Pensla glasyr, doppa??
Hej! Har hittills bara sprutglaserat men har skaffat egen verkstad och har ännu inte sprutskåp. Köpte då Botz-glasyrer som skulle gå att pensla på. Finns det någon som kan ge tips hur jag ska göra för att få det jämnt? Kan man doppa i botz-färgerna?
Känner inte till botz-färgerna men du kanske har bra tips till mig som försöker lära mig Sprutglasering?
Såg att du fått bra svar tidigare. Sedan är det bara att träna på :) Jo, en sak, om man sprutar så man ser små bubblor på godst så börjar det bli för mycket. Då kan man mjukt trycka till dom. Penslar du andra märken? Hur gör du då? Kan man pensla samma ställe flera gånger? Antar det blir mättat fort?
Naturligtvis kan man doppa i Botz glasyrer, ingen skillnad på dom och andra sådana typer av glasyrer.
Pensla jämnt behövs ofta lite övning för men en nybörjarrutin kan vara att pensla tre gånger med en glasyrtjocklek som på sista varvet ger rätt tjocklek. Metoden är då som följer: Penseln doppas i glasyren och strycks lätt ur mot insidan av glasyrhinken, det är viktigt så inte det första mötet vid varje penseldrag blir mycket tjockare. Pensla över hela krukan uppifrån och ner med diagonala drag åt ena hållet (korta drag). Sedan diagonalt åt andra hållet uppifrån och ner och sist en pensling uppifrån och ner när krukan snurrar på en kavalett. Såhär noga är jag sällan men jag gillar ju ojämnt. Lycka till!
Tack Stefan! Precis vad jag behövde, en tydlig instruktion :) PerLennart: när du penslar gör du samma som Stefan, dvs tre gånger och olika håll?
Jag har en pensel som kan innehålla ganska mycket glasyr och så lägger jag penseln flat mot underlaget och dubbar på. Lyfter bara så mycket på penseln att jag kan flytta på den, glasyren hänger fortvarande kvar mellan pensel och underlag. En ganska snabb rörelse framåt så kommer man ganska långt på en doppning och jag lägger ett lager möjligtvis två om det ser ojämnt ut eller om underlaget är väldigt dåligt sugande.