På kurs i ugnsbygge
Nu har jag återhämtat mig efter två intensiva kursdagar på Leksands folkhögskola. Det var Stefan Anderssons kurs "Den lilla oljeugnen" som jag gick.
Jag valde kursen för att jag ville få litet kunskap om hur man bygger en keramikugn, men också för att jag hoppades få möjlighet att bränna reducerat.
Jag är helnöjd med helgen. Kursen var precis vad jag hoppats att den skulle vara - och litet till. Stefan är jättekunnig och duktig på att föra fram sina kunskaper, och jag håller redan på och samlar ihop till min ugn. Stenar och brännare fick jag med mig, en del annat har jag redan och det som fattas verkar inte vara så svårt att få tag på.
Det här kommer jag absolut att kunna genomföra.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Har man en gång börjat bränna reducerande så käns el otillfredställande, blir som en helt ny dimension om du frågar mej….

Vi hade verkligen tur med vädret! När allt var klart och vi började riva och packa ihop så kom regnet. Det riktigt vräkte ner ett tag. Men då gjorde det ingenting. Trevlig bild förresten.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#2 Låter som en spännande och intressant kurs, kommer du att ha fler?
Eller kan man på något annat sätt få möjlighet att ta del av hur man bygger en "liten oljeugn"?
#4: det är någon plats kvar på kursen nästa vecka…
#5 Lite väl kort varsel men dyker det upp en kurs med lite längre framförhållning får du gärna höra utav dig.
Tack för skenet har testat några gånger och det känns jättebra, vet inte om jag har rätt teknik men det är precis som att man kan lyfta/dra med sig leran inifrån istället för utifrån
Hur som helt jag är supernöjd
#6: roligt att höra hur skenet funkar bra för dig, slit det med hälsan och olja gärna in den för större tålighet. Blir det fler oljeugnskurser ska jag ha dig i åtanke.