temperatur i rummet
Jag undrar vilken temperatur det blir i rummet när man bränner keramik(lergods), vilken typ av fläkt har ni?

Temperaturen i rummet har ingen betydelse, så mycket värme skall inte ugnen släppa ut. Det är för ohälsomsamma ångor man har fläkt och då skall den vara anpassad till storleken på ugnen och rummet som skall ventileras. Och så är det ju viktigt att det även kommer in frisk luft på något vis. Dom som säljer fläktar kan säkert hjälpa dig med vad du behöver.
Tack för svar!

Jag har satt dubbla gips i taket ovanför min ugn som brandskydd. Det blir varmt eftersom jag bara har 2 m i takhöjd.
Det är inte bra om det blir för varmt i rummet då temperaturstyrningen kan bli knäpp, dom är ganska känsliga för för häg temperatur i omgivningen. Så ofta kan det vara bra att sätta ugnstyrningen i ett rum som det inte blir kokhett i, eller se till att det är bra med ventilation i ugnsrummat (bättre).
…ja så är det….de flesta moderna styrningar "hänger med" upp till sisådär 40°C rumstemp. men däröver kan värdena börja förskjutas. Givaren i ugnen jämför "sitt" värde med en likadan punkt i själva automatiken. Resultatet blir det man ser på displayen. Varmare rum = mindre skillnad. Automatiken, som inte är särskilt smart, tror att ugnstemperaturen är lägre än vad som är fallet, och fortsätter litet till, tills den blir "nöjd", med överbränning som resultat. Och varmare ugn = varmare rum = ännu varmare automatik, osv…en ond cirkel.
Så det finns många goda anledningar till att ventilera bra..
Hälsningar Bosse

Aha ok, jag tänkte inte att det skulle bli så varmt, även utan fläkt men det är klart ugnen är ju ganska het, och den går ju ett antal timmar så i ett litet rum kan det säkert bli svettigt…

Bosse: jag har min ugn och automatik alldeles vid ett fönster som jag brukar öppna när jag bränner. I vintras när det var kallt tyckte jag att glasyren blev blankare i bränningarna än under sommarhalvåret. Blir det fel för automatiken om det är för kallt också??

I min lilla verkstad blir det över 50 grader när jag bränner. Termometern går inte högre. Men försöker att ha dörren och fönstrena öppna hela tide. Nåt arbetsklimat är det dock inte!! Min man ska som tur är börja bygga om ett uteförråd till ugnsrum och glasyrblandning så att det inte försvinner arbetsdagar varje gång jag bränner. Går väl an när man är mammaledig men inte sen.Petra
I min förra verkstad hade jag en 220 och en 350 litersugn på en yta som va ca 4-5 kvm dörren på den stora gick inte att öppna helt men det gick..Taket låg 30 cm från den stora ugnen..utsuget hade ingen kåpa och ibland löste fläkten it på säkringen för den blev för het..Men jag hade B30 på väggarna sant en luftspalt på 10cm och sen en skiva som finns i soprum närmast ugnarna..Har alltid haft instrumenten utanför ugnsrummen .däremot fick vi byta proppskåpet från plast till metall då den i plast smälte..När jag flyttade så va alla trälister svarta av sot..Men brandchefen va här´o mätte värmen i mellanbjälklaget o godkände detta..
Idag har jag ett fläkt paket som har en kåpa som är lika stor som rummet..Rummet är 12kvm..Det är ett insug med friskluft som sitter under ugnen på 0,50kvm.När den fläkten går reser sig håret nästan..Det är anpassat för 2 ugnar en som går och en som svalnar..Är ändå för litet…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/