Tips vid glasyrblandning
Tror mig ha gjort en glad upptäckt. Den kanske redan är känd, men jag vill gärna dela med mig:
I samband med blandning av en glasyr, var kaolinet nästan slut. Jag vägde därför upp det först och hällde i hinken, tog därefter krita , dvs i princip vände jag på receptet. Vid upprörningen dagen därpå gick det så lätt! Blandade två hinkar glasyrer till och gjorde på samma sätt, dvs vände på receptet. Samma resultat- mycket lättare att röra upp!
Tidigare, när jag lagt i kalifältspatet först ( står ju först i recepten) har det varit så trögt i botten, jag har fått "karva" upp sista skiktet, med trötta handleder som följd, och det vill man ju undvika.

Tack för tipset! Har aldrig tänkt på att det skulle göra nån skillnad.Mina handleder tar tacksamt emot såna förslag! Ska blanda till två rejäla satser imorgon så då blir det testing:) Petra

Har alltid gjort precis som Petra, utan att ägna det en tanke !
Ska prova det här nästa gång !
Det lärde jag mej på Grebbestads folkhögskola, att inte ha i fältspatet först.
/Sofia

Bra tips! Har aldrig hört om detta. Skall oxå testa.
Smart!Tack/Louise

Det lärde jag mig inte på Grebbestads folkhögskola, eller så har jag glömt det…

Jag förstod nog inte riktigt hur du menar… Är det bara jag som alltid blandar alla torra ingredienser först (lät som en sockerkaka…) sen strör i detta i vattnet så att det får sjunka i sin egen takt. Aldrig tungt att blanda upp några glasyrer. Så har jag lärt mej på bägge mina skolor.

ijonsson- det ryker en massa onyttiga saker när du torrblandar! Enbart bentonit måste torrblandas eftersom det blir omöjligt att röra ut annars.

Hmm… låter inte bra. Hjälper inte munskydd?

Det ryker väl lite hela tiden när man håller på och mäter upp och häller, oavsett om man häller i vatten eller i en torr hink. Jag har andningsmast och blandar allt torrt först. Sen låter jag det stå ett tag, gärna över natten men iallafall nån timme. Jag sikter alla mina glasyrer direkt sen oxå och tycker inte det är så svårt att röra upp.

Visst hjälper andningsmask men dammet lägger ju sig i rummet också.
Skura, skura och åter skura!Louise

Ja att det blir dammigt i rummet är nog oundvikligt när man jobbar med lera. Även lerdammet är farligt för lungorna. Men när vädret är ok så brukar jag blanda glasyrer ute.

Njae, jag brukar blanda det tort, och hälla vatten i hinken, och vänta tills det har löst sig lite, sedan rör jag, och siktar.
Låter kansike lite oproffsigt, men jag har alltid gjort så, och har inte ens funderat på att man kan göra på nå´t annat sätt, förän jag läste det här.
Det har aldrig slagit mig att det skulle vara någon poäng i något annat förfaringssätt innan. Jag har aldrig läst det, och ingen har sagt något om det…..