Keramik iFokus

Keramik

Etikettinspiration
Läst 2930 ggr
Jessika
14

Uppdrag, kreativitet

Hej! Tidigare fanns det en kreativitetsgrupp här på forumet. D fick vi uppdrag som skulle utveckla oss och det var en jättebra ide. Problemet var för de flesta tidsbrist och inte så många redovisade det färdiga resultatet. Det är ju som bekant ganska lång tid tills ett färdigt resultat jmf med tex en foto utmaning. Jag skulle tycka att det var kul med ett uppdrag/utmaning för just nu har jag dålig fantasi/motivation. Vi kan ju skippa tidskravet och graden av färdigställande, helt ok att visa något nydrejat med andra ord. Någon som är på? Jag börjar med ett enkelt uppdrag: Skål att servera jordgubbarna i! Hoppas nån hakar på, jag vet iallafall vad jag ska göra ikväll!

[rolnor]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har faktiskt en gammal skål som kunde funka på en STOR fest;

Har ingen ugn just nu så därför fuskar jag…

Jessika
0

aha, bra tänkt! det är klart att det blir toppen att servera jordgubbarna ur den skålen!

Själv slet jag vid drejskivan igår, det gick inte så bra. Min lera har blivit liggandes lite för länge kanske för den var ganska hård och svår drejad. (Sen har jag ju själv inte tränat på ett år heller så det gör väl sitt till). I allafall fick jag till en bra skål som jag var nöjd med och dekorerade den och fixade till allt direkt på drejskivan, sen när jag lyfte av den så lyckades jag med bedriften att hela skålen säckade ihop. Såå tråkigt.

Har för mig att nån sa att man kunde lägga hela oöppnade paket i vatten ett dygn och att de då skulle bli mjuka igen, kan det vara så? (har träningsvärk i armar/axlar idag pga hårda leran)

[perlennart]1
0

Lite olika med lergods och stengodslera. Stengodsleran får du fin ganska fort, du kan ta plasten av och linda ett fuktigt/vått kläde runt och packa in det i en säck så tar det bara någon enstaka dag. Men allt beror ju på hur torrt det blivit så klart. Du kan ju också skära det i mindre stycken så går det fortare.

Jessika
0

Ok. jag får göra ett test! det är ju lite roligare att dreja om man har bra utgångsmaterial!

[perlennart]1
0

Jo det är ju klart, inte kul med torr lera

Jessika
1

Nu har jag fått ordning på min lera, jag la ett oöppnat paket i vatten ett dygn. Då blev den mjuk och behaglig igen! Jättskönt att det var leran och inte mig det var fel på Skrattande

Här kommer iallafall en bild på en skål jag tillverkat med temat "jordgubbsskål" i tankarna.

Det vore kul om nån mer var intresserad av att ha teman och i såfall så kanske nån annan vill hitta på ett nytt tema? (rent egoistiska skäl, jag känner att det är bra med en knuff så att jag kommer igång)

Ulla
0

Jag tar och "fäster" den här tråden högst upp i inläggslistan så att fler ser den och har en chans att anta din utmaning.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2

Inga fler som antagit utmaningen? Då tar jag och visar min jordgubbsskål som påminner mig om en sommarhimmel. I morgon ska jag ut i jordgubbslandet och plocka jordgubbar att fylla den med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_