Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3255 ggr
Droppen
0

Vilken utrustning behövs vid glasering?

Vad behöver man inhandla när man ska börja glasera? Jag har en del som ligger och väntar på att få bli glaserat. Skulle behöva lite tips o knep av er som vill dela med er!

Linoja
0

Små saker som muggar och sånt brukar jag doppa från två håll och använder således inga redskap. Man får dock en kant i mitten av saken där glasyren ligger dubbelt.

Stora saker häller jag i glasyren inuti först, häller av (torkar eventuellt av utsidan också) och sen häller jag på utsidan. Man måste vara snabb att fånga upp dropparna på kanten så att det inte blir fula klumpar. 

Skulle vilja bli bättre på att glasera så jag ser också fram emot tips! 

Ett tips (nu när du samlat på dig en massa saker) är att inte glasera allt på en gång, utan provbränn först ifall inte lera och glasyr passar ihop.

Droppen
0

Tack så mkt för dina tips Linoja! Ok, det funkar alltså utan redskap, det måste jag testa. Just det, ska provbränna först, har en hel del fula misslyckade saker som jag tänkt ha som prov..

susanne.k.wall
0

Hej! Det funkar jättebra utan verktyg, men det kan vara bra att ha en glasyrtång ändå. Märkena som blir av den blir ändå ganska små. Jag har inhandlat ett STORT glaseringskärl i något lätt plåtmaterial, i den går det i mycket glasyr och är väldigt bra att ha när jag glaserar stora fat. Då har jag två glasyrtänger, håller på var sida och sänker ner fatet. Saker som ska ha samma glasyr på in- och utsidan doppar jag ner i hinken rättvända och så lyfter jag ur dom och håller dom upp och ner tills det inte rinner längre.  Brukar också måla vax på alla bottnar så man slipper torka av så mycket. Annars är det lätt att ha våt skumgummi och ställa dom glaserade sakerna på och så snurra dom, då torkas dom av fint. Nåt som jag också kan tipsa om när man glaserar är att man ska vara noga, det är ju sista momentet i tillverkningen. Vad roligt det är att vara med på den här sajten./Susanne

Linoja
0

Det var ju en bra ide med ett kärl! Borde ju finnas på loppis!

susanne.k.wall
0

Kärlet är jättebra. Köpte det av ett företag för säkert mer än 20 år sen, minns inte vad det hette. Det som är så bra är att kärlet har både djup och stor vidd. Man kan ju också glasera stort genom att hälla först insidan. och sen ställa fatet upp och ner på två pinnar över en hink och hälla snabbt om man inte vill ha några ränder./Susanne

Bruzapetra
0

Har letat som en galning efter ett bra glaseringskärl!!! Alla är för djupa eller för snäva eller nåt.(jag doppar och häller bara också) Men ,så…..igår när jag var på Cerama, precis när jag skulle gå, fick jag syn på en "glasyrwok" längt in längst upp på en hylla. Ett stort kärl i hårdplast som är helt runt i botten som man liksom svingar runt medans man doppar. Jag blev sååååå lycklig!!! Det var verkligen äkta lycka:))) Fatta vad man är drabbad av stora keramikfebern!!!

Men skulle gärna ha det där kärlet susanne har också. så man får plats med en tång i vardera ände. Har nån annan nåt sånt riktigt stort? Runt60 cm i diameter? Var kommer det ifrån i såfall?

En annan sak som är bra är litermått med hänkle så att man kan hänga den på kanten av hinken. Då rinner ingen glasyr ner på utsidan. Ja, massor av stora kärl är bra!! Vilken glasyrtång är er favorit? Invändig eller utvändig, eller båda, vad använder ni mest? Många mer tips vill vi ha:)

lotta2
0

Jag har en stor glasyrwok från Nordic Kiwi. Dom säljer Talisman produkter och woken är jättebra.

Ulla
0

De har två modeller, den ena är väldigt vid, den andra djupare. Vilken modell har du?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Min är den i plast 68 bred 18 djup. Jag har ju inte testat med två tänger vilket var en bra idé…

Dolomit60
0

En lärare jag har haft visade en gång hur man kunde glasera mindre pjäser genom att  att röra handen i en båge genom glasyrspannen. Han höll bara handen i botten av alstret, och behöll "grepet" om den endast genom själva rörelsen.

Vidare påstod han att den tid det tar att köra pjäsen ifråga genom glasyrspannen var den tid man abehövde för att glasyren skulle bli lagom tjock på krukan.

Det funkar givetis bara om man har en väldigt stor glasyrspann, och förhållandevis små, och öpna former.

Jag har aldrig vågat prova själv….

Hällning och doppning behöver som sagt inga verktyg. Men ibland ser man spåren av den glasyrteknik man använt. Och spåren från doppning, och hällning blir annorlunda.

Dom som har bra koll på glasering är ofta kapabla att använda spåren av de olika glaseringsteknikerna, i dekorativt syfte, i stället för att försöka utplåna dem. Det är svårt tycker jag, men det är snygt om man lyckas.

Har jag smala halsar, som på vaser eller flaskor, håller jag ibland fast pjäsen med ett finger bara, är dom vidare spänner jag ut ett par , tre fingrar, och glaserar precis till kanten, och tar insidan efteråt. Ännu större alster lägger jag på sned, och roterar snabbt runt den hand som jag håller inuti krukan.

Ofta får man en liten droppe, som inte vill ge sig när man håller kärlet uppochner. Man kan då snurrakärlet medans man håller det lite snett upochnervänt, så fortsätter pärlan att rinna efterkanten tills den utjämnas.

Jag gillar inte det där med två att ställa godset på pinnar, för om man inte har kavalett, så ser man inte vad man gör, och har man kavalett, så tycker jag oftast pinnarna är i vägen, och det blir alltid jullrigt för mig på nåt sätt. Därför ställer jag öppna former upochner på en chuck, eller en ugnsstapel eller liknande i stället. (vad som helst som bara är stort nog och som bär) så stäler jag kavaletten på en plåtburk i en plastbalja i stället. (för attinte söla ner kavaletten.) 

Sprutskåp, och sprutpistoler, och  kompressorer har jag aldrig haft råd med. Lösningarna har varit många.

Det finns gamla färsprutor att köpa, i glas. dom tillverkas inte mer. Men jag tror bara det är keramiker som använder dem.

Dom såldes förr av damsugarfabrikanter. dom ska också koplas till en damsugare, som man så att säga "kör baklanges", så att den blåser i stället för att suga. det går utmärkt. På senare tid har jag också sett att man på kerama säljer plastsprutor modell "gammaldags DDT-spruta". dom går antagligen utmärkt att använda.

Men avänder man några som helst sprutverktyg SKALL  man ha ansiktsmask ! Det kvittar hur bra utsugning, och sprutskåp man har - det är ett måste !

Masker köper man å andra sidan till en struntsumma hos färghandlaren. Det är engångs, och man köper dem buntvis !

Man ska keller inte spruta inomhus utan sprutskåp! Heller int med öppte fönster !

Man kan göra det utomhus. Men det är inte tillrådligt, och det är dessutom rätt besvärligt.

När vi har byggt sprutskåp har vi tagit en stor fyrkantig plastbalja, eller ett playwoodskåp, som vi plastat in så det blivit helt tätt. så har vi tagit ett smalt kopparör, som vi kopplat till vattenkranen. vi har proppat till koparröret i den andra änden, och borrat jättesmå hål på rad efter varandra, ovh böjt kopparöret i ett "U", så at det har följt skåpets insida, och därefter fäst röret i toppen av skåpet. När vi har koplat på vattnenet har vetnet således sprutat smala strålar mot skåpets samtiliga väggar. vattnet har sedan lets ut genom ett avlopsrör.

Slutligen har vi koplat en damsugare till ett hål med ett grovmaskigt filter isom kan leda luftburen glasyr bort från skåpet och ner i damsugaren.

Det är ingen optimal lösning, men det fungerar skapligt. Är man händigare än jag är funkar det kanske bättre. Ett av problemen har kanske varit att vi ofta har använt oss av gamla uttjänta damsugare.

Ett sådant skåp är givetvis billigare än en proffessionell utrustning. Men den fungerar ocså därefter……

Men man BEHÖVER som sagt inte spruta. Det är bara för att jag har tyckt det har varit roligt.

Vad man egentligen behöver för at glasera är en svamp, en hink, en plastslev, glasyr, och något att glasera på.

Men det finns många saker som är praktiska att ha, som  kavalett flytvikt, tandjärn (ett sånt där modeleringsjärn med taggar på) sikt borrmaskin, plastkanna, penslar , diskborste mm. Men det uptäcker man efter hand.

Gör man sina egna glasyrer ska det snart mer utstyr till. Då blir sikten nödvändig. Därutöver behöver man en mindre precissionsåg (dyr !) och en hushållsvåg samt oändliga mängder av små plastkärl med lock !

Men en så´n där glaseringswok har jag aldrig sett. Det måste jag undersöka !

susanne.k.wall
0

Hej! Nu har man ätit frukost och skolbussen har åkt och då sätter man sig här med sin fikamugg och kollar och det är så himla trevligt! Kollade på internet och Nordic Kiwi säljer glaseringwokar typ det jag har. Märket heter Talisman. När jag köpte hette det kärl, wok var väl inte så känt för 20 år sen..Två tänger har jag i var sida på fatet. Den ena tången har jag köpt, den har stadigt grepp för utanför och inne. Den andra har en krukmakarvän gjort som jag fått, den tången är rak, helt rak med invikta spetsar längst ner, den ena sidan har en spets och den andra två. Den är inte lika stadig eller hur jag ska säga, den är jättebra, men man kan hålla i kanten på ett stort fat och ändå är tången lite rörlig. På så sätt får jag "plats" med två tänger. Ska se om jag kan fota tången, är inget bra på sånt. Dolomit60 vad många bra tips du har! Blir lite nyfiken, vad används ett tandjärn till när man glaserar?/Susanne

Bruzapetra
0

Precis vad jag funderade på, det där med tandjärnet! Är det månne för att skrapa droppar med? Vad smart också att ställa godset på kavalett, jag lägger alltid på pinnar och häller över en vid skål men då blir det ju så fula märken där pinnarna varit, skitbra ju!!! Tack Dolomit:)

Linoja
0

Jag fyller en petflaska med vatten och hänger saken ovanpå denna. Stabilt, nja, man får hålla ett finger ovanpå saken när man häller.

A.M.L.
0

Jag hänger grejen som ska hällas glasyr över på en hög ljusstake (kasserad pga misslyckad glasyr) med stadig fot och lite bredd upptill, fungerar bra, men kom på nu att jag skulle kunna dreja en ännu bättre att använda just till glaseringen…

A.M.L

Elorion
0

På ÖB finns det både badbaljor i plast och större baljor/tunnor för typ hästar. Billigt å bra:)

abbis
0

Jag har en balja som man utfodrar hästar i men den där woken låter jättesmidig…ska nog investera i en sådan..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Dolomit60
0

Tandjärnet använder jag när glasyren rinner, och jag får "rinnklumpar", och ränder på godset. Jag gör ett spår åt ena hålet med tandjärnet, och kryssar spåret efteråt. Därefter putsar jag bort överflødig glasyr med fingertoppen. Visserligen kan man lika gärna göra det med bara fingern, Men dettar längre tid, och jag brukar alltid klanta till det , och få bort glasyren helt in till skärven när jag använder bara fingern. med tandjärn blir det bara ett fint, fint puler, som ska glattas ut.