera larmet med chip som man monterar under prislapparna..har funderat på detta..
Dom som stjäl är dock ganska drivna…
Jag låste in 2 ryssar för några år sedan då gick ryktet att jag blivit rånad brutalt..ha ha Dom blev rätt paffa med tre hysteriska fruntimmer som bara stod o skrek åt dom på svenskengelska..Inte ett ord engelska kunde dom men polis visste dom va det va..Polisen kom dock en timme efter vi släppt ut dom.Man blir dock efterklok dom kunde varit beväpnade…Dom hade stoppat på sig strumpor för ca 2500:- innanför jackorna…
Mina saker är tydligen fortsatt "populära". I fredags tog jag en man på bar gärning som bröt sig in i mitt skyltskåp.
Jag var ute i vår angränsande trädgård när jag hörde konstiga ljud från skyltskåpet. Gick bort och kollade och då stod en man där - såg ut som han stod och tittade bara. Vi bytte några ord; Han tyckte sakerna var fina och undrade om det var jag som hade drejat dem. Sedan gick han helt lugnt bort till sin bil och åkte iväg. När jag kollade baksidan av skyltskåpet var låset avslaget och det låg en skiftnyckel, modell gigantisk, på marken bakom.
Hade nu iallafall signalament och bilnr till polisen -om det nu hjälper. Varning för smal man med mörkt lockigt hår som med kompanjon åker runt i en jättestor svart cheva-van med kromdetaljer och reg. nr OKB 769.
Nu har jag bestämt mig för att bara sätta ut bilder i montern och ev. några smågrejer. Gjorde en fat-atrapp igår av en utskriven bild klistrad på tillsågad masonitskiva. Den blev faktisk bättre än jag trodde och man måste gå ganska nära för att se att det inte är ett riktigt fat.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Vilken människa !! Fy va tråkigt att det inte ska gå att ha reklam på det viset. Undrar vad han skulle med grejerna, ha hemma och känna sig nöjd med sitt "köp" eller sälja på blocket ??
Alltså…man skakar bara på hövvet..Elektrifiera skåpet vettja..

Hej Kajsa.H! Den Bilen med det reg.nr är avställd sedan okt förra året och ägs av nån som bor i Önnestad (kanske stulen?)Man kan själv kolla upp ett reg.nr på vägverket,så här gör man: sms:a reg.nr till 71456 (det är till vägverket) efter en liten stund så får du ett meddelande från dom där det står vem som äger bilen och var den personen bor.
Häl.Bitte/Tazen

Eller så använder man internet för att få lite annan information om bilägare https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Dock får man inte veta namnet där pga PUL
Jag skulle ringa polisen om jag som du kände registreringsnumret, det är ju inte otänkbart att det finns mer saker hemma hos en här personen som andra människor har blivit av med och gärna vill ha tillbaka…
Läser om stölder och säkerhet. Helt sjukt! Inte lätt idag. Vi har en kolloni med blommor m.m T.om. där skäls det blommor. Så till en ringa kostnad. Skittråkigt hur folk har blivit idag.När jag ställer ut alster från skolan t.ex har jag en plexiglasbur, med ett ganska bra lås. Sånt som mani nte kan klippa av eller med frys---?? ( minns inte vad det kallas)Det har t.o.m stulits små små alster. Typ på ett par cm.Hur sniken får man vara?har varit med om att saker försvunnit.
Tänk att man måste ha så mycket skydd idag. Det kostar ju pengar också.
Skulle nog ha, som någon skrev fotografier istället.Att bli rånad inne i sin affär är ingen höjdare.helt sjukt! Finns inte ord för detta.
#22 Jag har polisanmält! Efter en stunds beskrivning av mannen sa polisen i luren -"jag tror jag vet vem det är…"
Svärfar kollade upp bilnr och ägarinnan åt mig. Den var både avställd och hade körförbud och hade sålts tre gånger senaste halvåret.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se