Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 1787 ggr
Ulla
2

Se gammalt med nya ögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan jag började ägna mig mer åt keramik så har jag kommit på mig sjäv med att omvärdera gammal keramik som jag har. sånt som legat i skåpen i åratal och mest varit ivägen.

Den här krukan köpte jag på ett indianmuseum i Indianapolis för länge sedan, och har sett den som en vanlig souvenir ända sedan dess. Nu när jag tittar på den blir jag riktigt imponerad av allt det arbete som Mary T Maddalena Gomez lagt ner i den.

Krukan har nu fått en hedersplats på mitt piano.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Maja-LenaH
0

Oj, vika detaljer! Det5 blir ofta så att man, utifrån sin egen refens, börjar se med "nya" ögon! Spela lugna låtar så att krukan står kvar! / maja

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
0

När jag letar efter gamla pinsamheter (några har jag redan visat här, det mesta har jag slängt) så kom jag ihåg det här inlägget. Det går ju ofta åt andra hållet också. Det som man från början tyckte var så där eller kanske inte alls gillade, blir man efter ett tag väldigt förtjust i. Det kan gälla både egna saker och så´nt som andra har gjort.

_
_

Ulla
0

Det är kul att då och då titta i arkivet för att påminna mig vad som varit. Det är mycket som avhandlats under årens lopp. Glad

Jag skrev detta när forumet var alldeles nytt och jag var ganska ensam här. Nu när medlemsantalet har ökat kanske det finns någon som har andra exempel att visa upp.

_
_

Vanja-K
0

Ulla

Detta är mitt specialintresse. Var rädd om krukan. Den är visserligen nyskapad, men fint gjord. Hade det varit modell äldre eller någon av ättlingarna till ex Maria/Poveka Martines eller någon av Nampeos ättlingar skulle en något större kruka kosta idag omkring=en picup.

Många av färgerna som de använder än idag är från växtriket och som är super efter bränning.  Den svarta färgen står sig superbra genom bränningarna.

[rolnor]
0

En sak som gör att jag inte gillar vissa grejer jag gör är när t.ex. glasyren inte blir som jag tänkt, men ibland så tycker andra att det är en jättefin pjäs och efter nåt år eller så kan jag börja uppskatta föremålet, att se det lite med andras ögon….

Ulla
0

Har du något att visa upp som du har omvärderat?

_
_

[rolnor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag har den här tekannan, bilden är väl inte så bra;